Familiebiler snubler i ny sikkerhedstest

Nye bilmodeller fra Renault og Opel må nøjes med fire Euro NCAP-stjerner i nye sikkerhedstest, hvor særligt Opel sparer på sikkerheden. Ærgerligt, mener FDM.

Crashtest Opel Mokka
Nyt om biler

Årets fjerde test fra Euro NCAP er igen en beskeden størrelse på bare seks biler, hvoraf kun de to reelt er nye.

Testens biler:

Cupra Leon ***** (2020)
Mercedes-Benz EQA ***** (2019)
Mercedes-Benz GLA ***** (2019)
Opel Mokka: ****
Renault Kangoo: ****
VW Tiguan eHybrid: ***** (2016)

Her bliver det til fire Euro NCAP-stjerner til både Renault Kangoo og den lille crossover Opel Mokka. Testen af Opel Mokka gælder også elbiludgaven, Mokka-e.

Bilgigant sparer på sikkerheden

”Fire stjerner er ikke noget dårligt resultat efter Euro NCAP’s skrappere skala. Alligevel ærgrer det os, at Opel ikke er mere ambitiøse og har udstyret den nye Mokka med en mere avanceret nødbremse, der bedre kan se bløde trafikanter, og som kan bremse bedre for forankørende. En airbag mellem de to forreste sæder savnes også, og det trækker ned,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

”Testresultatet er på linje med dem fra Citroën C4 og Peugeot 2008, som Opel Mokka deler platform med. Det er ærgerligt, at den store Stellantis-koncern, der bl.a. omfatter de tre mærker, vælger at spare på det vigtige sikkerhedsudstyr for at holde prisen nede”.

Crashtest af Opel Mokka
Testen af den nye Opel Mokka viser endnu en gang, at store Stellantis-koncern igen har valgt at udstyre en af deres biler med en mindre avanceret nødbremse. Ærgerligt, mener FDM. (Foto: Euro NCAP) 

Manglende airbag koster sidste stjerne

Også testens anden nye bil, Renault Kangoo, må nøjes med fire stjerner. Den nye Renault Kangoo er noget så sjældent som en MPV, men markedsføres i øjeblikket ikke i Danmark. Mens Opel Mokka i alle testens fire kategorier kun klarede sig til fire stjerner, snubler Renault Kangoo kun i en af de fire kategorier.

”Det er ikke meget, der skiller Renault Kangoo fra at få fem Euro NCAP-stjerner. En manglende airbag mellem de to forreste sæder og en mindre god score i den nye sidekollisionstest er alt, den falder på. Alt i alt er Kangoo derfor en sikker bil, der ligesom Opel Mokka har en lang række sikkerhedssystemer som standard,” siger Søren W. Rasmussen.

Pæletest af Renault Kangoo
En mangle airbag mellem de to forreste sæder og en mindre god score i en del af sidekollisionstesten koster den nye Renault Kangoo den femte og sidste Euro NCAP-stjerne. (Foto: Euro NCAP)

Fire biler skrivebordstestet 

Ud over de to biler tæller testpuljen fire andre biler: Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz GLA, Cupra Leon og VW Tiguan i plugin-hybridudgave. Da bilerne stort set er identiske med tidligere testede biler, er de blot blevet såkaldt genberegnet, og her fik alle fire samme resultat som ved de oprindelige test af modellerne.

Stjernerne er dog baseret på det år, bilerne oprindeligt blev testet, og kan derfor ikke sidestilles med Euro NCAP-stjernerne anno 2021, hvor kravene til bilernes sikkerhed er øget.

Hvilket sikkerhedsudstyr skal min bil have?

Som medlem af FDM kan du få rådgivning til valg af sikkerhedsudstyr, både når du er ved at købe ny eller brugt bil. 

Få FDM rådgivning