Sonderklasse – eller slet og ret S-klassen – har altid været Mercedes-Benz’ udstillingsvindue for innovation, luksus og flot forarbejdning. Det gælder i særdeleshed også denne nye generation, der skal holde lys i ledestjernen de næste mange år.
LÆS OGSÅ: De nyeste biltest og prøvekørsler
Denne nye udgave løfter niveauet, så det nu modsvarer First Class, mens forgængeren mere var Business Class. Den nye S-klasse skal derfor i høj grad opleves fra bagsædet, hvor der er gjort alt ud af, at passageren skal have det godt. Om det så er den indbyggede 14 punkters hot stone-massage ved hjælp af luftpuder med lynvarme og separat trykregulering, eller blot alt i A/V-underholdning.
Fra bagsædet kan man også opleve en anden imponerende detalje. Man kan bestille bilen med en aktiv affjedring, der er koblet sammen med to kameraer i forruden, som løbende holder øje med vejens beskaffenhed. Ved f.eks. et vejbump ændrer systemet støddæmpernes karakteristik i lige det splitsekund, bilen rammer bumpet, som hjulene absorberer fuldstændig, så man stort set intet mærker inde i bilen. Det er intet andet end mageløst!LÆS OGSÅ: De nyeste biltest og prøvekørsler
Den nye S-klasse kommer i vanlig stil i to karrosserilængder, hvor forskellen i akselafstanden mellem de to udgaver er 13 cm.
4, 6 eller 8 cylindre i Mercedes S-klasse
Motorprogrammet er meget varieret, og man kan vælge bilen i en ekstrem kraftfuld udgave med en V8-benzinmotor eller en mere nøjsom udgave med en firecylindret dieselmotor med hybridteknik. Førstnævnte kører 11,6 km/l, mens sidstnævnte kører 22,7 km pr. liter.Senere dukker en opladningshybrid op, der kombinerer V8-motoren med en elmotor, hvilket gør det muligt at køre over 25 km pr. liter plus lidt strøm.
Vi prøvede S500 og S400 Hybrid. Sidstnævnte fungerer overbevisende med en fin frakobling af motoren, så snart elmotoren alene kan magte opgaven. Det giver en fin og glidende kørsel. I S500 må Mercedes-Benz dog se sig overhalet af f.eks. BMW, når det handler om lækre gearskift. Syvtrins gearkassen i S500 fungerer bare ikke lige så godt som BMWs 8-trins gearkasse, men o.k. – forskellene er ikke store.
Til gengæld er S-klassen konkurrenterne overlegen, når det handler om at skabe et luksuriøst indeklima, og det er nok stadig det vigtigste punkt for en bil i denne superliga.Prisen? Jovist, tårnhøj, men køb den med god samvittighed, hvis du har råd: Der går mindst en million direkte i statskassen, hver gang der kommer danske plader på en Mercedes S-klasse. Det burde i det mindste udløse et takkekort fra skatteministeren …