Vinterdæk til bilen

Kører du med din bil i hele vinterperioden, anbefaler FDM, at du monterer vinterdæk på bilen. Dækkene skal kunne klare vinterføre med sne- og isglatte veje samt våde vinterveje.

Rød bil kører på vej fyldt med sne.
Viden

Hvis du vil være sikker på at kunne bruge bilen alle dage gennem vinteren, så er det sikrest at vælge vinterdæk. Du kan nemlig risikere, at der var fint vejr og godt føre, da du kørte hjemmefra, men at vejret har skiftet i løbet af dagen til våde, sne- eller isglatte veje. 

Illustration af underoverskrift Hvornår skal du skifte til vinterdæk? 

En god tommelfingerregel for at skifte til vinterdæk er, at du monterer vinterdæk på bilen omkring efterårsferien eller når temperaturen kommer under 7 grader. Vinterdækkene skal af igen omkring påske, alt efter hvornår påsken falder det år, eller når temperaturen kommer over 7 grader. Der er ikke krav om vinterdæk i Danmark, men mange lande omkring os har regler for brug af vinterdæk

Læs mere: Se regler for vinterdæk i udlandet 

Illustration af underoverskrift Hvordan bremser vinterdæk? 

Skifter du ikke til vinterdæk, udsætter du dig selv og dine medtrafikanter for en meget stor risiko, hvis du kører i vinterføre. Her er vinterdæk nemlig markant bedre til at bremse end almindelige dæk. Ofte vil de almindelige dæk bruge en til to gange så lang bremselængde som vinterdæk. 

Vinterdæk bremser nogenlunde lige så godt som almindelige dæk på våd vej, mens de på tør vej oftest bruger en lidt længere bremseafstand. Det sidste forhold skal du have i baghovedet, når hastighed og afstand vurderes. 
 
FDMs anbefalinger i forhold til vinterdæk: 

  • Kør med vinterdæk om vinteren 
  • Kør ikke med sommerdæk i vinterføre 
  • Undlad at køre på vinterdæk om sommeren 
  • Skift dæk når dækmønsteret er slidt ned til 3 mm, Loven foreskriver en mønsterdybde på 1,6 mm

Hvis du skal køre på is- eller sneglatte veje, anbefaler FDM, at helårs- og vinterdæk har minimum 4 mm mønsterdybde. Det handler både om sikkerhed og fremkommelighed.

Illustration af underoverskrift Hvorfor skal du skifte til vinterhjul i god tid? 

Det er en god idé at få vinterdækkene på i god tid - og især før den første sne kommer, da det traditionelt kan skabe kø på dækcentrene. 

Er du fortrolig med donkraft og momentnøgle, kan du vælge selv at skifte til vinterhjul.  

Læs mere: Sådan skifter du selv hjul på bilen 

Har du ikke tid eller mulighed for selv at skifte hjul, har du med dit medlemskab mulighed at vælge en række løsninger til medlemspris. 

Læs mere: Bestil hjulskift via FDM 

Illustration af underoverskrift Hvad er vinterdæk? 

Et moderne vinterdæk vil altid være et dæk af lameltypen. Ud over at dækket er fremstillet af en gummiblanding, som bevarer sin smidighed ved lave temperaturer, er slidbanemønsteret opbygget af gummiblokke, der igen er opdelt i en række fine lameller. 

Det giver den effekt, at slidbanens elementer bevæger sig i forhold til hinanden og derved gør dækket selvrensende. Det er en meget vigtig egenskab ved kørsel i vinterføre, da det gør det muligt at overføre flere styre- og bremsekræfter fra hjulene til vejen. For at et vinterdæk opfylder særlige krav til friktion, skal det være mærket med et såkaldt snefnugsymbol.  

Se video: Sådan tjekker du dine dæk

Illustration af underoverskrift Har vinterdækkets bredde betydning? 

Det har i mange år været reglen at vælge et smallere dæk, når der skulle vinterdæk på bilen. Fordelen var, at de smallere dæk havde en bedre evne til at "træde igennem" sne og sjap. Denne filosofi er ikke altid gældende i dag. 

Den store udvikling, der løbende er sket med vinterdæk, har gjort, at selv brede vinterdæk har gode egenskaber i glat føre. Det giver derfor oftest bedst mening at benytte vinterdæk i samme størrelse som de standardmonterede dæk, da man derved bevarer bilens køreegenskaber også under mere normale vejforhold. Denne løsning gælder særligt for normale dækstørrelser på f.eks. 14, 15 og 16 tommer. 

Nogle nye biler leveres i dag med så store dæk (f.eks. 18 og 19 tommer), at der alligevel kan være en fordel ved at gå ned i størrelse, når der skal vinterdæk på bilen. Det skyldes, at dækkene her er blevet så brede og store, at vinteregenskaberne ikke er lige så gode, som ved de lidt mindre hjulstørrelser.  

Har du en bil, der er leveret med hjul med f.eks. 18 eller 19 tommer, kan det derfor være en god ide at vælge et sæt vinterhjul, der er lidt mindre. Hvilken størrelse, man så skal vælge, afhænger af den enkelte bilmodel, og du bør derfor følge bilfabrikantens anvisninger og holde sig til de dækstørrelser, der anbefales i f.eks. bilens instruktionsbog. Du kan som medlem også kontakte FDMs rådgivning, som kan vejlede dig. 
 
Læs mere: Sådan kontakter du FDMs rådgivning

Illustration Hvad betyder M+S mærkning? 

Se efter dette snefnugsymbol, når du skal vælge vinterdæk.  

For at et dæk kan betegnes som vinterdæk, skal det på siden være mærket med M+S (Mud + Snow, altså mudder og sne) samt et bjerg- og snefnugsymbol. Det er samtidig et lovkrav, at der skal sidde M+S mærkede dæk på alle fire hjul på en personbil. Man kan altså ikke nøjes med at skifte et to eller tre hjul til M+S-typen. 

Hvert efterår kommer FDM med en omfattende vinterdæktest, hvor et bredt udsnit af tilgængelige dækfabrikater bliver grundigt testet. Dæktesten er udarbejdet i samarbejde med FDMs tyske søsterorganisation ADAC. 

Læs mere: Her er de bedste vinterdæk  

Se video: Sådan kender du forskel på vinterdæk, sommerdæk og helårsdæk

Illustration af underoverskrift Er vinterdæk EU-mærkede?  

Dæk, der skal sælges inden for EU, skal være mærket med EU's sikkerheds- og miljømærke. Mærkningen viser et lille billede af den forskel, der er mellem gode og dårlige dæk.  

FDM savner dog, at mærkningen også omfatter test i vinterføre som sne og is. Når du kigger efter vinterdæk, bør du derfor fortsat studere den mere avancerede dæktest fra FDM, hvor vinterdækkene bl.a. testes i vinterføre. 

Læs mere: Find de rigtige dæk til din bil 

Illustration af underoverskrift Må man køre med pigdæk i Danmark? 

Det er tilladt at køre med pigdæk i Danmark fra 1. november til 15. april.

Skal du til udlandet og ønsker at køre med pigdæk, er der forskellige regler for kørsel med pigdæk. 

Læs mere: Regler for vinterdæk i Danmark og i udlandet 

Illustration af underoverskrift Skal vinterdæk have automatisk dæktrykovervågning? 

Siden 2014 har der været er krav om, at alle fabriksnye personbiler er udstyret med det automatiske dæktryk overvågningssystem - TPMS. Der skal være TPMS på både vinter- og sommerdæk. Der er ikke et krav om, at TPMS skal eftermonteres på ældre biler. Hvis du får vinterhjul med som ekstraudstyr til din fabriksnye bil, skal du sikre, at vinterhjulene har TPMS. Alternativt har du en udgift til at få det monteret i hjulet. 

Læs mere: Få styr på TPMS – automatisk dæktrykovervågning 

Har du brug for hjælp til hjulskift?

Som medlem af FDM kan du få rabat på hjulskift og opbevaring af hjul hos flere forskellige værksteder. Du får også rabat på nye dæk.  

Få rabat