Sådan måler Motor forbrug

Indtil WLTP-normen blev indført kunne man sjældent stole på bilers officielle forbrugstal. Derfor havde Motor sin egen testmetode, hvor vi målte, hvor langt testbilerne kørte i virkeligheden på forskellige typer vej. Vi kørte pænt – også pænere end de fleste – til gengæld kan du sammenligne tallene fra bil til bil.

Tanker bil
Viden

Før WLTP-normen blev indført oplyste bilfabrikkerne de meget optimistiske NEDC-forbrugstal. Derfor målte Motor forbrugstal på testbiler frem til foråret 2019. Denne artikel beskriver hvordan vi målte forbrug og hvorfor. 

Nå, men hvor langt går den så i virkeligheden? Det spørger mange bilkøbere forhandlerne om – ofte fordi de tidligere er blevet skuffet. For at teste en bil i et laboratorie er noget andet end kørsel på almindelig vej, i almindelig trafik og i almindeligt vejr.

Derfor har vi på Motors testhold vores egen målemetode. Giver den præcis det resultat, som du vil opleve bag rattet? Næppe. Vi sørger dog for at køre præcis samme rute og med så godt som samme kørestil.

På den måde bliver vores målinger i det mindste sammenlignelige. Og så ved du i hvert fald, at det er muligt at få bilen til at køre så langt på literen, som vi skriver.

Sådan foregår testen

Vi har udvalgt et område med et let bakket landskab, hvor testruterne i byen samt på lande- og motorvej har samme udgangspunkt. Testen starter, hvor Helsingørmotorvejen møder Isterødvejen, nord for København.

Bykørsel
Ruten er næsten 10 km lang, målingen foregår over hele strækningen, inklusive vending ved Rungsted Havn. Der holdes for rødt, og hvis vi får grøn bølge, simulerer vi et rødt lys for at få et sammenligneligt forbrug.

Landevejskørsel
Målingen foretages, efter at bilen er kommet op på 80 km/t. Der måles over fem kilometer i begge retninger. Hastigheden holdes på 80 km/t. på nær den enlige rundkørsel, der er på målestrækningen. Er der generende trafik, foretages en ny måling.

Motorvejskørsel
Ligesom for landevejskørslen måles der på to strækninger på fem kilometer, henholdsvis nord- og sydgående, på samme motorvejsstrækning. Målehastigheden opnås, før målingen starter, og møder vi trafik, starter vi målingen forfra. Resultaterne er identiske med vores tidligere målinger over 100 km motorvejskørsel.

Forvent unøjagtigheder

Selvom vi tilstræber ens betingelser for målingerne, er der påvirkninger, vi ikke har indflydelse på. I løbet af året vil temperaturen variere, og det påvirker bilens forbrug. Det samme vil vinterbrændstof, vinterdæk/sommerdæk, regnvejr og kraftig blæst.

For at mindske effekten fra vind og vej kører vi i begge retninger på alle målestrækninger, så højdeforskellene og vinden udjævnes.

Læs også: Sådan er den nye WLTP-forbrugstest

Flere års sammenligning mellem vores egne målinger og bilens forbrugsindikator har vist, at man godt kan regne med, hvad bilen selv måler. Vi benytter derfor bilens forbrugsmåler. Vi angiver ikke decimaler på km/l-tallet, da det vil stille en nøjagtighed i udsigt, der ikke er realistisk.

Merforbrug i hverdagen

Alle målemetoder har deres ulemper, og under vores test af ruten har vi prøvet flere scenarier. Bl.a. er der forskel på, hvor hurtigt biler bliver varme. Det skaber usikre målinger, og derfor har vi valgt kun at teste bilerne, når de er kommet op i driftstemperatur.

Du vil således kunne opleve, at din bil kører kortere på literen, end vi gjorde i vores test, hvis du kører mange korte ture, eller du holder meget i kø til hverdag.

Vi parkerer heller ikke under testen, men byturen indeholder lyskryds, og hvis vi har grøn bølge, stopper vi et par gange for at teste bilens stop-start-funktion og få det højere forbrug, en acceleration fra stilstand medfører, med i cyklussen.

Læs også: Ny forbrugsmåling tager pippet fra elbiler

Hastigheden og køremåden påvirker også bilens forbrug. Vi har valgt at køre bilerne roligt og følge bilens gearskifteindikator. I byen kører vi op til 50 km/t., på landevej­en kører vi op til 80 km/t., og på motorvej holdes 110 km/t. konstant over hele målestrækningen. Vi tager højde for speedometerfejlvisning.

På den måde får vi så sammenlignelige forbrugsmålinger som muligt, målt på rigtige veje, med aircondition og radioen tændt. Præcis som du selv ville køre.