Det er slut med, at bilindustrien kan få godkendt Euro 5-biler. Fra og med 1. september må der i Den Europæiske Union kun homologeres personbiler og lette varevogne, der opfylder de nyeste og mest rene Euro 6-miljøkrav.
Der kan dog gå et stykke tid, fra en bil typegodkendes til den kommer på markedet, så der kan stadig lanceres helt nye Euro 5-biler nogle måneder endnu.
Må sælges et år endnu
Desuden må alle eksisterende Euro 5-biler stadig sælges. Først fra 1. september 2015 bliver det forbudt at ny-sælge Euro 5-biler. Bilimportører kan dog søge om dispensation til at indregistrere et mindre antal biler i nogle måneder efter 1. september 2015.
Biler med gamle miljønormer – Euro 5 og lavere – kan handles og bruges frit i fremtiden. Om nogle lande eller byer med tiden indfører miljøzoner eller pålægger højere brugsafgifter, er et åbent spørgsmål. Det har der tidligere været eksempler på, f.eks. miljøzoner i mange tyske byer eller den stadig gældende danske strafafgift for dieselbiler uden partikelfilter.
Nu fanges NOx'er
Forskellen fra Euro 5 til Euro 6 er dog i praksis meget begrænset for benzinbiler, mens dieselbiler får beskåret udslippet af kvælstofilter (NOx), som er dieselmotorens eneste tilbageværende problem med luftforurening.
Nogle bilproducenter løser problemet med NOx-katalysator, andre bruger tilsætningsstoffet Adblue (som det også er tilfældet på lastbiler), mens andre igen klarer det med bedre motorer og mere raffineret motorstyring.
Store varebiler kan vente med at opfylde Euro 6 til 1. september 2015, når det gælder typegodkendelse og 1. september 2016, når det gælder indregistrering.