Op- og nedture: bilmærker i bølgegang

Der er sket store forandringer i bilmærkernes popularitet i Danmark. Se, hvordan det er gået dit mærke i 2019.

De største op- og nedture i første halvår. Kun mærker med mindst 1.000 solgte biler i H1 2018.
Nyt om biler

Tidernes gunst kan hurtigt skifte. Blandt andet den gunst danske bilkøbere tildeler de mange bilmærker, der er at vælge imellem i Danmark.

Der sker store rokeringer på listen over de 30 mest solgte personbilmærker, som Motor har bearbejdet ud fra data fra Bilstatistik.dk.

Der sker store rokeringer på listen over de 30 mest solgte personbilmærker.

VW er fortsat – og i endnu højere grad end før - Danmarks langt største mærke trods en lille nedgang i salget i årets første halvdel.

Nr. to, Peugeot, er nemlig gået en del mere tilbage. Det skyldes bl.a., at Danmarks hidtil mest solgte model, Peugeot 208, er ved at udgå i den nuværende generation.

Se mere: Danskerne flokkes om tysk bilmærke (2018)

Toyota, den evige 3’er, haler ind, men det er Skoda, som i toppen rykker mest med en fremgang på 26 procent. Den store fremgang betyder, at Skoda nu er større end Citroën – og har kurs mod at snuppe tredjepladsen fra Toyota.

Dog kan det bremse Skoda mærkbart, at Citigo så småt er ved at udgå af produktion.

Koreansk comeback

Stor fremgang er der også til Mazda, Seat og Hyundai. Koreanerne ser dermed ud til at have brudt lang tids nedtur, idet også Kia kan fremvise en lille stigning.

Se mere: Her er bilerne vi helst vil ha'

Størst fremgang i procent kan Tesla bryste sig af. Det lille amerikanske mærke har øget sit salg (levering) i Danmark fra under 50 biler i første halvår 2018 til 1.200 i år. Dermed er elbilmærket krøbet forbi Fiat og er blevet 20. største personbilmærke.

Ny bil? Brug FDM

Også de traditionelle premiummærker fortsætter – under ét - deres mangeårige fremgang.

BMW plus 17 procent, Audi 24 procent og Volvo 28 procent. Luksusmærker med små salgstal kan præstere endnu større fremgange målt i procent: Både DS og Land Rover har plus på over 80.

Røde tal hos Opel

Hvor der er vindere, er der tabere. Og en af de helt store fra første kategori er Opel, som sidste år skiftede importør. 37 procent er Opels salg dykket.

Mitsubishi, som ellers var styrtdykket i popularitet gennem lang tid, falder yderligere 39 procent i år.

Også Suzuki, Nissan, Honda, Mini og Jaguar har svært røde procenter.

Bilmærkernes top 30 i første halvdel af 2019.
Bilmærkernes top 30 i første halvdel af 2019. Grøn indikerer en vækst på mindst ti procent, rød en tilbagegang på mindst det samme. Kilde: Bilstatistik.dk


Herunder samme tabel, som på nogle apparater/browsere kan være lettere at læse.

Nr.

Mærke

Antal

Andel

Ændring, antal

         

1

VW

16.812

13,8%

-1%

2

Peugeot

10.115

8,3%

-17%

3

Toyota

9.315

7,6%

7%

4

Skoda

8.802

7,2%

26%

5

Citroën

8.564

7,0%

9%

6

Ford

7.470

6,1%

-3%

7

Renault

7.251

5,9%

-3%

8

Mercedes-Benz

5.900

4,8%

5%

9

Audi

5.327

4,4%

24%

10

Suzuki

4.866

4,0%

-13%

11

Hyundai

4.728

3,9%

27%

12

Nissan

4.672

3,8%

-27%

13

BMW

4.371

3,6%

17%

14

Kia

4.352

3,6%

4%

15

Opel

3.948

3,2%

-37%

16

Mazda

3.374

2,8%

43%

17

Seat

3.071

2,5%

29%

18

Volvo

2.915

2,4%

28%

19

Dacia

1.257

1,0%

-5%

20

Tesla

1.209

1,0%

2367%

21

Fiat

1.207

1,0%

-7%

22

Honda

791

0,6%

-13%

23

Mitsubishi

460

0,4%

-39%

24

Mini

356

0,3%

-29%

25

DS

289

0,2%

81%

26

Alfa Romeo

230

0,2%

17%

27

Jaguar

162

0,1%

-49%

28

Land Rover

140

0,1%

84%

29

Jeep

80

0,1%

135%

29

Subaru

80

0,1%

-62%

 

Hele bilsalget

122.245

 

1%