Det er ikke kun fremtidens biler, der skal udlede mindre CO2, det skal fortidens og nutidens også. Derfor er Stellantis-koncernen med mærker som Citroën, Fiat, Jeep, Opel og Peugeot næsten færdig med en test af syntetiske brændstoffer på 28 forskellige motorer.
Målet er en CO2-reduktion på op til 90 procent i forhold til almindeligt brændstof, og de syntetiske brændstoffer – kendt som eFuel eller PtX – kan hældes på biler, som er godkendt efter Euro 6-normen, der blev introduceret i 2014.
28 millioner biler og 400 millioner ton CO2
Prisen på eFuels er p.t. meget høj, da det kun produceres til specielle formål, og prisen for brændstoffet kommer til at være afgørende for, om den store CO2-besparelse bliver opnået.
Men Stellantis forventer, at det bliver økonomisk overkommeligt og billigere for mange bilister end at købe en ny bil, lave tekniske ændringer på deres bil eller vente på, at ladeinfrastrukturen er på plads.
– Vi intensiverer vores kamp mod global opvarmning ved at teste CO2-neutralt brændstof som en komplementær løsning til vores holistiske tilgang til dekarbonisering. Selvom vi forbliver urokkelige i eksekveringen af vores ambitiøse elektrificeringsstrategi, skal vi også finde smarte alternativer til at reducere CO2-emissionerne for de 1,3 milliarder eksisterende ICE-biler, udtaler Stellantis' CEO, Carlos Tavares.
Stellantis er i gang med at teste og validere 28 motortyper, der vil blive bygget mellem 2014 og 2029. Der er både tale om benzin- og dieselmotorer, og der undersøges udledning fra udstødning, om motorerne starter ordentligt, motorkræfter, pålidelighed, tæthed i motoren, brændstofslanger og filtre for at nævne nogle af parametrene.
Især tætheden i motoren er interessant, da koncernen tidligere har haft problemer med smuldrede tandremme fordi brændstof kommer ned i motorolien.
Læs også: Problemer med smuldrede tandremme
Ved at bruge eFuel i de 28 millioner biler, som Stellantis har produceret siden 2014 og forventer at sælge inden 2030, regner Stellantis med at kunne reducere CO2-udledningen med op til 400 millioner ton i Europa mellem 2025 og 2050.
Stellantis satser fortsat på elbiler
Indsatsen med eFuel er et ekstra tiltag for at minimere CO2-udledning og ikke en konkurrent til elbilen.
Stellantis' "Dare Forward 2030"-plan er fortsat, at alle personbiler og halvdelen af varebilerne er elbiler fra 2030, og at koncernen halverer sit CO2-aftryk ligeledes inden 2030 og bliver CO2-neutral i 2038.
– Der er ingen tvivl om, at fremtiden er elektrisk. Men i fremtiden vil der køre mange biler med forbrændningsmotor, og her er der et kæmpe potentiale i at mindske CO2-aftrykket, siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM.
- Derfor er Stellantis' tests ret interessante. Succesen kommer til at afhænge af prisen på brændstoffet, og hvor meget brændstoffet kommer til at fortrænge. Bliver prisen høj og CO2-fortrængingen lav, harmonerer det ikke, siger han.
Se, hvornår de nye biler kommer til Danmark
Her kan du få et overblik over, hvornår nye biler melder deres ankomst i Danmark. Listen opdateres løbende.