Sådan skifter du hjul på bilen

Med det rigtige værktøj kan du selv skifte hjul på bilen. Følg FDMs guide til hjulskift.

Mand er ved selv at skifte hjul på sin bil i en indkørsel.
Viden

Mange bilister skifter hjul to gange om året. Hvis du har mod på selv at skifte mellem sommer- og vinterhjul, kan hjulskiftet udføres på en time eller to. Dog anbefaler vi ikke, du selv skifter hjul på elbilen – pga. bilernes vægt.

Du anbefales at kontrollere dækmønsterdybden samt evt. skader på dækkene, der skal monteres, før du begynder at skrue hjulene af bilen.

Er din bil udstyret med automatisk dæktrykmåling (TPMS), er det ikke sikkert, du efterfølgende selv kan kode dæktryksventilerne.

Læs mere: Sådan fungerer TMPS – automatisk dæktrykmåling

Hvis du ikke selv har mulighed for at skifte dine hjul, kan FDM udføre hjulskiftet til medlemspris.

Læs mere: Bestil hjulskift hos FDM

Video: Sådan skifter du hjul på bilen

Hvordan bruger du donkraft?

Tag altid nøglen ud af tændingslåsen, inden bilen hæves på donkraft. Lad bilen stå i 1. gear og aktiver parkeringsbremsen. Kravl ikke ind under en bil på donkraft.

Donkraften må kun bruges på de løftepunkter, der er anvist i bilens instruktionsbog. Donkraften skal stå på en plan, fast flade. Eventuelt på et kraftigt bræt, hvis underlaget f.eks. er solvarm asfalt.

Husk at løsne hjulbolte lidt, inden bilen hæves. Bilens egen donkraft er ofte en meget spinkel konstruktion, og i nogle instruktionsbøger skriver bilproducenten ligefrem, at donkraften kun må benyttes i nødstilfælde ved punktering. Hvis du regelmæssigt skifter hjul på din bil, kan du med fordel anskaffe dig en lille værkstedsdonkraft, som kan købes i diverse biltilbehørsforretninger. 

Bruger du en værkstedsdonkraft, må du kun løfte på bilens forstærkede løftepunkter. Spørg din forhandler eller se eventuelt i bilens instruktionsbog. 


Læs mere: Se udstyr til hjulskift hos FDMshop.dk

Hvordan monteres hjul på en bil?

Før du monterer hjul på bilen, skal du sikre dig, at alle anlægsflader på fælge og hjulnav er fri for snavs og rust. Er de ikke det, skal det fjernes med f.eks. en stålbørste, eventuelt en roterende stålbørste. Du kan med fordel smøre gevindene på hjulbolte og møtrikker ganske let. Undlad at smøre bolthullerne i fælgene og konusserne - det vil sige de skrå flader - på bolte eller møtrikker.

Nu er du klar til at montere hjulene. Hæng dem løseligt på. Alle bolte eller møtrikker skal monteres, inden du begynder at spænde hjulet fast. Husk, at det er møtrikkernes spidse ende der skal vende mod fælgen.

Nu skruer du møtrikker eller bolte gradvist ind i rækkefølgen 1-3-2-4 eller 1-3-5-2-4. Ingen må spændes helt fast, før hjulet er helt inde på plads og ligger an mod navet. Nu spænder du, indtil du mærker en pæn modstand.

Derefter indstiller du momentnøglen til det foreskrevne moment (Nm) – se evt. i bilens instruktionsbog - og spænder, indtil den klikker. Tag to omgange med momentnøglen, så du er sikker på, at alle bolte eller møtrikker er spændt.

Illustration af underoverskriftBedste dæk forrest eller bagerst på bilen? 

Hvis der er forskellig mønsterdybden i slidbanen på de forreste og bagerste dæk, eller hvis du kun anskaffer to nye dæk, melder spørgsmålet sig ofte: hvor skal dækkene med det bedste mønster monteres? 

Når det er sikkerheden, der skal være i højsædet, handler det om, at dækkene kan overføre flest mulige bremsekræfter og sideføringskræfter til vejen. De mest kritiske manøvrer er baghjulsudskridning og akvaplaning på baghjulene. Det er derfor vigtigt, at baghjulene har bedst muligt greb i vejbanen. Det opnår du, når de bedste dæk er monteret på baghjulene. Det vil sige de dæk, der har mest slidmønster.

Brug for udstyr til hjulskift?

Husk, hos FDMshop.dk kan du købe udstyr, som gør det lettere at skifte hjul på din bil. Vi har samlet en pakke med udstyr, så du nemt kommer i gang.

Se pakken med udstyr