Alfa Romeo Mito – når småt er sjovt

Alfa Romeo introducerer en lille hatchback baseret på Fiat Grande Punto, og det er ikke nogen ringe idé.

Alfa Romeo Mito
Forpremiere

Motor mener: Prisen er i den høje ende, men bilen er perfekt i klassen og mere end lever op til forventningerne.

Downsizing, knæairbag og anti-whiplash-hovedstøtter er ikke de første tre ord, man forbinder med Alfa Romeo. Men det og meget mere byder den nye Mito-model på, når den kommer til landet til oktober.

Begrebet downsizing er tidens modeord, og Alfa kalder selv Mito en nedskaleret version af sportsvognen 8C Competi-
zione. En manøvre der er til at få øje på. V8-motor skæres ned til en firecylindret motor, effekten falder fra 450 til 155 hk i benzinversionen, og sexapealen er neddroslet med samme procentsats. Det gør dog langtfra Mito til en impotent opkomling, faktisk viser Mito vejen til fremtiden, hvor 8C er dybt forankret i historien.

Mito kommer kun som tredørs variant og ser bare godt ud bagfra.
Mito kommer kun som tredørs variant og ser bare godt ud bagfra.
Den lille ny er baseret på Fiats Grande Punto-platform, men de to biler føles meget forskellige. Der er mere luksusfornemmelse takket være materialevalget. Der er mere fornemmelse af stor bil takket være en bedre afstemt undervogn. Og der er kun kraftige motorvarianter, fordi det nu en gang er en Alfa Romeo og ikke en Fiat.

Ved introduktionen er der kun en 1.4-liters turbo benzinmotor med 155 hk og en 1.6-liters dieselmotor med 120 hk. Benzinmotoren er ubetinget den mest sportslige, og dieselen skal man kun vælge til langture, for motorresponsen er simpelthen for langsom til at leve op til Alfas motto Coure Sportivo (sportslige hjerte).

Læderrattet er standard, men lædersæder og navigationsanlægget er ekstraudstyr.
Læderrattet er standard, men lædersæder og navigationsanlægget er ekstraudstyr.
Selvom kraftreserverne er gode i begge motorer, så er motorlyden ikke helt på niveau med de gamle TwinSpark-motorer, som Alfisterne stadig tænker tilbage på med en tåre i øjenkrogen. Med en turbolader i fødekæden bliver speederresponsen langsommere og lyden på indsugningssiden dæmpet. Det er prisen, man betaler for det forbedrede forhold mellem ydelse og brændstoføkonomi.

Køreegenskaberne er gode, selv på 17”-fælge er undervognen fast, uden at den virker hård. Den dynamiske sjæl giver bilen en sportslig karakter på de snoede landeveje, og på de italienske motorveje virkede testbilerne ganske behagelige.

Bagagerummet klarer 270 liter, men læssehøjden er for høj.
Bagagerummet klarer 270 liter, men læssehøjden er for høj.
Man befinder sig umiddelbart også godt i kabinen, både læder og stofsæder giver fornuftig støtte på langfarten, man kunne dog godt savne lidt støtte i svingene. Der er også flere forskellige typer interiør, og her skal man sørge for at vælge en variant med mørkt plast på instrumentbordet. Det gør sig bedst rent stilmæssigt.

Pladsforholdene er fine foran, men på bagsæderne er der ikke plads til en størrelse 186 cm mandsperson i højden. Bagagerummet er på 270 liter, hvilket er en passende størrelse til bilen, til gengæld er læssehøjden for høj.

Indgangsmodellen kaldet Progression er en decideret basismodel uden aircondition og med stålfælge, det vil ingen Alfa-kunde vælge. Selvom de vil glæde sig over læderrattet, de syv airbags, cd-anlægget med otte højttalere og elruder.

Her er der tale om livsstil og design. Logoet er lækkert designet med iet som en del af met.
Her er der tale om livsstil og design. Logoet er lækkert designet med iet som en del af met.
Derfor skal man regne med 20.000 kr. til Distinctive-udstyrspakken, så prisen lander på 290.000 kr. Dertil kan man vælge en sportpakke med større fælge og lidt sportslig optiske ændringer eller en luksuspakke med parkeringssensor, fartpilot og tozone-klimaanlæg.

Næste år kommer en GTA-version med 1.8-liters motor med turbo og 230 hk, og ifølge Alfa Romeos teknikere accelererer den fra 80 til 120 km/t ligeså hurtigt som den eksotiske 8C Competizione, og til en langt lavere pris. Måske er det der downsizing ikke så kedeligt, når det kommer til stykket.