El-Mercedes: lang rækkevidde og langt til 100 km/t.

EQA er den nyeste elbil fra Mercedes-Benz, og den skal sætte turbo på bilmærkets grønne omstilling. Den nye elbil er i Danmark til marts til priser fra 400.000 kroner. Topmodellen klarer 500 km på en opladning. Her er hvad vi ved om den eldrevne SUV.

Mercedes EQA - mærkets kompakte elbil. Et lysende LED-bånd forbinder forlygterne og gør det let at genkende elbilerne fra Mercedes-Benz i mørke.
Nyt om biler

Efter en forsinkelse på et lille år kommer der nu fuld fart på Mercedes’ lancering af nye elbiler.

Hidtil har vi kun set de store EQC og EQV, men med denne nye EQA bliver fundamentet for den nye elbilfamilie for alvor lagt. Senere dukker den enorme luksusbil i form af elbilen EQS også op, ligesom en EQB og EQE også er ved at stå klar i kulissen.

Den lille EQA er bygget på samme platform som den mere traditionelle GLA, men da den platform fra begyndelsen er udviklet til også at fungere som elbil, har det været muligt at indbygge både batteri, elmotor og øvrig teknik, uden at det er gået ud over pladsen. Bagagerummet er på 340 liter.

Mercedes-Benz EQA er mindste elbil fra den tyske producent. Herhjemme ventes priserne at begynde ved 400.000 kr.
Mercedes-Benz EQA er mindste elbil fra den tyske producent. Herhjemme ventes priserne at begynde ved 400.000 kr. 

Kan køre op til 426 km

Der er tale om en forhjulstrukken elbil, men Mercedes-Benz har fra begyndelsen lovet, at også en firehjulstrukken udgave med to elmotorer senere vil dukke op.

Batteriet er på netto 66,5 kWh, og det giver en officiel rækkevidde på 426 km. Alle udgaver får mulighed for at blive opladet med 11 kW fra en trefaset hjemmelader, eller med op til 100 kW fra en lynlader.

EQA er nært beslægtet med GLA og har stort set samme dimensioner: Længde 4,46 meter, bredde 1,83 meter og højde 1,62 meter.
EQA er nært beslægtet med GLA og har stort set samme dimensioner: Længde 4,46 meter, bredde 1,83 meter og højde 1,62 meter.

Ikke nogen racerbil

Den første udgave i den nye EQA-familie hedder 250 til efternavn, og dens ene motor yder 190 hk. Topfarten er 160 km/t., og accelerationen fra nul til 100 km/t. er på hele 8,9 sekunder, hvilket i elbilverden er ret langsomt. Mercedes nævner selv, at man har ønsket at skabe en bil, der kan bruges af alle, og som skal være til at betale.

I Danmark lanceres bilen omkring 1. marts, og da forventer den danske importør at priserne kan begynde ved 400.000 kroner. Der er dermed tale om en elbil, der i hvert fald i grundudgaverne holder sig indenfor den prisramme, hvor man slipper for at betale registreringsafgift.

Førerpladsen minder meget om de andre modeller fra Mercedes og byder bl.a. på et tværgående instrumentpanel med to skærme, der kan give alle nødvendige informationer under kørslen.
Førerpladsen minder meget om de andre modeller fra Mercedes og byder bl.a. på et tværgående instrumentpanel med to skærme, der kan give alle nødvendige informationer under kørslen.

Må trække 750 kg

Alle udgaver bliver ret flot udstyret med bl.a. varmepumpe, der kan styres fra en app, så bilen kan forvarmes inden kørslen. Man kan også udstyre bilen med trækkrog, og her oplyser Mercedes, at bilen er godkendt til at kunne trække en påhængsvogn både med og uden bremser på op til 750 kg.

Sidst på året følger den firehjulstrukne udgave med over 270 hk og en rækkevidde på over 500 km. Den får også en højere påhængsvægt – hvor meget er endnu ikke besluttet.

Se alle Motors test af elbiler

> Elmotoren er i grundudgaven placeret ved forhjulene, men der kommer  > også en udgave med endnu en motor ved baghjulene. Batteriet er på 66,5  > kWh i denne forhjulstrukne version, mens vi endnu ikke kender  > batteristørrelsen i den firehjulstrukne udgave.
Elmotoren er i grundudgaven placeret ved forhjulene, men der kommer også en udgave med endnu en motor ved baghjulene. Batteriet er på 66,5 kWh i denne forhjulstrukne version, mens vi endnu ikke kender batteristørrelsen i den firehjulstrukne udgave.

Kan fås med alle sikkerhedssystemer

Interiøret følger pænt den linje, som de seneste nye modeller fra Mercedes-Benz har skabt. Et stort panel går på tværs af bilen med enten to syv-tommer skærme eller to 10,25 tommer skærme i topmodellerne.

Mercedes oplyser, at alle de kendte sikkerhedssystemer vil blive tilbudt kunderne, men det er endnu uklart, hvad der er standard, og hvad der koster ekstra.

EQA bygges i Rastatt, Tyskland, sammen med GLA og de øvrige A-klasse-modeller, mens batteripakkerne samles af et Daimler-selskab i Polen.