Toyota Prius har gjort hybridteknikken kendt og tilført Toyota et grønt image. Men salget i Danmark har været minimalt. Men nu skal mange andre hybridmodeller sætte turbo på hybridsalget.
Prius stammer helt fra 1997, og Toyota er nu nået til tredje generation, som debuterede i 2009. Men trods bilens berømthed har priser og afgifter holdt det danske salg på et absolut minimum. Siden lanceringen af anden generation i 2004 er det blevet til 400 styks; de fleste på gule plader.
Hård konkurrence fra diesel
Heller ikke i Europa er Prius blevet det store hit. Konkurrencen fra dieselbiler med lavt CO2-udslip har svækket argumentet for Prius, som derimod er solgt i flere millioner eksemplarer i USA og Japan.

Men nu er hybrid-kurven ved at knække for Toyota i Danmark. Som grafen til højre viser, er salget af hybridmodeller (Toyota og Lexus) steget markant de seneste to år – til knap 200 styks i 2011.
750 hybrider næste år
Men det skal gå endnu hurtigere nu, bebuder Toyota Danmark. I 2013 er målet at sælge 750 hybridmodeller.
Det er stadig ikke Prius, der vil batte noget, selv om den store Prius+ lanceres til august og Prius Plug-In følger efter til efteråret.
Prius+ får det svært i Danmark
- Med det nuværende afgiftssystem ser det rigtig svært ud for Prius+, siger Toyota Danmarks informationschef Anders Tystrup.
Han sætter ambitionen for den syvsædes Prius til 25-30 styks årligt, heraf langt de fleste til taxivognmænd, sygetransport og andet erhverv.
Yaris hybrid er vigtig
Derimod har Auris Hybrid opnået et rimeligt salg, og til august sker der for alvor noget, når den lille Yaris-hybrid kommer i handlen.
Med Yaris har Toyota omsider fået presset hybridprisen ned på niveau med andre modeller. Kun godt 200.000 kr. koster billigste Yaris hybrid.
Læs også:
Toyota Yaris Hybrid - blåt til lyst