Mercedes A-klasse - et lille stjerneskud

Mercedes-Benz’ A-klasse kommer nu i en fjerde generation. Bilen har fået teknik fra de helt store modeller, og resultatet er blevet en yderst vellykket og avanceret bil, der selv i Danmark fås til attraktive priser.

Mercedes-Bens A-klasse forfra
Fotograf:

Foto

Mercedes-Benz
Forpremiere

SPLIT Der er 64 nuancer at vælge mellem, når man skal indstille kabinelysets farve i den nye Mercedes-Benz A-klasse. Dette er blot en af de features, den nye model har arvet fra sine store søskende, der har doneret både sikkerhedssystemer og design til den nye opkomling.

I denne nye fjerde generation er der således skruet gevaldigt op for ambitionerne, og både design, teknik og komfort føles derfor som i en langt større bil.

Til gengæld er prisen holdt lav, og billigste udgave kan erhverves for 334.000 kroner, hvilket er en skarp pris. Ikke mindst set i lyset af standardudstyret, der er på et niveau, så man ikke behøver at tilkøbe mere.

Læs også: Motors test af BMW X3 - potent familiebil

Motor mener

Den nye A-klasse føles slet ikke som en billig udgave af en Mercedes. Komfort, sikkerhed og køreglæde er på et overraskende højt niveau, mens prisen er gunstig.

Vil man alligevel have noget ekstra lækkert, er der en enorm liste af udstyr, man kan vælge mellem. Heldigvis har den danske importør på overskuelig vis samlet det mest interessante udstyr i pakker til attraktive priser.

Automatgear er standard

Danskerne har ikke været helt så hurtige ude som resten af Europa, men nu er automatgear også herhjemme for alvor kommet på ønskesedlen, når der skal vælges ny bil. Den danske importør har taget konsekvensen og tilbyder i første omgang kun den nye A-klasse med et syvtrins automatgear af dobbeltkoblingstypen.

Mercedes A-klasse kabine
Instrumentbordet kommer i tre versioner med hver sin skærmløsning. Her er det topudgaven med et stort digitalt skærmbillede, der går fra instrumenthuset og helt hen forbi midten af instrumentbordet.

Motorerne er nye generationer af både benzin- og dieseltypen, og de er udviklet i samarbejde med Renault. De er alle med fire cylindre, og mindste er på blot 1.3-liter i A 200. A 180 d har en opdateret 1.5-liters dieselmotor, der opfylder den hårdeste miljønorm, mens A 250 har en toliters benzinmotor med turbo. Der er endnu ikke hverken hybridbiler eller elbiler i programmet.

Bliv medlem og få Motor

Første indtryk af de tre motorer er positivt. Dieselmotoren er ret støjsvag og trækker godt fra lave omdrejninger, men er dog ikke særlig kraftfuld. Den lille benzinmotor i A 200 er efter vores opfattelse bedste køb, mens den kraftige A 250 vil begejstre dem, der er ude efter en GTI-lignende bil.

Mercedes-Benz har udformet A-klassen ekstremt vindglat, og det har kastet en rekordlav luftmodstandskoefficient på bare 0,25 af sig. Alligevel er brændstofforbrugstallene ikke voldsomt imponerende: 18,9 km/l i A 200 og 23,8 i A 180 d. Men det er vel at mærke ret realistiske tal opgivet efter den nye WLTP-norm.

Mercedes A-klasse stilk
Et syvtrins automatgear af dobbeltkoblingstypen er standard på alle de første udgaver i Danmark. Senere dukker en billigere version med manuelt gear op.

Stor kabine i lille bil

Den ser sød og lille ud udefra, men sætter man sig ind, overraskes man af pladsen. Man sidder glimrende bag rattet og har et rimeligt udsyn hele vejen rundt. Ved bagsædet er indstigningen lidt mere besværlig, men er man først kommet ind, er der faktisk også acceptabel plads ved de to yderpladser, mens midterpladsen på vanlig vis mest er til pynt.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 - årets bil i Europa

Akselafstanden er øget tre cm, men den forbedring er ikke rigtig kommet bagsædepassagererne til gode.

Bagagerummet rummer 370 liter, og det er mindre i f.eks. en VW Golf, men det rummer trods alt en golftaske.

Mercedes A-klasse lygter
Kontantpriserne på A-klassen er ganske interessante, da standardudstyret er ret højt. Men man kan også lease bilen fra 3.300 kr. pr. måned med 25.000 kr. i udbetaling. Perioden er to år og 30.000 km.

Kører virkelig komfortabelt

Vi har endnu kun prøvet udgaver med masser af udstyr, herunder store 18-tommer hjul, justerbar affjedring og et dynamisk styretøj. Den kombination er fin, men hvordan en mere jordnær dansker-udgave kører, må vi vente med at se, til bilerne når Danmark til maj.

Den justerbare affjedring kan stilles i to positioner: Meget blød eller meget hård. Her havde en mellemløsning faktisk været rar. Støjniveauet er sænket betydeligt takket være brug af teknik fra de store modeller. Det mærker man, og på den måde føles A-klassen mere „premium” end mange af konkurrenterne.

Interiøret kommer i tre niveauer, hvor der er tre kombinationer af skærme foran føreren. Analoge viserinstrumenter er helt udgået.

Læs også: Motors test af Jaguar E-Pace - føreren i fokus

Mercedes A-klasse i fart
Fronten er præget af et stort luftindtag med den store Mercedes-stjerne i midten. LED-forlygter er standard, mens matrix-lygter kan tilkøbes for 10.000 kr.

Vælger man en udstyrspakke til 55.000 kr., får man både den helt store skærmløsning med to 10,25-tommer skærme, der er monteret bag samme glas, der går fra rattet og til midt på instrumentbordet. Herudover får man nøglefri adgang til bilen, et større musikanlæg samt det omtalte lyshav, der kan indstilles i 64 farver.

Del bilen med din nabo

Som noget helt nyt kan man dele sin A-klasse med venner og familie. En app giver adgang til bilen, og på den måde kan man give andre lov til at både åbne bilen og starte den uden at have en nøgle.

Systemet er lidt kompliceret at benytte, men for dem, der vil, kan man tage et skridt ind i den nye tidsalder, hvor det handler om at dele mere end at eje.

Mercedes A-klasse i havn
Bagagerummet rummer 370 liter og virker regulært i formen. Elbagklap er ekstraudstyr. Sikkerhedsniveauet omfatter som standard en nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere. Yderligere udstyr skal tilkøbes, og næsten alt fås. En adaptiv fartpilot koster 14.000 kr.

Under alle omstændigheder kan man få fordel af at kommunikere med bilen, og se hvor den er parkeret, hvor meget brændstof, der er på, og om dørene er låste. Den nye app hedder MBUX og er standard på alle danske udgaver af A-klassen.

Mercedes-Benz A-klasse
A 180 D aut.       A 200 aut.       A 250 aut.
116 hk                163 hk             224 hk
23,8 km/l            18,9 km/l         16,1 km/l
333.880 kr.         343.880 kr.     403.880 kr.

Mercedes A-klasse bagfra

Mercedes-Benz A-klasse

Benzin
  • Design
  • Udstyr
  • Pris
  • Ikke tre års garanti
  • Fås ikke som hybridbil
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Akselafstand
    273 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:442 cm B:180 cm H:144 cm
Luk