Volvo XC90 - grøn luksus

Særligt hybridudgaven af XC90 bringer Volvo ind i en ny tidsalder, hvor miljø og sikkerhed løftes til et helt nyt niveau. I alle versionerne er luksusfølelsen nu også i klasse med de store tyske bilmærker.

Volvo XC90.
Forpremiere

Alle udgaver har de særlige LED-kørelyslygter, som på grund af formen kaldes Thors Hammer  endnu en hilsen til Volvos nordiske ophav. Fotos: Volvo
Alle udgaver har de særlige LED-kørelyslygter, som på grund af formen kaldes Thors Hammer endnu en hilsen til Volvos nordiske ophav. Fotos: Volvo
Motor mener: Volvo XC90 er i sig selv en yderst vellykket bil. Men da prisen overstiger de fleste danskeres muligheder, er det mest interessante, at XC90 på en imponerende måde viser vejen for det hav af nye Volvo-modeller, der dukker op i de kommende fire år.

XC90 er første helt egenudviklede bilmodel fra Volvo, siden forgængeren så dagens lys i 2002. I de mellemliggende år har de øvrige modeller alle haft rod i Fords verden, men det er helt slut nu, hvor Volvo igen står på egne ben.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem BMW X5 og Jeep Grand Cherokee

Der er derfor stor symbolik i denne store luksusbil, der nu skal vise, hvordan det sande Volvo-ansigt ser ud. Og bedømt på den oplevelse, Motor har haft bag rattet i XC90, er der masser at glæde sig til, uanset om man drømmer om denne basse af en bil, eller man har en af de kommende nye, mindre modeller i tankerne. Den nye XC90 udstiller nemlig både det design og den teknik, Volvo fremover vil læne sig op ad, og det er usædvanlig godt.

Kvaliteten er løftet markant

Med en længde på fem meter og en bredde på to meter er Volvo XC90 en stor bil. Men designet har lettet bilen betragteligt.
Med en længde på fem meter og en bredde på to meter er Volvo XC90 en stor bil. Men designet har lettet bilen betragteligt.
Bag rattet i den nye XC90 fornemmer man med det samme, at Volvo har store ambitioner. Kvalitetsfornemmelsen er løftet markant, og designet er gjort skandinavisk på en måde, der givetvis vil glæde mange danskere.

LÆS OGSÅ: Motors test af Range Rover Evoque

Farverne er lyse, materialerne enkle og velvalgte, og finishen er på et meget højt niveau. Her er lysår ned til en tilsvarende japansk eller amerikansk bil. Og der er faktisk også lagt afstand til flere af de tyske mærker, og det er noget af en bedrift.

Man skal som udgangspunkt vælge topmodellen Inscription (+95.000 kr.), før man har læder, træ, glas og aluminium over det hele, men selv i denne udgave er prisen på Volvo XC90 ret så konkurrencedygtig.

Små motorer og eldrift

I modsætning til den gamle XC90 har den nye udgave en stor tophængslet bagklap. Den kan fås elektrisk betjent og kan i visse udgaver aktiveres blot ved at placere foden under kofangeren.
I modsætning til den gamle XC90 har den nye udgave en stor tophængslet bagklap. Den kan fås elektrisk betjent og kan i visse udgaver aktiveres blot ved at placere foden under kofangeren.
I første omgang er der firehjulstræk på alle udgaverne, og man kan kun vælge mellem Volvos nye firecylindrede toliters benzin- eller dieselmotor.
Topudgaven hedder T8 og har en benzinmotor med 318 hk, der arbejder sammen med en elmotor på 82 hk. Dermed bliver den samlede effekt hele 400 hk, og det er noget der rykker. Men mest imponerende er det, at denne udgave på papiret kan køre 40 km pr. liter plus den strøm, der bruges til at lade bilens batteri op.

Her er det benzinmotoren, der trækker på forhjulene, mens elmotoren trækker på baghjulene. De to motorer kan køre hver for sig eller samtidigt, og det er et smart koncept. Vi prøvede bilen på en lang tur syd for Barcelona, og vi er helt solgt. Den både lyder godt, kører imponerende og har state-of-the-art teknologi.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Porsche Macan

Instrumentbordet har fået et markant løft i form og funktion. Den store skærm i midten er standard på alle udgaver og fungerer lidt som en tablet-computer. Instrumenthuset er en stor farveskærm, der både kan vise oplysninger om fart og et stort navigationskort i midten.
Instrumentbordet har fået et markant løft i form og funktion. Den store skærm i midten er standard på alle udgaver og fungerer lidt som en tablet-computer. Instrumenthuset er en stor farveskærm, der både kan vise oplysninger om fart og et stort navigationskort i midten.
Må den gerne koste mindre, er det efter vores opfattelse D5-udgaven med dieselmotoren med 225 hk, man skal vælge. Den trækker meget flot, og også den lyder godt under acceleration, hvorefter den bliver tyst.

Alle udgaver har den nye ottetrins automatgearkasse, der skifter meget flot. Vi har også prøvet T6-udgaven, men den virkede næsten for hård og for rå i sin kørestil, så den kan man godt gå udenom. Undervognen på de biler, vi prøvede, havde adaptiv luftaffjedring, men som standard er XC90 udstyret med stålfjedre fortil og en tværgående bladfjeder af kompositmateriale ved baghjulene. Det skal blive spændende at se, om den undervogn tilbyder samme komfort, når vi senere skal teste bilen i Danmark.

Styres fra trykskærm

Volvo XC90 introduceres med et meget højt sikkerhedsniveau, hvoraf der er to verdensnyheder: Dels bremser bilen selv op for modkørende, man ikke har set, hvis man er ved at svinge til venstre. Dels kan forsædernes opbygning kompensere de store kræfter, der ofte belaster rygsøjlen, hvis man kører af vejen, og bilen tumler ud i rabatten. Sådanne ulykker er ifølge Volvo ret almindelige.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Audi Q5 og Volvo XC60

Indtil videre har alle versioner syv sæder. Pladsen på tredje sæderække er noget af det bedste, vi hidtil har set i denne biltype.
Indtil videre har alle versioner syv sæder. Pladsen på tredje sæderække er noget af det bedste, vi hidtil har set i denne biltype.
Derudover har XC90 så meget sikkerhedsudstyr, at Volvo venter, at den bliver den sikreste bil på markedet, når den senere på året testes af Euro NCAP. En sikkerhedspakke til 33.000 kr. og en Volvo On-Call pakke til 30.000 kr. skal dog tilkøbes, hvis man vil være helt sikker.

De mange nye funktioner i bilen ville normalt kaste et hav af knapper af sig, men Volvo har sagt farvel til de traditionelle knapper, og har i stedet placeret en stor farveskærm midt på instrumentbordet. Herfra styres på iPad-lignende måde alle bilens muligheder, og det er naturligvis noget, man lige skal lære at betjene. Men umiddelbart virker systemet intuitivt, og da alle menuer er på dansk, kan alle være med.

Den foretrukne SUV

Den noget mindre Volvo XC60 har allerede markeret sig som den mest solgte af sin slags i både Danmark og resten af Europa, og det er denne position, Volvo ønsker at gentage med den nye XC90.

Der er virkelig kælet for detaljerne i XC90. Med meget lækre træpaneler, aluprofiler og læderaptering fremstår bilen som et helt lille kunstværk. Motoren startes med den lille vrider, som har erstattet startknappen, som alle biler efterhånden har fået.
Der er virkelig kælet for detaljerne i XC90. Med meget lækre træpaneler, aluprofiler og læderaptering fremstår bilen som et helt lille kunstværk. Motoren startes med den lille vrider, som har erstattet startknappen, som alle biler efterhånden har fået.
LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X4

Den bygges i Göteborg på en nyanlagt fabrik, og der skal produceres mindst 80.000 biler om året. Allerede nu er efterspørgslen stor, og i år er der derfor kun afsat 140 biler til Danmark, hvoraf halvdelen allerede er solgt.

Holder målsætningerne bliver Volvo XC90 det største industriprojekt i Sverige nogensinde. Og med 19.000 biler solgt allerede inden introduktionen, ser den drøm ud til at gå i opfyldelse.