FDMs forbrugerpolitiske program - forbrugerbeskyttelse

Bilisterne har krav på at kunne træffe reelle valg, uanset om det drejer sig om valg af bil, privatleasing, finansiering, tilbehør, brændstof, service eller transportydelse.

I et bilmarked under hastig forandring, arbejder FDM bl.a. for at sikre, at du som forbruger får gennemsigtighed, garanti og fair priser.
Viden

Bilisterne har krav på at kunne træffe reelle valg, uanset om det drejer sig om valg af bil, privatleasing, finansiering, tilbehør, brændstof, service eller transportydelse.

Det forudsætter en mangfoldighed af produkter og ydelser samt fri og fair konkurrence i et gennemsigtigt marked. Ved køb af bil er udviklingen mod stadig færre og større bilforhandlere og importørejede udsalgssteder begrænsende for konkurrencen og den frie prisdannelse. Ligeledes kan nye salgskanaler og metoder i form af onlinesalg, agentmodeller mv. ændre på styrkeforholdet mellem sælger og køber. I forbindelse med vedligeholdelse af bilen kan garantibindinger og manglende adgang til teknisk information være begrænsende. Ligesom de nye salgsmodeller med færre udleverings- og servicesteder og on- linehandel giver nye problemtyper, der kan gøre det dyrere og mere besværligt og uoverskueligt for bilisten.

Et velfungerende marked

FDMs målsætning er, at bilkøberne sikres et konkurrencepræget marked, hvor der er plads til alternative import- og salgs- kanaler, men med samme sikkerhed for forbrugernes rettigheder. Dette bør også gælde privatimport af biler og reservedele.

➜ Bilisternes ret til frit valg af værksted og leverandør skal opret- holdes, og bilproducenterne skal udlevere de tekniske informationer, som er nødvendige for at servicere og reparere bilen.

Det forudsætter, at de frie værksteder har adgang til teknisk information om bilerne og adgang til reservedele. Også i forbindelse med vejhjælp skal teknisk information om bilerne være frit tilgængelig for vejhjælpsvirksomhederne.

Det bør være muligt for værkstederne efter aftale med forbrugeren at anvende uoriginale og renoverede reservedele af samme kvalitet.

Et velfungerende lademarked

Ved overgangen til elbiler opstår et nyt energimarked for elbilister. Tankstationen erstattes ikke kun med ladestandere hjemme, men forbrugerne får også mulig- hed for at få energi til bilen ved arbejds- pladsen, på offentlige veje eller på lynladestationerne langs motorvejene eller på tankstationerne. Markedet for opladning af elbiler er endnu i en modningsfase, hvor nye aktører og forretningsmodeller løbende kommer til. Når der sker så meget på så kort tid, og priserne samt forretningsmodellerne ændrer sig hastigt, er det også vanskeligt som forbruger at opnå overblik over priser for ladning. Mulighed for enkel betaling på tværs af ladeoperatører er desværre ikke udbredt.

ed ladning på offentlige arealer spiller kommunerne og Vejdirektoratet en afgørende rolle i at sikre tilstrækkelige opladningsmuligheder på relevante placeringer. Det påhviler ligeledes myndighederne at sikre en god konkurrence gennem udbud ved at sikre, at flere ladeoperatører vinder retten til at opsætte ladestandere i samme område eller på samme lokation. Ved ladning hjemme er regler om afgifts- refusion med til at gøre leverandørskift dyrt og besværligt.

FDM arbejder for en god og sund konkurrence på lademarkedet. Dette sikres, ved at myndighederne via regler om offentlige ladeudbud understøtter konkurrencen og ikke skaber lokale monopoler, og ved at de gældende regler i AFI-loven håndhæves, herunder muligheden for kortbetaling ved offentlige hurtig- og lynladere. Det bør undersøges, om regler for udadgående roaming kan sikre lavere og mere fair priser, når elbilisten betaler for ladning hos tredjepart gennem sin egen ladeoperatør.

FDM arbejder også for en mere hensigtsmæssig lovgivning om elafgiftsrefusion for private opladere. Refusionen bør ikke forudsætte, at tredjepart er ansvarlig for såvel refusionsopgørelse som service og reparation af ladeboksen. FDM mener, at afgiftsrefusionen bør kunne gives direkte til forbrugeren.

FDM arbejder for, at det skal være nemmere og billigere at skifte ladeoperatør, herunder at skiftet ikke forudsætter et samtidigt skift af ladeboks. I den forbindelse arbejder FDM for en ”positivliste” med branchegodkendte ladebokse.

FDM arbejder for, at branchen finder en løsning, når det gælder standardiserede måder at præsentere udgifter på, som vi f.eks. kender det fra kapitalmarkedets ÅOP eller mobil- og elmarkedets ”mindste- pris i 6 mdr.”. Disse tiltag vil gøre valget af ladeløsning markant nemmere. Her er det ligeledes en opgave for såvel brancheorganisationerne som politikerne at pålægge ladeoperatørerne mere gennemsigtig- hed, samt at det bliver et krav, at der kommer et standardiseret format.

Her kæmper FDM også:

Alternativer til at eje bil

Alternativer til det traditionelle bilejerskab er i vækst. Privatleasing og delebilsordninger er kendetegnet ved, at man får mulig- hed for at køre i bil uden selv at skulle eje den. De alternative bilrådighedsformer er alle med til at øge konkurrencen på bilmarkedet og kan give bilbrugeren større sikkerhed for de samlede omkostninger ved at køre i bil.

FDM vil tage aktivt del i udviklingen af alternativer til bilejerskab for at sikre forbrugeren den nødvendige information, så det reelt er muligt at sammenligne de samlede omkostninger ved forskellige ejer- og brugsforhold.

FDM arbejder for gennemsigtighed og beskyttelse af forbrugerens rettigheder i forbindelse med de nye transportformer.

 

Connected cars

I de kommende år kan konkurrencen blive begrænset, i takt med at moderne biler bliver internetforbundne dataloggere og der- med knyttes elektronisk tæt til bilproducenten – de såkaldte connected cars. Ved havari kan uigennemskuelige bindinger mellem forsikringsselskab, vejhjælp og re- parationsværksted ligeledes være begrænsende for konkurrencen og det frie forbrugervalg. De internetforbundne biler vil forstærke denne problematik.

FDM arbejder for, at konkurrencelovgivningen ændres, så den tager højde for connected cars og bibeholder og udbygger forbrugerens ret til at bestemme over, hvem der kan få adgang til bilens data.

I forbindelse med connected cars bør det være bilejeren, som skal kunne bestemme, hvem der har adgang til de data, bilen løbende genererer. I forbindelse med leasing skal leasingtageren kunne få uhindret adgang til data, der er relevante for brugen og driften af bilen.

FDM mener ligeledes, at hvis bilen kan optage video- og/eller lyd under kørslen og ved parkering, både uden for og inde i bilen, skal bilisten gøres tydeligt opmærksom på, hvornår og hvad der filmes, ligesom det skal være muligt let at deaktivere funktionen. Bilisten skal desuden altid have fuld adgang til datamaterialet. FDM har ligeledes en forventning om, at bilproducenterne sikrer, at bilens eventuelle video- og lydoptagefunktionalitet overholder national og europæisk lovgivning.

Bedre garantier og klagemuligheder

Biler er teknisk komplicerede og kræver løbende vedligeholdelse. Samtidig hører bilen til husstandens største udgifter. Længere reklamationsret i købeloven savnes. De nuværende kun to år er for lidt til at sikre trygge rammer for bilejerne. Danske bilejere er ringere stillet end vores nordiske naboer, hvor man i Sverige har tre års og i Norge har fem års reklamationsret på biler. Bilproducenterne og bilimportørerne bør også stå ved deres fejl i længere tid ved hjælp af bedre og længere garantiperioder på såvel nye som brugte biler. Dette kan bidrage væsentligt til forbrugerens sikring mod uforudsete udgifter.

Mange bilproducenter tilbyder længere garanti i udlandet, end det er tilfældet på det danske marked. Det står i kontrast til det danske afgiftssystem, som medfører, at danskerne har nogle af de største omkostninger til biler i verden.

I forhold til elbiler er batteriet, teknikken omkring det samt batteriets tilstand af afgørende betydning for bilens brugbarhed og værdi. Bilfabrikanterne har i dag forskellige vilkår for garantien af bilens batteri, hvilket kan gøre det vanskeligt for forbrugeren at sikre et oplyst sammenligningsgrundlag.

➜ FDM arbejder for, at garantiperioden på nye biler øges til minimum tre år, og at reklamationsretten forlænges, så den bedre afspejler, at en bil er et forbrugsgode, der forventes at holde i mange år.

➜ FDM arbejder særskilt for mere klare og ensartede reklamationsvilkår, når det gælder elbilers batteri, herunder ikke mindst oplysninger om batteriets brutto- og nettokapacitet, samt vilkår for batteri- ets garanterede minimumskapacitet.

FDM arbejder for at fremme bedre garantier på udført værkstedsarbejde, da kvaliteten af arbejdet har stor betydning for de samlede omkostninger ved bilejerskabet.

➜ FDM mener, at der skal være adgang til uvildige og effektive klagemuligheder som alternativ til domstolene, da det er en grundlæggende forudsætning for forbrugerbeskyttelsen.

Gennemsigtighed

Let adgang til uvildig og tilstrækkelig information er nødvendig, for at bilisterne kan træffe oplyste og ansvarlige valg i forbindelse med bilkøb, reparation, vedligeholdelse, forsikring og de nye transportformer. En stigende tendens med pakkeløsninger, hvor køb af bil eller forsikring inkluderer en række tillægsydelser, er med til at vanskeliggøre forbrugerens mulighed for at gennemskue priser og vilkår og dermed sammenligne forskellige produkter.

FDMs målsætning er, at al information, der har betydning for det fornuftige og ansvarlige valg, bør være til rådighed for bilisterne. Alle forhandlere bør orientere korrekt og fyldestgørende om købers rettigheder. Navnlig i forbindelse med køb af elbil er det FDMs forventning, at bilforhandlerne giver en grundig vejledning og sætter sig ind i kundens behov for rækkevidde og eventuelle ladeløsninger, der tilkøbes i forbindelse med bilkøbet.

FDM arbejder for, at bilbranchen anvender rimelige og gennemskuelige handelsbetingelser over for forbrugeren ved salg af nye og brugte biler, og at bilbranchen behandler kundeklager seriøst og følger lovgivningen.

FDM mener, at værkstederne forud for en fejlfindings- eller reparationsopgave bør give forbrugeren et tilbud eller et præcist overslag over de forventede udgifter. Der- ved får forbrugeren mulighed for at sammenligne tilbud fra forskellige værksteder.

FDM arbejder for at sikre gennemsigtighed i forbindelse med nye adgangsformer til bil som leasing, delebiler, samkørsel mv.

Parkering

En vigtig del af infrastrukturen er muligheden for at kunne parkere bilen. Uden gode og tilstrækkelige parkeringsmuligheder til rimelige priser hæmmes brugen af bilen. Antallet af parkeringspladser, hvor der kræves betaling, og hvor der håndhæves begrænsninger, er i stigning. Samtidig oplever mange bilister, at behandling af klager, især hos de private parkeringsselskaber, er stærkt utilfredsstillende.

➜ FDM arbejder for større gennemsigtighed og harmonisering af regelsættet, navnlig for de private parkeringsselskaber.

➜ FDM arbejder for, at parkeringstakster og -afgifter holdes på et rimeligt niveau, der ikke overstiger den almindelige pris- udvikling.

➜ FDM mener, at uretmæssig parkering på en elbilladeplads bør kunne pålægges en højere afgift, da ladeinfrastruktur udgør kritisk infrastruktur.

Overvågning

De danske bilisters retssikkerhed udfordres i stigende grad. Det sker i form af den stigende brug af automatisk trafikkontrol og automatisk nummerpladegenkendelse, og når der parkeres via automatiseret parkeringskontrol. Og det vil ske, i takt med at bilerne datamæssigt forbindes med producenten. Det sidste gælder især for selvkørende biler.

➜ FDM mener, at bilisternes retssikkerhed i forhold til færdsels- og persondataloven ikke må svækkes i forbindelse med øget automatisk kontrol og overvågning.

➜ FDM mener, at ejeren/brugeren skal sikres adgang til og rådighed over de data og oplysninger, som bilen opsamler i forbindelse med kørslen, og at der bør være fuld adgang til bilens data i forbindelse med uheld.

Selvkørende og førerløse biler

I disse år kommer et stigende antal biler med forskellige grader af førerstøttesystemer (ADAS) med mere eller mindre selvkørende egenskaber. Dette rejser en række principielle spørgsmål om ansvar ved eksempelvis uheld.

➜ FDM mener, at bilisternes retssikkerhed i forhold til færdselsloven ikke må svækkes, i forbindelse med at der kommer flere selvkørende og på sigt førerløse biler. Det er en opgave, der skal løses i en international kontekst, så ensartede regler vedtages.

➜ FDM forventer, at assisterende og selvkørende egenskaber er velfungerende og bidrager til en øget trafiksikkerhed, samt at producenter, understøttet af myndighedskrav, skal sikre, at utilstrækkelige systemer, der potentielt fører til forringet trafiksikkerhed, ikke bringes på markedet.

Læs også: FDMs mærkesager, mission og vision