Hybridbilernes hemmelighed

En opladningshybrid er mest en elbil, men har alligevel et ”km pr. liter benzin”-tal. Og det er tilmed tårnhøjt. Hvordan kan det gå til? Motor har set nærmere på den særlige ECE-norm (også kaldet EU-norm) for opladningshybrider.

Dr. Christian Kunstmann fra Opel forklarer teknikken bag EU-normen for opladningshybrider.
Nyt om biler

Det er helt vilde brændstoftal, der nu dukker op i omtalerne af de nye miljøbiler, opladningshybriderne. 40-80 km pr. liter og det er endda pænt store biler som Opel Ampera.

Kan det virkelig være rigtigt?

Ja. Og nej.

De nye opladningshybrider – også kaldet plug-in hybrid eller elbil med rækkeviddeforlænger – kan både drives af strøm og benzin/diesel.

Det er muligheden for at køre på strøm fra elnettet, der adskiller dem fra de hidtil kendte hybrider, der får al deres energi fra den medbragte benzin eller diesel. Og det er evnen til at køre som en ”rigtig” elbil, der belønnes i den officielle brændstofnorm.

Testnorm ECE 101R

Motor har sammen med en af Opel Amperas skabere, Dr. Christian Kunstmann, kikket dybt i de FN-papirer, der definerer testproceduren med det officielle navn ECE 101R.

Pointen med testmetoden er, at opladningshybriderne får en officiel brændstoføkonomi, der afspejler deres mulighed for både at køre på (teoretisk) forureningsfri strøm og benzin/diesel. Selv om strømproduktion også forurener, anses strøm til både en elbil og en opladningshybrid pr. definition som CO2-fri.

Måling på strøm og brændstof

For at komme i betragtning til 101R-normen skal bilen kunne gennemkøre den sædvanlige testcyklus for brændstofmåling på strøm. Testturen på et rullefelt varer 19 minutter og 40 sekunder.

- Man tager et vægtet gennemsnit af en test på strøm og en test på benzin eller diesel. Det med "vægtet" er vigtigt, forklarer Christian Kunstmann.

Først køres en testrunde med fuldt batteri, hvor bilen så vidt muligt kun kører på strøm. I Amperas tilfælde giver det 0 gram CO2. Toyota Prius Plugin vil formentlig bruge benzinmotoren en smule og få et lille CO2-udslip i denne omgang.

Så køres testen én gang til, nu med forbrændningsmotoren – og denne gang skal der være lige så meget strøm på batteriet til slut, som der var ved starten. Hos Ampera giver denne test 20,0 km/l.

Derefter tager man gennemsnittet af de to test – i princippet. Men forinden har man målt, hvor langt bilen kan køre på strøm, og jo længere el-rækkevidde, jo mere tæller el-delen.

25 km på strøm er break-even

- Det er besluttet, at hvis bilen kan køre 25 km på strøm, så tæller de to testture lige meget, siger Christian Kunstmann.

Formlen for ECE-norm 101R ser sådan ud. Ved 25 kms rækkevidde på strøm tæller elkørslen og benzin/diesel-testen lige meget.
Formlen for ECE-norm 101R ser sådan ud. Ved 25 kms rækkevidde på strøm tæller elkørslen og benzin/diesel-testen lige meget.
Det gælder omtrent Toyota Prius, mens elkørslen tæller 76 procent hos Opel Ampera.

Så der er meget politik, elastik og kørselsmønster i R101. En opladningshybrid kan være så nøjsom, som normen siger.

Men det kræver ikke bare, at den i virkeligheden køres som i laboratoriet. Det kræver også, at fordelingen mellem el- og benzinkørsel er som i formlen og – ikke mindst – at man ser bortset fra forureningen ved elproduktion.

- Sådan er normtallet. Vi foretrækker at sige, at Ampera kan køre 83 km med et forbrug på 169 watttimer pr. km og derefter 20 km pr. liter benzin, siger Opel-ingeniøren.

Tre opladningshybrider - målt efter ECE-norm 101R

Model

Rækkevidde strøm

km/l

Opel Ampera

83

83,3

Volvo V60 diesel Plugin

50

52,6

Toyota Prius Plugin

23

47,6