Additiv er servicerens til brændstoftanken

Et additiv er udviklet til at rense og beskytte komponenterne i brændstofsystemet. Mange får påfyldt servicerens i forbindelse med serviceeftersyn.

Additiv servicerens
Viden

Når der sker en forbrænding i motoren, efterlader det affaldsstoffer, som blandt andet kommer fra brændstoffet og oliedampene. Affaldsstoffer sætter sig på stemplerne, ventilerne, indsprøjtningsdyserne, EGR-ventilen og lignende steder.

Ved at tilsætte et additiv i brændstoffet, blødgøres affaldsstofferne, så de brændes af i forbindelse med forbrændingen. Det vil sige, at motoren renses indvendig, mens du kører i bilen. Rensningen kan sammenlignes lidt med en afkalkning af kaffemaskinen.

Ophobning af belægninger

Det er ikke alle biler, som ophober belægninger indvendig i motoren. Det er blandt andet afhængig af den enkeltes kørselsmønstre. Det kan dog opleves på både benzin og dieselmotorer. Nogle FDM-medlemmer har oplevet, at motoren i deres moderne dieselbil kokser til omkring indsprøjtningsdyser, gløderør og EGR-ventil. Hvis det får lov til at udvikle sig, kan det med tiden bevirke, at bilen kører ujævnt eller har et dårligt brændstofforbrug. Med tiden kan det resultere i at motorlampen lyser på bilens panel. Det skal så løses med store og dyrere reparationer.

Det er ikke alle biler, som ophober belægninger indvendig i motoren. Det er blandt andet afhængig af den enkeltes kørselsmønstre.

Læs mere: Når bilen skal på værksted

Mere end et additive

Der findes forskellige niveauer inden for indvendig rensning af motorerbrændstofsystemet. Der findes servicerens, som du selv eller værkstedet kan hælde i brændstoftanken, det kan virke forebyggende, men også rense begyndende ophobning. Men hvis det har siddet der i længere tid, eller der er tale om større mængde, skal der andre metoder til.

Læs mere: Vedligeholdelse af bilen

Rensning af brændstofsystem

Hvis der er tale om større ophobning af affaldsstoffer i motoren, kan nogle værksteder tilbyde en mere koncentreret indvendig rens af brændstofsystemet. Dette foregår ved at brændstoftanken frakobles, og en rensemaskine tilkobles direkte på brændstofsystemet. Motoren startes op og kører en lille time på den koncentrerede rensevæske.

Motoren kører med forhøjede omdrejninger, samtidig med at der sprøjtes et andet rensemiddel direkte ind i indsugningen. Hvis der er mistanke om affaldsstoffer i EGR-ventilen, så kan den renses med koncentreret rensevæske på spray enten som væske eller som skum, som skal sidde i kort tid og opløse affaldsstofferne.

Vær opmærksom på undtagelserne

Visse additiv-produkter bør du ikke anvende, hvis din bils efterbehandlingssystem har separat additivtilskud, f.eks. Adblue. Du skal derfor læse vejledningen på etiketten, inden du bruger et produkt.

Læs mere: Adblue til bilen

Spørg FDMs tekniske rådgivere