Test: Små vinterdæk står bedre fast

Det kan godt betale sig at gå ned i størrelse, når du skal sætte vinterdæk på din bil. Ofte står de bedre fast i vintervejret, og så er de små dæk også billigere. Det viser en stor test foretaget af FDM i samarbejde med europæiske bilklubber.

Skal man have nye vinterdæk til bilen, kan det godt betale sig at gå ned i størrelse, viser en test, FDM har lavet.
Fotograf:

Foto

FDM/ADAC
Bilist

Vi har gennem flere år vænnet os til, at nye biler bliver leveret med stadig større dæk – små biler med for eksempel 16 tommer og lidt større med helt op til 18- eller 19-tommer dæk. Men hvad så, når der skal vinterdæk på? Skal jeg købe i samme størrelse, eller skal jeg gå lidt ned?

Man er dog nødt til at undersøge, hvilke dækstørrelser ens bil kan bruge ifølge bilproducenten

Læs også: Vinterdæktest 2018

Der kan være flere gode grunde til at gå ned i størrelse. Ikke mindst prisen på de helt store dæk kan få flere bilejere til at tænke sig ekstra godt om, før man bare køber vinterdæk i samme størrelse som sommerdækkene. For fire dæk kan prisforskellen være op til knap 2.000 kroner, når man alene ser på dækpriserne. Hertil kommer en tilsvarende prisforskel på fælgene.

Nu viser en ny test, at det ikke kun behøver at være godt for økonomien at gå lidt ned i størrelse. Også selve vejgrebet i vinterføre bliver noget bedre, når man kører på for eksempel 15-tommer dæk i stedet for 18-tommer dæk.

Læs også: Vinterdæk til bilen

Store dæk er bedst på tør vej

Det koster fire Dunlop Winter Sport 5

15" (195/65 H: 2.200 kr.
16" 205/55 H: 2.744 kr
17" 205/50 H: 3.832 kr.
17" 225/45 H: 3.656 kr.
18" 225/40 V: 4.024 kr.

Priser eksl. montering fra daekonline.dk

Vi har testet fem forskellige størrelser af vinterdæk til en VW Golf, og vi har målt dækkenes præstationer på tør vej, våd vej, sne og is, og vi har målt både rullemodstand og slidstyrke på alle dækkene: De store dæk er klart bedst på tør vej, hvor de leverer de sportslige egenskaber, man netop efterspørger med de store dæk. Men på våd vej og på sne er de mindre dæk bedre, og her er forskellene tydelige. På is er alle dæk derimod omtrent ens, mens vi med hensyn til slidstyrken kunne måle ret store forskelle. Her er det de små dæk, der slides hurtigst, mens de store dæk holder længst. Med hensyn til rullemodstanden, og dermed brændstofforbruget, var den optimale størrelse 16 tommer, mens de øvrige dækstørrelser krævede lidt ekstra energi for at rulle rundt.


Konklusionen: I sne er de mindre og smalle dæk bedre egnede end de store og brede dæk.

Bestil hjulskifte

Så godt klarer dækkene sig:
Dæk Tør vej Våd vej Sne Is Rullemodstand Slidstyrke Samlet vurdering
15 tommer: 195/65 H **** ***** ****** **** **** *** *****
16 tommer: 205/55 H ***** ***** ***** **** **** **** ****
17 tommer: 205/50 H **** ***** ***** **** *** **** ****
17 tommer: 225/45 H ***** **** ***** **** **** **** ****
18 tommer: 225/40 V ***** **** **** **** *** **** ****

Køb mindre dæk, men …

Testen er foretaget med samme bil, men med forskellige dæk og fælge; se ovenstående skema. Som dæk er valgt Dunlop Winter Sport 5, idet dette dæk har samme mønstertype i alle de testede dækstørrelser, og fordi dækproducenten oplyser, at der benyttes samme materialer til dækkene uanset størrelse. Her kan vi altså fastfryse så mange parametre som muligt, når vi sammenligner dækstørrelserne. 

Læs også: Dæktest af helårsdæk

Resultatet viser altså, at du med fordel kan købe lidt mindre dæk til din bil, når du køber vinterdæk. Man er dog nødt til at undersøge, hvilke dækstørrelser ens bil kan bruge ifølge bilproducenten. Du kan ikke bare frit sætte det dæk på bilen, du vil, og du må derfor se i instruktionsbogen eller henvende dig til FDMs teknikere eller hos din bilforhandler, hvor du kan få oplyst, hvilke dækstørrelser du lovligt kan bruge på din bil. 

Læs også: Kend reglerne for vinterdæk i andre lande