Elbiler billigere at servicere end plugin-hybrider

En gennemgang af prisen på over 50 service- og reparationsaftaler viser, at elbiler er billigst, og at plugin-hybriderne er de dyreste. Og midt imellem de to yderpunkter ligger de traditionelle benzin- og dieselbiler

En serviceaftale kan spare dig for dyre uforudsete reparationer
Bilist

Optimisme og pessimisme. Det er de to typiske reaktioner hos de forskellige bilkøbere, når bilindustrien introducerer ny teknologi. De standardreaktioner holder også stik, når man ser på udgifterne til at holde biler kørende. For bilister, der drømmer om batteribiler, kan få både gode og dårlige nyheder, når det kommer til serviceomkostningerne på de nye elbiler og plugin-hybrider.

Vi har sammenholdt priser på over 50 service- og reparationsaftaler, og de viser, at mens benzin- og dieselbiler stort set koster det samme at vedligeholde, så er elbilerne cirka 20 procent billigere end benzinbilerne, mens plugin-hybriderne er cirka 15 procent dyrere.

Prisindeks for service-
og reparationsaftaler:

Benzinbil 100

Dieselbil 105

Plugin-hybrid 115

Elbil 80

Det er den klare generelle tendens – også når man inddeler bilerne i forskellige bilklasser. Men når vi dykker ned i de enkelte bilmærker, bliver billedet lidt mere mudret. For der er forskel på de forskellige bilmærkers strategi for service- og reparationsaftalerne.

Prisforskel på service af plugin-hybrider

Umiddelbart er priserne på serviceaftalerne højst på plugin-hybriderne; i vores gennemsnit er de 15 procent dyrere end benzinbilerne, der er vores udgangspunkt. Men mærker som BMW og Mercedes-Benz har samme pris på service for deres benzinbiler og plugin-hybrider, hvorimod mærker som Audi, Peugeot og Volkswagen har markant dyrere service på deres delvist opladelige biler.

Høje priser ses også hos andre bilmærker i de to store bilkoncerner PSA og Volkswagen. Det er mærker som Citroën, Opel, Seat og Skoda. De mærker udgør en stor del af salget til almindelige privatbilister.

Plugin-hybriden er den mest komplicerede, fordi den både har en benzin- og en elmotor. De to drivlinjer skal spille sammen, og det gør den teknisk mere avanceret. Og jo mere teknik, desto mere skal serviceres, og så er der ikke mindst flere dele, der kan give problemer.

Benzin og diesel er tæt

Service- og reparationsaftalerne for benzin- og dieselbiler koster stort set det samme. Nogle bilmærker har lidt dyrere aftaler for dieselbiler. Det gælder bl.a. Volkswagen og dets søstermærker. Hos Peugeot er dieselkontrakten billigere for 208-modellen, mens dieseludgaverne af 308 og 3008 er dyrere at servicere.

Mercedes-Benz holder fast i deres fastpris på service, mens de fleste andre mærker har aftaler, hvor dieselbilerne typisk er mellem fem til ti procent dyrere end benzinbilerne.

Elbilerne er de billigste

En klar tendens er, at elbiler generelt har de laveste priser på en service- og reparationsaftale. Kun Hyundai Kona har en aftale, som er dyrere end benzin- og dieselbilerne. Alle øvrige elbiler i undersøgelsen er billigere end benzin- og dieselbilerne og plug-in-hybriderne. I forhold til benzinbilerne er serviceaftalerne på elbilerne mellem 10 og 30 procent billigere. Og det er med til at gøre elbilerne til den billigste biltype p.t. For det er ikke kun på service, at elbilerne er billige. De er også billigere i energiudgifter og forventes at få et lavere værditab.

Så det er ikke økonomien, der kommer til at bremse omstillingen til elektriske biler. Men set ud fra serviceomkostningerne skal man vælge den helt elektriske løsning for at spare på bilejerskabet.

Hvad er en service- og reparationsaftale?

Der er stor forskel på, hvor meget service- og reparationsaftaler dækker. Nogle steder markedsføres alene serviceaftaler, og de dækker kun selve service af bilen. Her er der sjældent meget at spare, for det er i reparationsdelen, at forsikringselementet ligger. Flere bilmærker har fortsat kun to års garanti eller reklamationsret, og her får du en ekstra sikkerhed ved at vælge en service- og reparationsaftale. Det er FDMs holdning, at aftalen bør omfatte bilen med det udstyr, den blev leveret til kunden med. Derfor er det vigtigt at læse betingelserne igennem. Er du i tvivl, kan du som FDM-medlem få FDM Rådgivning til at læse aftalen igennem for dig.

Olieskiftet er med til at gøre service af benzin, diesel og plugin-hybrider dyrere end elbiler
Olieskiftet er med til at gøre service af benzin, diesel og plugin-hybrider dyrere end elbiler

Kan serviceaftaler betale sig?

Det er som udgangspunkt dyrere at vælge en service- og reparationsaftale, end hvis du blot kører bilen til service. Det skyldes, at der i reparationsaftalen er sat penge af til eventuelle reparationer. Det kan især være interessant, hvis dyre komponenter går i stykker, efter at bilens garantiperiode er udløbet, men det forudsætter, at delene er nævnt i aftalen. Derfor bliver du nødt til at sætte dig ind i, hvor meget aftalen dækker. Det giver en ekstra tryghed at have en forsikring, og om det er pengene værd, kan kun din mavefornemmelse afgøre.

Hvad, hvis jeg kører længere? Eller kortere?

Typisk har aftalerne en „strafpris“, hvis du kører længere end det, aftalen dækker. Tilbagebetaling for underkørte kilometer er til gengæld ikke standard. Så du skal have en god idé om dit kommende kørselsbehov, ellers risikerer du at betale for noget, du aldrig kommer til at få brug for. Nogle aftaler løber over en fast periode, mens andre automatisk forlænges eller kan opsiges med et varsel. Det fremgår af vilkårene i aftalen. 

I tvivl om du skal have en service- og reparationsaftale?

Kontakt FDM Rådgivning