Peugeot 308 klar til kamp - igen

Peugeots velkørende 308-model har fået et midtvejs-facelift med ny generation dieselmotor, og så bliver automatisk nødbremse standard.

Peugeot 308.
Forpremiere
308 kommer både som stationcar, som Peugeot kalder SW, og som hatchback. Prisforskellen forventes at blive 12.000 kr., med i prisen er mere benplads i kabinen, og at bagagerummet vokser fra 470 til 610 liter. Foto: Karsten M. Lemche, FDM
308 kommer både som stationcar, som Peugeot kalder SW, og som hatchback. Prisforskellen forventes at blive 12.000 kr., med i prisen er mere benplads i kabinen, og at bagagerummet vokser fra 470 til 610 liter. Foto: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Nødbremsen bringer 308 ind blandt mellemklassens bedste.

Manglende nødbremse har været en bremse på Motors anbefaling af Peugeot 308 de senere år. Men med den faceliftede 308 har Peugeot vægtet sikkerheden højt og gjort nødbremsen til standard på alle modeller – på nær udgaven med den gamle 1.6-liters dieselmotor, som ikke kan leveres med dette udstyr, og som du derfor ikke bør købe.

Nødbremsen er den samme som er standard på 3008-modellen, hvor bilen automatisk bremser for stillestående biler med op til 80 km/t. Og systemet reagerer også på fodgængere med op til 60 km/t.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af populære stationcars - Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia og Toyota Auris

Nødbremse bliver standard på alle modeller fra efteråret. Ved introduktionen er det ikke på 1.6 dieselvarianten med 120 hk, så den bør man ikke vælge. Systemet reagerer op til 80 km/t., både på biler og på fodgængere.
Nødbremse bliver standard på alle modeller fra efteråret. Ved introduktionen er det ikke på 1.6 dieselvarianten med 120 hk, så den bør man ikke vælge. Systemet reagerer op til 80 km/t., både på biler og på fodgængere.

Dertil kommer, at en aktiv linjevogter og overvågning af chaufførens bevågenhed ligeledes bliver standard. Dermed bliver 308 igen en af mellemklassens mest interessante modeller.

Mindre – men bedre – dieselmotor

Den anden store nyhed er en 1.5-liters dieselmotor, der skal afløse en af de mest succesrige dieselmotorer nogensinde: Peugeot og Citroëns 1.6-liters dieselmotor.

Selvom den gamle motor fortsat er i god form, vil det være vores klare anbefaling, at du venter på den nye motor, der kommer til efteråret, hvis du skal have en lille dieselmotor.

1.5-liters motoren har fortsat fire cylindre, og den har samme bundtræk, men lidt flere hestekræfter. Under vores prøvetur trak motoren fint både ved høje og lave omdrejninger, lige så vigtigt er det, at motoren opleves ganske tyst.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Mazda 3 og VW Golf

Det enkle kabinedesign er ikke ændret med den faceliftede model. Det vil sige, at der stort set ikke er nogle knapper i midterkonsollen. Det fungerer udmærket, så længe man har klimaanlæg. Den største forandring er den nye trykfølsomme skærm.
Det enkle kabinedesign er ikke ændret med den faceliftede model. Det vil sige, at der stort set ikke er nogle knapper i midterkonsollen. Det fungerer udmærket, så længe man har klimaanlæg. Den største forandring er den nye trykfølsomme skærm.

Den nye motor har også en renere udstødningsgas takket været et nyt forbrændingskammer, der blev udviklet på Peugeots Le Mans-racere, og fordi katalysatorerne er placeret tættere på selve motoren. Dermed lever motoren allerede nu op til de NOx-krav, som gælder fra 2020.

Sidste argument for at vente er, at den gamle 1.6-liters dieselmotor ikke fås med nødbremse.

Forfinede benzinmotorer

308 får den trykfølsomme skærm fra SUV-modellen 3008. Den reagerer langt hurtigere på tryk end den tidligere skærm og har mulighed for Apple Carplay og Android Auto.
308 får den trykfølsomme skærm fra SUV-modellen 3008. Den reagerer langt hurtigere på tryk end den tidligere skærm og har mulighed for Apple Carplay og Android Auto.

1.2-liters turbobenzinmotorer er også blevet opgraderet, så de nu kører lidt længere på literen. Faktisk op til 25 km/l for basismotoren med 110 hk. Disse motorer passer fint til bilen og er især interessante for private bilkøbere, der ikke kører langt til hverdag.

Sidste nyhed er en ottetrins automatgearkasse, men den tilbydes kun på den kraftigste dieselvariant, så den får få 308-ejere glæde af. De øvrige automatgearkasser har fortsat seks trin.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic

Sammen med nødbremsen lanceres også muligheden for at tilkøbe en adaptiv fartpilot, der nu også kan bremse bilen om nødvendigt, så den selv kan holde afstand til bilen foran. Med automatgear virker det fra 210 km/t. og ned til 0 km/t., og dermed også ved køkørsel. I biler med manuel gearkasse virker systemet ned til 30 km/t.

Hurtigere tryk på skærmen

Der er små forandringer i forbindelse med faceliftet. Topmodellerne får LED-forlygter, og alle modeller får LED-baglygter. Den nemmeste måde at genkende den faceliftede model er radaren under nummerpladen, som den automatiske nødbremse benytter.
Der er små forandringer i forbindelse med faceliftet. Topmodellerne får LED-forlygter, og alle modeller får LED-baglygter. Den nemmeste måde at genkende den faceliftede model er radaren under nummerpladen, som den automatiske nødbremse benytter.

I kabinen er der ikke mange forandringer, designet er uændret, og den største forskel er en ny trykfølsom skærm, som blev introduceret på 3008-modellen. Den reagerer hurtigt på tryk og er dermed mindre frustrerende at betjene. Det er især interessant, fordi betjeningen af klimaanlægget ligger i trykskærmen.

Apple CarPlay og Android Auto er standard på skærmen, dog afventer vi fortsat, at Android Auto frigives til mobiltelefonerne af Google. Men når de er klar, så virker de i bilerne.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Hyundai i30

Med de nye roamingpriser i EU betyder det, at opgradering til indbygget navigation bliver mindre interessant. Selve systemet fra TomTom er meget velfungerende, men hvis priserne er på niveau med 3008-modellen, bliver det for dyrt. Den nye skærm betyder også, at du kan få danske menuer i bilen.

Ny kølergrill og LED-lys

Faceliftet betyder også, at 308 har fået en ny kølergrill, hvor løve-logoet er krøbet ned fra motorhjelmen. Det giver lidt mere ro på designet.
Samtidig har alle modeller fået LED-kørelys, hvor baglygterne nu er tændt hele tiden. Topmodellerne får også LED-forlygter, mens de almindelige udstyrsvarianter må nøjes med traditionelle halogenforlygter.

Måske undrer du dig over, at vi ikke har omtalt køreegenskaberne. Men det er fordi, de ikke er ændret. 308 kører nu som før fortrinligt, der er en god balance mellem komfort eller sport, når man ser bort fra de deciderede GTI-modeller.

308 er kort og godt en god familiebil, både hvad angår køreegenskaberne og pladsforhold. Især i stationcar-udgaven, der fortsat har tre cm mere benplads og et bagagerum, der er på hele 610 liter.

Samlet set er 308 en god pakke, der med ny trykfølsom skærm og markant opgradering på sikkerhedssystemer igen er blevet en af klassens mest interessante modeller.

Dog afhænger den endelige vurdering af priserne, som endnu ikke er klar. Og om Peugeot kommer med gode privatleasing slagtilbud, som de har for vane. Husk blot at styre uden om 1.6-liters dieselmotoren med 120 hk.