Sikkerhed i top: Volvo og Ford får fem stjerner

Både den nye Volvo XC40 og den endnu nyere Ford Focus får de maksimale fem stjerner i sikkerhedstest. Volvo er endda helt oppe i det mest grønne felt, og bilen bliver nu billigere på grund af resultatet.

Volvo XC40 klarer testen til topkrakter.
Nyt om biler

Ingen slinger i valsen! Der er fem flotte stjerne til såvel Ford Focus som Volvo XC40 i den nyeste test fra sikkerhedsorganisationen Euro NCAP.

De to bilers topkarakter er ingen selvfølge, da Euro NCAP fra 2018 endnu en gang har skærpet kravene.

Hidtil er kun én bil, Nissan Leaf, testet efter 2018-reglerne, og også den fik fem stjerner.

Se mere: Folkelig elbil overbeviser i sikkerhedstest

Den kompakte Volvo XC40 stryger op i eliteklassen med 97 procent i den egentlige kollisionstest, kaldet voksenbeskyttelse. Dermed er den blandt de fem bedste biler gennem de seneste tre år.

Testdukkens gode beskyttelse.
Volvo XC40 er 'grøn' på usædvanligt mange områder, bl.a. i den vigtige, men svære piskesmælds-beskyttelse.

Ford Focus klarer sig også flot, dog ’kun’ med 85 procent i samme disciplin.

Focus må nøjes med moderat bedømmelse af piskesmælds-beskyttelse foran, og det betyder – pga. Euro NCAPs regler – at bilen ikke får point for sin ellers velfungerende nødbremse.

Se mere: Motors første tur i Ford Focus

Første Volvo på lille platform

Den kompakte Volvo XC40 stryger op i eliteklassen med 97 procent i den egentlige kollisionstest, kaldet voksenbeskyttelse. Dermed er den blandt de fem bedste biler gennem de seneste tre år.

- Den nye XC40 fik i år titlen ’Car of the Year’, dog uden at sikkerhedskapitlet var færdigskrevet i den historie. Det er det nu, og det blev historien ikke ringere af, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.

Se mere: Her er 2017s mest sikre biler

Volvo XC40 efter testen.
Fronten på Volvo XC40 gør sit arbejde: Kabinen forbliver intakt, og opbremsningen for de ombordværende optimal. Fotos: Euro NCAP

Hos Volvo Cars Danmark bemærker informationschef Jan Larsen:

- Det er godt at få bekræftet, at vi kan holde den høje standard, og at det også gælder den mindre XC40, der samtidig er første bil på CMA-platformen.

XC40 er bygget på den helt nye CMA-arkitektur, som er udviklet i samarbejde med moderfirmaet Geely. Byggeklodserne skal også bruges til det fælles barn, Lynk & Co, samt til Geelys kinesiske hjemmemarkedsmodeller.

Se mere: Motors første tur i Volvo XC40

Denne globalisering er altså ikke til hindring for det ypperste i sikkerhed.

Sådan klarer Volvo XC 40 testen:

Volvo sænker prisen; Ford gør ikke

De fem stjerner får øjeblikkeligt Volvo Cars Danmark til at sænke prisen med 12.000 kr. Ford bibeholder derimod de allerede annoncerede priser.

Ford Focus i kollisionstesten.
Ford Focus klarer sig flot i sikkerhedstesten, og også nødbremsen - der registrerer fodgængere og cyklister - fungerer godt. Det trækker ned, at belastningen af nakken er halvhøj.

- Biler, der opnår topkarakter i sikkerhedstest, betaler lavere registreringsafgift i Danmark. Det er glædeligt at se, at Volvo uden tøven videresendere hele den økonomiske fordel til kommende bilkøbere. Det kunne mange andre importører lære en hel del af, siger Søren W. Rasmussen.

Hos Ford Motor Co. Danmark siger informationschef Lene Dahlquist:

- Ford Focus er allerede lanceret med rigtig skarpe priser, og da vi hele tiden har regnet med at den ville få fem stjerner i Euro NCAP, har priserne været beregnet på dette. Derfor er der ingen prisændring, da alt forløber som planlagt.

Focus, der findes både som femdørs hatchback og som stationcar, har officiel lancering i Danmark første weekend i september.

Se mere: Det betyder Euro NCAP-stjernerne

Sådan klarer Ford Focus testen