80, 90, 100, 130 meter.
Bremselængden for en bil med sommerdæk på en glatbane kommer bag på de fleste.
Også FDMs adm. direktør, Stina Glavind, og adm. direktør for Rådet for Sikker Trafik, Jakob Bøving Arendt, da de på FDM Sjællandsringen fik lov til at klodse bremserne på en bil der kørte 60 km/t. med hhv. sommer- og vinterdæk på en bane, der svarer til en vinterglat vej.
Mens bilen med vinterdæk ’bare’ skulle bruge 30 meter, fortsatte bilen med sommerdæk altså 130 meter, inden den holdt stille.
”Det er både tankevækkende og på sin vis skræmmende at opleve, hvor stor forskel der er på sommer- og vinterdæk i glat føre. Heldigvis fik vi lov til at prøve det på en lukket bane, hvor man kan få en ny chance, hvis man laver fejl. Det får man ikke ude i trafikken,” siger adm. direktør i FDM, Stina Glavind, og tilføjer:
”Derfor er det også positivt, at loven nu er blevet strammet, så der er krav om vinteregnede dæk i vinterføre. Det er godt for trafiksikkerheden og fremkommeligheden og noget, vi i FDM har arbejdet for i mange år.”
Har du brug for hjælp?
Som medlem kan du få rådgivning om valg af dæk til din bil og dine behov. Du kan også få kontrolleret bilens dæk. Desuden har du adgang til særlige rabatter på dæk og hjulskifte.