Plugin-hybrider skruer op: langt på strøm

Mercedes-Benz er på vej med A- og B-klasser som opladningshybrider. Og de sætter rekord i rækkevidde: næsten 70 km på strøm. Til gengæld er benzintanken skrumpet en del.

Mercedes A-klasse fås snart som plugin-hybrid.
Nyt om biler

Chancen for at klare en hel dag på strøm øges betragteligt med de plugin-hybrider, der kommer til vinter. Mellem 56 og 69 km på en opladning kan en ny generation af opladelige benzin-hybrider klare ifølge normen.

Det er Mercedes-Benz, som er på trapperne med A- og B-klassen som pluginhybrid, også kaldet PHEV eller opladningshybrid.

De nye modeller flytter grænsen for, hvor langt man kan køre i en plugin-hybrid uden at bruge forbrændingsmotoren.

De nye modeller (e 250) flytter grænsen for, hvor langt man kan køre i en plugin-hybrid uden at bruge forbrændingsmotoren.

Se mere: A-klassen - et lille stjerneskud

A-klassen som plugin-hybrid klarer op mod 70 km på strøm.
A-klassen som plugin-hybrid klarer op mod 70 km på strøm ifølge normen. Det er 10-20 km mere end normalt i dag. Fotos: Mercedes-Benz

Større glæde af ulejligheden

Dermed stiger miljøvenligheden, ikke kun fordi der lægges nogle km’s elkørsel til øvrige biler, men også fordi ejeren kan være mere tilbøjelig til at sætte bilen til ladning i det hele taget, når man får mere elkørsel ud af ulejligheden med at lade.

Teknikken er ens i de tre modeller, A-klasse, A-klasse sedan og B-klasse. Men på grund af vægt og luftmodstand mm får man største rækkevidde i A-klasse sedan, nemlig 61-69 km ifølge WLTP-normen, afhængig af hjulstørrelse m.v.

Se mere: Volvo XC40 Twin Engine - fart og spænding

Den femdørs A-klasse klarer 60-68 km og B-klassen 56-67 km. I praksis skal man nok trække 10 til 20 procent fra.

A-klassen kan hurtiglades.
A-klassen kan hurtiglades - meget sjældent blandt plugin-hybrider. Ladestikket sidder i højre bagskærm.

71 km pr. liter

Den officielle brændstoføkonomi ligger på 62-71 km/l efter den særlige norm for plugin-hybrider.

Se mere: Hybridbilernes hemmelighed

De usædvanlige tal skyldes et temmelig stort batteri. 15,6 kWh rummer det, næsten det samme som de tidlige elbiler. Tilmed kan batteriet hurtiglades med jævnstrøm – noget meget sjældent blandt den type hybrider.

Mens 10-100 procent tager syv kvarter med en 7,4 kW-hjemmelader, kan 10-80 procent med en hurtiglader klares på 25 minutter.

35 liter benzintank

Trods det store batteri (det vejer 150 kg) er der kun sket en ’moderat’ indskrænkning af bagagerummet, siger Mercedes-Benz. Men dertil kommer, at benzintanken er skrumpet fra 45 til 35 liter.

Teknikken i de nye plugin-hybrider.
Mercedes-Benz har gjort sig umage med at pakke teknikken, så det store batteri ikke går nævneværdigt ud over rummelighed og anvendelig. Udstødningsrøret er f.eks. skåret af, så det slutter midt under bilen. I den bageste del af 'kardantunnelen' er der i stedet blevet plads til batteri, benzintank og højspændingselektronik. 

Bilernes præstationer i det hele taget er også flotte. 0-100 kan klares på 6,6 sekunder, og topfarten med den 75 kW (102 hk) stærke elmotor alene er 140 km/t.

Den samlede ydelse er 217 hk, når 1,3-benzinmotoren hjælper til via et ottetrins dobbeltkoblingsgear.

En anden teknisk finesse er, at de tre kompakte modeller som de første Mercedes’er ikke har en 12 volt-starter. Benzinmotoren startes i stedet med elmotoren.

Trækvægten er ganske høj: 1.600 kg.

Læs mere om plugin-hybrider