Volvo XC40 Twin Engine - fart og spænding

Volvo lancerer snart sin syvende plugin-hybrid i form af XC40 T5 Twin Engine. 262 hk og 35-45 km elektrisk kørsel får man glæde af. Trækvægten er høj.

Volvo XC40 som plugin-hybrid forfra
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Forpremiere

Motor mener

Volvo XC40 T5 Twin Engine er en velfungerende plugin-hybrid, hvor der dog er lagt mere vægt på fart og kraft end på det grønne.

GÖTEBORG Volvos topchef har længe talt dieselmotorens fremtid ned og fisket i rørte miljøvande. Elektrificering er fremtiden, siger han. Den nære fremtid, endda.

Nu og her er Volvo dog i høj grad et dieselmærke. Syv ud af ti solgte Volvo’er i Danmark er for tiden dieseldrevne. Det er den næsthøjeste andel for noget mærke.

Læs også: Motors test af Volvo XC40

Men fremtiden spirer i form af plugin-hybrider. 4 ud af 100 nye Volvo’er har denne blanding af el og benzin. Og snart kan det vokse en del.

Inden jul får de første kunder nemlig den kompakte og meget efterspurgte XC40 som plugin-hybrid. Og der burde ikke blive leveringsproblemer denne gang, lover Volvo. Hermed findes alle syv Volvo-modeller som opladningshybrider.

Volvo XC40 bagfra
Volvo XC40 fås fra omkring jul som plugin-hybrid. Designmæssigt skiller den sig ikke ud fra de øvrige varianter.

Hurtigste udgave af XC40

T5 Twin Engine hedder denne nye, halvelektriske version. Den er ikke bare halvgrøn (eller kan være det), men overtager også tronen som den hurtigste XC40. 262 hk yder benzin- og elmotor tilsammen og giver den halvtunge bil en 0-100-tid på godt syv sekunder. Absolut fornøjeligt, hvis man værdsætter fart og spænding.

De mange heste er der hele tiden, også selv om batteriet officielt er helt tømt. Med elmotoren alene, 82 hk, føles bilen også kvik, men når speederen trædes helt ned, springer benzinmotoren naturligvis til. Op til ca. 125 km/t. kan man køre på el alene.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 med trecylindret motor

Samspillet mellem de to motorer fungerer fint, men særligt når man kører kun på strøm, høres en irriterende hyletone, tilsyneladende fra elmotoren. Efter nogle timer hører man det næsten ikke …

Det er ikke muligt at motorbremse. Vi var inde i alle menuer. Lidt ærgerligt. Ikke at det gør nogen særlig forskel for forbrug og rækkevidde, men i nogle situationer kan det være rart at køre en elektrisk bil med én fod, dvs. at kunne bremse moderat ved at løfte speederfoden. 

Volvo XC40 bagagerum
Selve bagagerummet er uændret i størrelse, men under gulvet stjæler batteri og højspændingselektronik plads.

Mere sport end miljø

Bilens „grønne“egenskaber er pæne uden rigtigt at imponere. Omkring 44 km kan hybriden officielt køre på strøm, men på Motors første tur (ét forsøg med fuldt batteri) rakte strømmen kun til omkring 35 km. Det kikker vi nærmere på ved en test på dansk grund senere.

Da strømmen er brugt op, fortsætter bilen – som øvrige opladningshybrider – som almindelig hybrid. I den tilstand lå vi omkring 15 km pr. liter – udmærket for en så kraftig bil og helt på linje med den 190 hestes diesel.

Læs også: Motors test af Skoda Karoq - god familie-SUV

400 volt-batteriet indeholder 10,7 kWh brugbar energi. Opladningen er ganske normal for en plugin-hybrid, op til 3,7 kW. Så er batteriet fyldt helt på ca. tre timer.

Den officielle brændstoføkonomi ligger mellem 40 og 49 km pr. liter (afhængig af variant) efter den særlige norm for plugin-hybrider.

Volvo XC40 kabine
Batteriet ligger i hele kabinens længde under midterkonsollen. Det går ud over modellens praktiske papirkurv og dybe opbevaringsrum.

Batteri fortrænger praktiske features

Teknisk set adskiller denne opladningshybrid på Volvos CMA-platform sig markant fra de store modeller. Elmotoren sidder ikke ved bagakslen, men er bygget sammen med benzinmotoren og gearkassen oppe foran.

Dermed er der ikke indbygget firehjulstræk i XC40 T5 Twin Engine, og det er ikke muligt at tilkøbe mekanisk firehjulstræk.

Benzinmotoren er den nye trecylindrede på 1,5 liter, som her yder 180 hk. Den er forbundet til et syvtrins dobbeltkoblingsgear. Det er noget helt nyt hos Volvo og er frugten af et udviklingssamarbejde med moderfirmaet Geely.

Læs også: Motors test af Toyota RAV4 - SUV med masser af plads

En smule af XC40’s normale praktiske egenskaber forringes på grund af batteriet. En meget omtalt papirkurv ved førerpladsen er forsvundet, en midterkonsol samme sted er blevet væsentlig mindre, og rummet under gulvet i bagagerummet er skrumpet fra 109 til 54 liter. Det sidste betyder også, at en ellers praktisk foldefunktion med indkøbsposeholder ikke fås til hybriden, og muligheden for reservehjul forsvinder. Ydermere er benzintanken reduceret med fem liter.

Det burde være til at leve med. Selve bagagerummet er uændret pænt stort med 460 liter.

Volvo XC40 ladestik
Ladestikket sidder som på øvrige Volvo-plugin-hybrider foran førerdøren.

Konkurrenter på vej

Trækvægten er fuldt på højde med de øvrige XC40-varianter. 1.800 kg må opladningshybriden trække, og bilens velfungerende, semi-elektriske anhængertræk fås stadig.

XC40 som opladningshybrid koster fra 595.000 kr. plus en del for lækkert ekstraudstyr. Det er ikke just en foræring, når nu plugin-hydrider er afgiftsbegunstiget, men dog rimeligt som topmodel.

Bilens „grønne“egenskaber er pæne uden rigtigt at imponere.

Det er 100.000 kr. mere end T4 med 190 hk og 26.000 kr. mindre end T5 med 247 hk og firehjulstræk. Beskatningsværdien er mere medgørlig med 489.000 kr. for laveste udstyrsniveau (Momentum).

Med ankomsten af denne XC40 er det første gang, der tilbydes en plugin-hybrid blandt kompakte SUV-modeller i premium-segmentet. Mini Countryman SE All4 er det nærmeste, vi kommer en konkurrent.

Men både BMW, Mercedes-Benz, Audi og Jeep er på vej med lignende typer. Spændingen stiger.

Volvo XC40 bagfra

Volvo XC40

49,9 km/l
Benzin/el
594.980 kr.
  • Motorkraft
  • Trækevne
  • Sikkerhed
  • Moderat rækkevidde på strøm
  • Hyletone fra elmotor
  • Ingen motorbremsning
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,5 benzin – 3 cyl. + el
  • CO2 udledning
    46 g/km
  • Effekt
    262 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.871 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    460 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    44 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:443 cm B:186 cm H:165 cm

Sikkerhed

2018
Luk