Det er ofte med tungen lige i munden og maven trukket ind, bilister forsøger at klemme sig ind og ud af bilen i P-båsen ved det lokale storcenter, svømmehallen eller byens torv. For mens både biler og bilister de seneste år er vokset i bredden, holder P-båsene de fleste steder stadig den slanke linje. Faktisk er tendensen, at mange private parkeringspladser i disse år bliver smallere, skriver FDMs medlemsmagasin Motor.
Det er især en stor efterspørgsel på parkeringspladser, der får bygherrerne til at klemme bilerne sammen. Der er nemlig ingen krav til, hvor bredde P-båse skal være.
”I praksis betyder det, at mange P-pladser er alt andet end brugervenlige. Har man en bil, der er bare lidt bredere end gennemsnittet, er det ofte noget nær umuligt at komme ind og ud af bilen, og har man børn med, der skal spændes fast i autostole, er det helt umuligt. Taget i betragtning, at man mange steder tilmed betaler ganske meget for at parkere, er det ikke godt nok,” siger jurist i FDM Dennis Lange.
I 2010 ændrede Vejdirektoratet sin vejledende bredde på vinkelrette P-pladser fra 230 cm til 250 cm, men den er altså kun vejledende. Til sammenligning er eksempelvis en VW Golf vokset 19 cm i bredden fra 161 cm til 180 cm, siden den første model kom i 1974 og til i dag. Regner man sidespejlene med, er den nuværende VW Golf VII 203 cm bred.
Så selvom enkelte storcentre har ekstra brede P-båse til familier, og kommuner som udgangspunkt anlægger nye båse på 250 cm, er der ofte ikke meget at give af.
”Selvom mikrobilerne ganske vist har vundet frem, kører flertallet stadig i store biler, så der er brug for brede parkeringsbåse. Det er vigtigt, at båsene er så brede, at de rent faktisk kan benyttes af bilister, og holder bilen ved siden af bare en smule skævt, bliver pladsen endnu mere trang, og man risikerer nemt at lave buler og skrammer i sin egen eller andres biler. Derfor så FDM gerne, at Vejdirektoratet ændrede sin vejledende bredde til 260 cm,” siger Dennis Lange.