Lexus stiller skarpt på stramt design med den næste generation IS, og ifølge Lexus gælder det også køreegenskaberne.
IS er en baghjulstrækker i den lille prestigeklasse og er oprindelig udviklet til at konkurrere mod BMW 3-serie.- Hvert eneste lille aspekt ved den nye Lexus IS er nyudviklet med fokus på bilens sportslige formåen, fysik, præcise respons på førerens kommandoer og tydelig feedback, siger chefingeniør for Lexus IS, Junichi Furuyama, ved verdenspremieren på Detroit-udstillingen.
Første gang som hybrid
Indiskutabelt er i hvert fald, at IS-modellen nu for første gang tilbydes med hybrid-teknik, og dermed er dette Toyota- og Lexus-særkende en mulighed på samtlige Lexus-modeller.
Ud over en normal IS 250 med 2,5 liters V6 benzinmotor på 207 hestekræfter kommer også en 300h med 2,5 liters, men kun firecylindret benzinmotor tilsat en elmotor med uoplyst ydelse. Heller ikke den kombinerede ydelse af benzin- og elmotor vil Toyota fortælle om.
23,3 km pr. liter
Men Toyota fortæller stolt, at hybriden får en benzinøkonomi på 23,3 km pr. liter og et CO2-tal på under 100 gram.
Ud over to motorvarianter kan IS også fås i en særlig F Sport-udgave. Her har bilen på både design og teknik fået et ekstra sportsligt løft. bl.a. med en særlig kofanger, flere kromdetaljer og en anden opsætning af affjedringen.
Der er ifølge Lexus 12 nye funktioner, som ikke før er set i en Lexus, heriblandt såkaldte elektrostatiske knapper til indstilling af temperaturen i kabinen ved enkel berøring.
Lidt længere
Andet nyt sikkerhedsudstyr er automatisk op- og nednedblænding, alarm ved uhensigtsmæssig vognbaneskift og advarsel ved biler i den blinde vinkel.Den nye IS er vokset syv cm i længden og en cm i bredden. En eventuelt ændring af akselafstanden oplyses ikke.