Motor mener
Volvo XC40 T5 Twin Engine er en velfungerende plugin-hybrid, hvor der dog er lagt mere vægt på fart og kraft end på det grønne.
GÖTEBORG Volvos topchef har længe talt dieselmotorens fremtid ned og fisket i rørte miljøvande. Elektrificering er fremtiden, siger han. Den nære fremtid, endda.
Nu og her er Volvo dog i høj grad et dieselmærke. Syv ud af ti solgte Volvo’er i Danmark er for tiden dieseldrevne. Det er den næsthøjeste andel for noget mærke.
Læs også: Motors test af Volvo XC40
Men fremtiden spirer i form af plugin-hybrider. 4 ud af 100 nye Volvo’er har denne blanding af el og benzin. Og snart kan det vokse en del.
Inden jul får de første kunder nemlig den kompakte og meget efterspurgte XC40 som plugin-hybrid. Og der burde ikke blive leveringsproblemer denne gang, lover Volvo. Hermed findes alle syv Volvo-modeller som opladningshybrider.
Hurtigste udgave af XC40
T5 Twin Engine hedder denne nye, halvelektriske version. Den er ikke bare halvgrøn (eller kan være det), men overtager også tronen som den hurtigste XC40. 262 hk yder benzin- og elmotor tilsammen og giver den halvtunge bil en 0-100-tid på godt syv sekunder. Absolut fornøjeligt, hvis man værdsætter fart og spænding.
De mange heste er der hele tiden, også selv om batteriet officielt er helt tømt. Med elmotoren alene, 82 hk, føles bilen også kvik, men når speederen trædes helt ned, springer benzinmotoren naturligvis til. Op til ca. 125 km/t. kan man køre på el alene.
Læs også: Motors test af Volvo XC40 med trecylindret motor
Samspillet mellem de to motorer fungerer fint, men særligt når man kører kun på strøm, høres en irriterende hyletone, tilsyneladende fra elmotoren. Efter nogle timer hører man det næsten ikke …
Det er ikke muligt at motorbremse. Vi var inde i alle menuer. Lidt ærgerligt. Ikke at det gør nogen særlig forskel for forbrug og rækkevidde, men i nogle situationer kan det være rart at køre en elektrisk bil med én pedal, dvs. at kunne bremse moderat ved at løfte speederfoden.
Mere sport end miljø
Bilens „grønne“egenskaber er pæne uden rigtigt at imponere. Omkring 44 km kan hybriden officielt køre på strøm, men på Motors første tur (ét forsøg med fuldt batteri) rakte strømmen kun til omkring 35 km. Det kikker vi nærmere på ved en test på dansk grund senere.
Da strømmen er brugt op, fortsætter bilen – som øvrige opladningshybrider – som almindelig hybrid. I den tilstand lå vi omkring 15 km pr. liter – udmærket for en så kraftig bil og helt på linje med den 190 hestes diesel.
Læs også: Motors test af Skoda Karoq - god familie-SUV
400 volt-batteriet indeholder 10,7 kWh brugbar energi. Opladningen er ganske normal for en plugin-hybrid, op til 3,7 kW. Så er batteriet fyldt helt på ca. tre timer.
Den officielle brændstoføkonomi ligger mellem 40 og 49 km pr. liter (afhængig af variant) efter den særlige norm for plugin-hybrider.
Batteri fortrænger praktiske features
Teknisk set adskiller denne opladningshybrid på Volvos CMA-platform sig markant fra de store modeller. Elmotoren sidder ikke ved bagakslen, men er bygget sammen med benzinmotoren og gearkassen oppe foran.
Dermed er der ikke indbygget firehjulstræk i XC40 T5 Twin Engine, og det er ikke muligt at tilkøbe mekanisk firehjulstræk.
Benzinmotoren er den nye trecylindrede på 1,5 liter, som her yder 180 hk. Den er forbundet til et syvtrins dobbeltkoblingsgear. Det er noget helt nyt hos Volvo og er frugten af et udviklingssamarbejde med moderfirmaet Geely.
Læs også: Motors test af Toyota RAV4 - SUV med masser af plads
En smule af XC40’s normale praktiske egenskaber forringes på grund af batteriet. En meget omtalt papirkurv ved førerpladsen er forsvundet, en midterkonsol samme sted er blevet væsentlig mindre, og rummet under gulvet i bagagerummet er skrumpet fra 109 til 54 liter. Det sidste betyder også, at en ellers praktisk foldefunktion med indkøbsposeholder ikke fås til hybriden, og muligheden for reservehjul forsvinder. Ydermere er benzintanken reduceret med fem liter.
Det burde være til at leve med. Selve bagagerummet er uændret pænt stort med 460 liter.
Konkurrenter på vej
Trækvægten er fuldt på højde med de øvrige XC40-varianter. 1.800 kg må opladningshybriden trække, og bilens velfungerende, semi-elektriske anhængertræk fås stadig.
XC40 som opladningshybrid koster fra 595.000 kr. plus en del for lækkert ekstraudstyr. Det er ikke just en foræring, når nu plugin-hydrider er afgiftsbegunstiget, men dog rimeligt som topmodel.
Bilens „grønne“egenskaber er pæne uden rigtigt at imponere.
Det er 100.000 kr. mere end T4 med 190 hk og 26.000 kr. mindre end T5 med 247 hk og firehjulstræk. Beskatningsværdien er mere medgørlig med 489.000 kr. for laveste udstyrsniveau (Momentum).
Med ankomsten af denne XC40 er det første gang, der tilbydes en plugin-hybrid blandt kompakte SUV-modeller i premium-segmentet. Mini Countryman SE All4 er det nærmeste, vi kommer en konkurrent.
Men både BMW, Mercedes-Benz, Audi og Jeep er på vej med lignende typer. Spændingen stiger.