Skoda Octavia set forfra
Biltest

Skoda Octavia – enorm og grøn familiebil

Combi-udgaven af Skoda Octavia er en stor familiebil med god plads overalt. Den fås nu som plugin-hybrid, og kører dermed fra mange af konkurrenterne, når det handler om mest mulig komfort, teknik og plads for pengene.
Skoda Octavia set bagfra

Motors vurdering

Skoda Octavia iV

90 km/l
Benzin/el
319.995 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Udstyr
  • Ladetid
  • Rækkevidde på el
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter – 4 cyl. + el
  • CO2 udledning
    24 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    220 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.620 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    490 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Officiel rækkevidde
    66 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:469 cm B:183 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,50 kr./km
  • Målt rækkevidde 40 km

Sikkerhed

2019
Luk

De opladelige hybrid-biler er i hastig vækst, og en af dem, der senest er sprunget med på bølgen, er Skoda. Det gør de med denne pænt store Octavia som femdørs hatchback og stationcar.

Dermed skiller den sig ud fra både Audi og VW, som den ellers deler teknik med. De fås ikke som stationcar.

I Octavia passer den avancerede teknik ganske glimrende. Vi kunne køre knap 40 km på strøm alene ved blandet kørsel, når batteriet var ladet helt op. Og da bilen er udstyret med elektrisk kabinevarme, kunne det foregå med udmærket varme, uden at benzinmotoren skulle starte. På den måde kan man godt benytte bilen som en elbil de dage, hvor man kun skal køre korte ture.

På længere ture starter benzinmotoren op, og så fungerer bilen som en mere traditionel hybridbil. De knap 40 km er ikke på niveau med de 66 km, som fabrikken stiller i udsigt, men var ved en temperatur på få plusgrader, og det kræver lidt mere energi til at holde bilen varm.

Skoda Octavia kabine
Førerpladsen er holdt i sorte nuancer, men føles godt indrettet. Den store 10-tommerskærm er let at bruge takket være logiske menuer, hvor alt er på dansk.

Hvor langt kører Skoda Octavia på literen?

Fabrikken reklamerer med, at bilen kan køre over 90 km pr. liter benzin. Det satte vi os for at prøve i praksis, og det kan lade sig gøre, men så skal man ikke køre meget længere end det, den kan på el alene.

Med batteriet helt opladet kunne vi således køre en blandet tur på 38 km, før benzinmotoren startede. Herefter fortsatte vi yderligere 15 km, så efter i alt 53 km opnåede vi en samlet benzinøkonomi, der modsvarer 90,9 km pr. liter plus strømmen fra batteriet.

Læs også: Motors stortest af Skoda Octavia med dieselmotor

Det er lige præcis det officielle forbrugstal for bilen. Kører man længere, stiger andelen af turen, hvor bilen kører på benzin, og så falder tallet for km pr. liter ret hurtigt.

Vi kørte også en tur uden først at lade bilen op, og her viste vores målinger, at man så kun kører omkring 15 km pr. liter.

Skoda Octavia bagsæder
Bagsædepladsen er imponerende god, og Octavia er derfor en fin bil for dem, der ofte skal køre rundt med langbenede teenagere eller voksne passagerer. Der er separat friskluftdyse mellem forstolene, og fine lommer til bl.a. mobilen bag forsædernes ryglæn.

Hvordan kører Skoda Octavia?

Teknikken er bygget op omkring en 1.4-liters benzinmotor, der er bygget sammen med en elmotor og en sekstrins dobbeltkoblings gearkasse af DSG-typen.

Selve kørslen dikteres af en gearvælger, der er placeret mellem forsæderne som en lille vippearm. Den er elektronisk i sin funktion og kræver blot et lille vip for at afgøre, om den skal køre for- eller baglæns. Når man slukker motoren ved tryk på start/stop-knappen springer bilen selv i P, og man skal ikke foretage sig yderligere.

Bilen sørger for aldrig at opbruge al strømmen i batteriet, og det betyder, at man altid starter med eldrift, og det giver en blid og blød start. Er der tilpas med strøm tilbage, fortsætter man med elmotoren alene, mens man ellers vil opleve, at benzinmotoren springer i gang. Det gør den blidt.

Gearskiftene foregår i alle tilfælde smidigt, og det betyder, at man med denne teknik simpelthen får en bil, der kører bedre end en traditionel benzinbil. Elmotoren yder 115 hk, og benzinmotoren yder 150 hk, og i alt kan de to enheder levere op til 204 hk.

Skoda Octavia bagagerum
Bagagerummet er stort og regulært i formen. Det rummer 490 liter, hvilket er en smule mindre end i benzinudgaven, idet der kun lige er et lille rum under gulvet.

Skoda Octavia er en langsom lader

Batteriet, der skal levere strøm til elmotoren, er på 13 kWh, hvoraf det kun er de 10 kWh, der kan bruges til ren elkørsel. Det kan oplades via et Type-2-stik med op til 3,6 kW, hvis man har en ladeboks.

Den medfølgende nødlader lader kun med 6 A, hvilket giver en effekt på 1,3 kW. Det betyder, at man fra en ladeboks har en ladetid lidt over tre en halv time, og at nødladeren giver en ladetid på lidt over otte timer. Her havde det været rart, hvis Skoda havde installeret en ekstra ladeeffekt.

Batteriet er placeret under gulvet i bagagerummet, og det har reduceret bagagerummets størrelse fra de normale 640 liter til nu mere normale 490 liter. Det er dog stadig flot udformet, og med til at give bilen en god brugsværdi.

Denne udgave af Skoda Octavia må trække op til 1.500 kg på krogen.

Skoda Octavia findes også i en lidt kraftigere plugin-hybrid, hvor den samlede effekt er øget til 245 hk. Den koster fra 390.000 kr., men kan ikke forsynes med anhængertræk.

Læs bilnyheder