Her er den svensk-kinesiske elbil, der skal dyste mod Tesla Model 3 og andre lignende kompaktmodeller. Polestar 2 hedder modellen, og det er Polestar selv, der så direkte nævner Teslaen som konkurrent.
Den nye elbil er Polestars anden model efter – sjovt nok – Polestar 1, men det er første rigtige elbil, idet den kostbare Polestar 1 er en plugin-hybrid.
Se mere: Den virkelig vilde Volvo kommer til Danmark
Polestar beskriver sin model 2 som en fastback med et avantgarde-design. Teknisk er bilen baseret på Volvos og Geelys fælles CMA-platform, der også bruges til Volvo XC 40 og modellerne fra Lynk & Co.
Firehjulstræk og 0-100 på 5 sek.
Polestar 2 har et batteri på 78 kilowatttimer, som giver en officiel rækkevidde på 500 km.
Bilen har to motorer og dermed firehjulstræk – som også de første udgaver af Tesla 3. Polestar siger, at effekten er basis for køreoplevelsen, og i så fald lover det godt for køreoplevelsen. Ydelsen er 300 kW (408 hk) og 660 Nm, hvilket giver elbilen en 0-100-tid på under 5 sekunder.
Polestar 2 har et batteri på 78 kilowatttimer, som giver en officiel rækkevidde på 500 km.
Se mere: Svenske elbiler skal dyste mod Tesla
Den lille Polestar debuterer på Genève-udstillingen først i marts og drager derefter på verdensturné op til introduktionen i begyndelsen af 2020. Til den tid kan man få bilen i bl.a. Sverige og Norge, mens tidspunktet for dansk lancering er ukendt.
Pris: lidt over 300.000 kr.
Ukendt er derimod ikke prisen. I Tyskland kommer grundudgaven til at koste 300.000 kr. inkl. moms, mens de første, højt udstyrede eksemplarer, der leveres de første 12 måneder vil ligge på 450.000 kr.
I Danmark vil prisen blot være en anelse højere, så længe elbiler er stort set fritaget for registreringsafgift.
Skulle nogen synes, at den nye Polestar 2 virker bekendt, kan forklaringen være, at de kan huske Volvos to konceptbiler fra 2016.
Begyndte som Volvo-model
Motor mener
Polestar-bilerne er et rigtigt spændende udspil fra Volvo-koncernen - særligt for de, der er på udkik efter en elektrisk premium-model. Men det virker halvgjort, at Polestar er så synligt i familie med Volvo. Det gælder bl.a. førerpladsen, ja selv Volvos karakteristiske Thors hammer-forlygter.
Den ene hed 40.1 og blev halvandet år senere til Volvo XC 40. Men den anden, 40.2, kom der ikke noget ud af – indtil nu. Det var elles ventet, at det koncept varslede en V40.
Se mere: Volvo overrasker med sedan-type
Siden 2016 besluttede Volvo imidlertid at gøre Polestar til et elektrisk performance-mærke, delvist selvstændigt. Og så hapsede man 40.2.
Alle Polestar-modeller bygges i Kina. Fremstillingen af model 2 går i gang i begyndelsen af 2020.
Se Motors oversigt over alle 2019-nyhederne