Se vinderen: Årets Bil er helt elektrisk

Årets Bil i Danmark 2021 er fundet efter tæt opløb mellem især tre finalister. Vinderen er elbilen VW ID.3, mens Seat Leon akkurat slog Toyota Yaris. Dermed er det andet år i træk, at en elbil vinder den prestigefulde danske pris.

Årets Bil i Danmark 2021 er VW ID.3. Trofæet overrækkes i Tivoli af formanden for Danske Motorjournalister, Karsten M. Lemche, til informationschef hos VW, Thomas Hjortshøj.
Nyt om biler

Vinderen er fundet. Årets Bil i Danmark 2021 er VW ID.3, en kompakt elbil med avanceret teknologi – og nogle børnesygdomme – og som fås med valg mellem tre batteristørrelser.

Dermed er det anden gang – og andet år i træk – at Danske Motorjournalister kårer en elektrisk bil som Årets Bil i Danmark. For året 2020 vandt Tesla Model 3.

Sejren kommer på et tidspunkt, hvor salget af elektriske biler har taget kraftig fart. Der er nu indregistreret tæt på 10.000 elbiler i år, svarende til ca. 5,6 procent af det samlede salg. Det er mere end en fordobling fra 2019. Plugin-hybrider udgør ca. 8 procent.

Kåringen af Årets Bil i Danmark 2021 foregik i online. I studiet er det formanden for Danske Motorjournalister, Karsten M. Lemche, og bestyrelsesmedlem Anders Berner.
Kåringen af Årets Bil i Danmark 2021 foregik online. I studiet er det formanden for Danske Motorjournalister, Karsten M. Lemche, og bestyrelsesmedlem Anders Berner.

ID.3 fik en ganske sikker førsteplads ud af de syv finalister, men der var dog ikke langt ned til nr. to og tre. Her slog Seat Leon Toyota Yaris med et mulehår.

Resultatet i finalen

Nr.

Model

Point

1

VW ID.3

150

2

Seat Leon

122

3

Toyota Yaris

114

4

Peugeot 2008

91

5

BMW 4-serie

64

6

Honda e

63

7

Renault Captur

56

ID.3 favorit hos flest dommere

VW ID.3 fik ni førstepladser ud af 22 mulige, mens Seat Leon opnåede seks. Selv om forskellen i antal førstepladser var moderat, strøg ID.3 sikkert til tops i kraft af, at bilen generelt fik mange stemmer fra alle jurymedlemmer og ikke blev placeret lavere end på en fjerdeplads.

Toyota Yaris og BMW 4-serie scorede hver to førstepladser og Honda e, Peugeot 2008 og Renault Captur hver én.

Se mere: Hård kamp om 'Årets Bil i Danmark'

Vinderen fik overrakt trofæet i Tivoli dagen efter i forbindelse med Go Morgen Danmark. Formanden for Danske Motorjournalister, Motors testkører Karsten Meyland Lemche, gav hæderen til informationschef hos VW i Danmark, Thomas Hjortshøj.

Juryen bag Årets Bil i Danmark udgøres af 22 bileksperter samlet i Danske Motorjournalister. Fire af dommerne er fra Motor/FDM og her havde de tre VW ID.3 på deres førsteplads, mens den fjerde havde den tyske elbil som nr. to.

Bilteknisk redaktør: det rigtige og oplagte valg

Hos FDM kommer valget af VW ID.3 som vinder ikke som en overraskelse for Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen:

- Jeg havde selv ID.3 som min absolutte favorit. Trods visse skønhedsfejl ved bilens funktion, er der samlet set tale om en elbil, der kan stort set alt det, man forventer af en moderne bil, siger han.

VW ID.3 er Årets Bili Danmark 2021. Det er en elbil, som koster fra 325.000 kr. med 2020-afgifter.
VW ID.3 er Årets Bili Danmark 2021. Det er en elbil, som koster fra 325.000 kr. med 2020-afgifter.

- ID.3 varsler godt nyt for fremtidens bilkøbere og viser, at det at køre i elbil både kan være sjovt, komfortabelt og økonomisk attraktivt, tilføjer Søren W. Rasmussen.

Med ID.3’s sejr er det femte gang, at Danmarks nu største bilmærke har vundet Årets Bil i Danmark. Første gang var Golf i 1975, Polo vandt både i 1982 og 2010, mens Up i 2013 delte prisen med sine søskende, Seat Mii og Skoda Citigo.

Årets Bil i Danmark blev første gang uddelt i 1969.

De syv finalister kort fortalt

VW ID.3 er den første elbil udviklet elektrisk fra grunden i Volkswagen-koncernen og får følgeskab af mindst en snes andre modeller fra VW, Audi, Skoda og Seat. ID.3 er en rummelig mellemklassebil og kan ses som en elektrisk udgave af VW Golf. Prisen begynder pt ved 325.000 kr. ID.3 får til nytår følgeskab af en crossover/stationcar med samme teknik, ID.4. Rækkevidden i den første og formentlig mest udbredte version af ID.3 er officielt ca. 420 km. Udgaver med rækkevidde på ca. 330 og 549 km er på vej.

Se Motors test af VW ID.3

 

Seat Leon er fjerde generation af det spanske Volkswagen-mærkes mellemklassemodel. Leon er nært beslægtet med VW Golf 8 (kom ikke i finalen til Årets Bil 2021) og fås som denne med benzin- og dieselmotorer, nogle med mildhybridteknik samt som plugin-hybrid. Femdørs hatchback og stationcar tilbydes.

Se Motors test af Seat Leon

 

Toyota Yaris er fjerde generation af den populære minibil og anden generation med mulighed for hybrid-teknik. Yaris fås i en hybrid-version og to udgaver med konventionelle benzinmotorer. Yaris fås med mulighed for avanceret udstyr i forhold til klassen, bl.a. ægte headup-display, og alle versioner har højt sikkerhedsniveau.

Se Motors test af Toyota Yaris

 

Peugeot 2008 er anden generation af den kompakte crossover, som har været den næstmest solgte i sin klasse, siden de små crossovers/SUV’er slog igennem for syv år siden. Den nye 2008 er mere rummelig end sin forgænger og fås nu med benzin- og dieselmotorer samt som ren elbil med officiel rækkevidde på 320 km.

Se Motors test af Peugeot 2008

 

BMW 4-serie er anden generation under det navn, men første udgave som coupé, og den repræsenterer den nye modelserie ved Årets Bil i Danmark 2021. 4-serien er de mere eksklusive, emotionelle og nicheprægede versioner af 3-serien, som var i finalen til Årets Bil i Danmark 2020. Ud over coupéen kommer snart en cabriolet og firedørs coupé (Gran Coupé) samt en ren eludgave under navnet i4.

Se Motors test af BMW 4-serie Coupé

 

Honda e er Hondas første egentlige elbil og en særlig en af slagsen. Det er meget lille bil, har masser af avanceret udstyr, ganske høj pris og kort rækkevidde (210 km officielt), og så skiller den sig ud med sit semi-nostalgiske design. Nichebilen har indtil videre et meget niche-præget salg; blot 48 er indregistreret siden lanceringen i sommer.

Se Motors test af Honda e

 

Renault Captur er anden generation af den populære mini-crossover, som gennem tiden er den langt mest solgte af sin slags i Danmark og Europa. Captur var i 2013 – sammen med Peugeot 2008 – med til at definere klassen. Den nye Captur er blevet væsentlig mere rummelig og teknologisk avanceret. Den fås som hidtil med benzin- og dieselmotorer og som noget nyt som plugin-hybrid.

Se Motors test af Renault Captur

Se flere af Motors biltest