Der er sket en enorm udvikling i de kameraer, der holder øje med trafikken foran bilerne og som gør bilerne i stand til at bremse automatisk. De billigste systemer sidder i f.eks. VW Up og virker kun ved hastigheder op til 30 km/t., og kun hvis det er en bil, der kører foran. De mest avancerede systemer kan registrere biler, cykler, fodgængere og en lang række andre forhindringer i dagslys og om natten.
De virker ved alle hastigheder og kan på den måde både træde til som nødbremse ved lave hastigheder i byerne og ved motorvejskørsel, hvor langsomt kørende biler kan være årsag til harmonikasammenstød. Derudover kan de som noget helt nyt også bremse bilen, hvis man f.eks. ved et venstresving har overset en modkørende bil.
Sådan reagerer en nødbremse:
En del af Euro NCAP biltest
Fordi nødbremse-systemerne er så vigtige for sikkerheden, har sikkerhedsorganisationen Euro NCAP valgt at inkludere de nye nødbremser i sine omfattende test af nye biler. Organisationen tester systemet i to omgange: Ved bykørsel (AEB-City) og ved lande- og motorvejskørsel (AEB-Interurban).
Det betyder, at en ny bil skal være udstyret med nødbremse for at kunne opnå topkarakter. Testen afdækker, præcist ved hvilke hastigheder systemet virker, og det udløser et antal point, der afslører, om en ny bils nødbremse er gennemsnitlig eller ligefrem fantastisk.
Fordi nødbremse-systemerne er så vigtige for sikkerheden, har sikkerhedsorganisationen Euro NCAP valgt at inkludere de nye nødbremser i sine omfattende test af nye biler
AEB city
AEB City testes af Euro NCAP ved hastigheder mellem 10 og 50 km/t. Da man selv ved disse lave hastigheder ikke rigtig kan nå at reagere på en advarsel fra bilen, er det kun selve bremsefunktionen, der afprøves.
Denne del af nødbremsen er almindeligvis bundet op til et kamera i forruden, som ser op til 10 meter foran bilen, men kan også fungere sammen med en kortrækkende radar
Se oversigt over nyt sikkerhedsudstyr
AEB Interurban
Nødbremse-systemets funktion uden for byområderne testes ved hastigheder mellem 30 og 80 km/t., men kan ofte fungere ved endnu højere hastigheder. Euro NCAP afprøver systemet ved tre kørselsscenarier, hvor bilen foran enten holder stille eller bevæger sig med to niveauer af hastigheder, der er lavere end testbilens. Dette system benytter oftest en radar i fronten af bilen til at registrere trafikken langt foran bilen, ofte på op til flere hundrede meters afstand.
Se eksempler på hvordan nødbremser virker