Bilister vil ikke have lavere fart i byerne

De lokalpolitiske vinde peger i retning af lavere hastigheder på vejene, men to tredjedele af bilisterne er ikke vilde med ideen. Samtidig oplever hovedparten at blive forsinket pga. trængsel.

Bilister vil ikke have lavere fart i byerne
Bilist

Især i myldretiden snegler trafikken sig afsted i byerne, og selv i perioder, hvor der ikke er mange på vejene, går det langsomt. Det skyldes bl.a., at hastighedsgrænserne er nedadgående.

16 kommuner er med i en forsøgsordning, hvor hastigheden i kommunerne kan sættes ned til 40 km/t på udvalgte strækninger. En del af forsøget er, at politiet ikke skal godkende den lavere grænse, hvilket ellers er praksis.

Mange steder er grænsen for trafikkens fart derfor faldet fra 50 km/t til 40 km/t. Men det huer ikke bilisterne viser en rundspørge, som FDM har fortaget blandt 998 bilister om deres erfaringer ved kørsel i landets ti største byer.

Tvivlsom gevinst for trafiksikkerheden

Når to tredjedele af bilisterne mener, at hastighedsgrænsen skal forblive på de 50 km/t, der er udgangspunktet i byområder, så ender lokalpolitikerne med at gå imod folks ønsker, mener FDM.  

– Vi er ikke imod at sætte hastighederne ned, hvis det er nødvendigt for trafiksikkerheden. Men når man sætter hastighedsgrænserne ned overalt, er det mere en ideologisk og politiks manøvre, der vil gøre det endnu mere besværligt at være bilist. Det er vi naturligvis ikke glade for, og man skal huske på, at lavere hastighed ofte i praksis ikke gøre den store forskel, da ulykker med bløde trafikanter i byen typisk sker i vigepligtssituationer, hvor hastigheden i forvejen er lav, siger Torben Lund Kudsk, der er politisk chef i FDM.

Der er heller ikke overvejende sandsynligt, at bilister lader bilen stå, når hastigheden sættes ned.

Trængsel giver ekstra rejsetid

Trængslen er også med til at påvirke rejsetiden, og hver fjerde oplever, at deres ture bliver mere end ti minutter længere.

Kun otte procent svarer, at de ikke oplever forsinkelser.

– Man skal huske på, at lokalpolitikerne har været med til at skabe mere trængsel ved at reducere kapaciteten på vejene. I et forsøg på at tvinge folk over i andre transportformer er veje blevet lukket eller ensrettet, vognbaner er fjernet eller lavet til busbaner, hastighedsgrænserne er nogle steder sat ned, og der er skabt trafikøer med mindre bilkørsel og færre muligheder for at parkere, siger Torben Lund Kudsk.

Han påpeger desuden, at det bør være Folketinget, der stikker retningerne ud for at bekæmpe trængslen i byerne.

– Selv om en del lokalpolitikere drømmer om roadpricing og intelligente kørselsafgifter, så er det ikke en kommunal opgave. Det skal vedtages på nationalt plan og tænkes ind i en løsning med de øvrige bilafgifter, siger Torben Lund Kudsk.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve