Volvos lille SUV bliver helt elektrisk

XC40-modellen er nu afsløret som ren elbil. Mere end 400 km’s rækkevidde, over 400 hk, 0-100 på 4,9 sek. og 4x4 bliver der lovet. Og påhængsvægten er høj. Men der går ualmindelig lang tid, før elbilen kommer til Danmark.

XC40 Recharge er en ren elektrisk Volvo.
Nyt om biler

Volvo er trådt ind i den rent elektriske tidsalder. Det sker med mærkets mindste SUV, XC40, der kommer ud til kunder i nogle lande om et år. Men danske kunder må vente meget længere.

Det er Volvos første rigtige elbil, men fra nu af kommer det til at gå stærkt, lover det svensk-kinesiske mærke.

De næste fem år vil Volvo lancere én fuld elektrisk bil hvert år.

De næste fem år vil Volvo lancere én fuld elektrisk bil hvert år, og i 2025 er målet, at halvdelen af mærkets globale salg skal være rent elektriske biler.

Resten vil være hybrider af forskellig slags.

XC40 Recharge har helt anden front.
XC40 Recharge har en helt anden front end de øvrige XC40-modeller. Grill'en er lukket - dels fordi der ikke behøves megen køling, dels fordi den type front åbenbart er blevet en slags branche-standard for elbiler. Fotos: Volvo 

Elektrisk tilnavn: Recharge

Alle Volvoer, som kan lades op, vil i fremtiden have tilnavnet Recharge, og den kommende XC40 elbil vil have betegnelsen Recharge P8 AWD. Som den sidste del af navnet fortæller, får modellen firehjulstræk. Det bliver i form af elmotorer både for og bag som på Polestar 2.

P8 angiver, at det er en topmodel med høj ydelse, men om der kommer flere XC40 Recharge-versioner, siger Volvo ikke noget om. P kunne stå for plugin, men det siger Volvo ikke noget om.

Se mere: Volvo XC40 Twin Engine - fart og spænding

XC40 Recharge har ladestikket i venstre bagskærm, hvor brændstofstudsen normalt sidder.
XC40 Recharge har ladestikket i venstre bagskærm.

Over 400 km

Vi får at vide, at rækkevidden bliver ’over’ 400 km, og at ydelsen vil være 300 kW (408 hk). Det giver en forrygende acceleration fra 0 til 100 km/t. på 4,9 sekunder.

Ydelsen er helt som på søstermodellen Polestar 2, og batteriet på 78 kWh er det samme. Rækkevidden er lidt mindre end Polestars 500 km.

Se mere: Volvo viser vild Tesla 3-konkurrent

Topfarten vil maks. være 180 km/t., for det bliver begrænsningen på alle kommende Volvoer.

Den elektriske udgave får et lille, ekstra bagagerum foran.
Den elektriske udgave får et lille, ekstra bagagerum foran. Det kan omtrent kompensere for, at det normale bagagerum er skrumpet fra 460 til 413 liter.

Ikke super-hurtig ladning

Ladehastigheden sætter ingen rekorder i praksis. Den nominelle ladeeffekt er ganske høj, 150 kW, men i praksis ser det ikke ud til at gå voldsom hurtigt. Volvo siger, at batteriet kan lades fra 0 til til 80 procent på 40 minutter. Det giver en gennemsnits effekt på lidt under 100 kW.

Påhængsvægten er usædvanlig høj for en elbil, op til 1.700 kg.

Der er ingen præcise oplysninger om, hvornår elbilen kan leveres - eller en forklaring på, hvorfor den vises så lang tid før, den kan leveres.

Introduktionen var tidligere indikeret til at blive midt i 2020, men de første lande får først bilen sidst på året. I Danmark er det meget værre. Her må vi vente til efteråret 2021.

XC40 Recharge bliver første Volvo med Google-styresystem.
XC40 Recharge bliver første Volvo med Google-styresystem. Det skulle gøre det let for føreren at bruge mundtlige kommandoer til bilen. Desuden bliver bilen den første hos Volvo, der kan opdateres over nettet.

For at lokke så mange som muligt til at købe en elektrisk version, som er vigtigt for Volvos elendige CO2-regnskab, vil kunderne efter nytår blive mødt af spørgsmålet ’med eller uden ledning’, når de går ind på mærkets hjemmeside.

Så er det lige før, at de kunder, der vælger ikke-Recharge-menuen, skal få dårlig samvittighed.