Vejbaneassistent

Mange nye biler er udstyret med en vejbaneassistent, der hjælper med at undgå, at bilen kører ud over vejbanens kantlinjer. Nogle biler advarer, og andre drejer på rattet for en, hvis der er udsigt til problemer.

Vognbaneassistent. Illustration: Toyota
Viden

I dag har en del biler installeret sikkerhedsudstyr i form af en såkaldt vejbaneassistent.

Den mest simple udgave advarer bilisten om, at bilen er ved at overskride en kantlinje. På engelsk omtales det system almindeligvis som Lane Departure Warning og forkortes til LDW. 

En mere avanceret udgave af systemet kan  - ud over at advare om en nært forestående overskridelse af kantlinjen - også aktivt tvinge bilen tilbage til vognbanen. I dette tilfælde kalder man det på engelsk Lane Keeping Assistance (LKA).

Få hjælp til bilkøbet

Forhindrer farlige situationer

Den simpleste udgave af vejbaneassistent advarer dig, når bilen utilsigtet er ved at forlade vognbanen, eller når du på f.eks. en motorvej skifter vognbane uden at bruge blinklyset. Efter mange kilometers motorvejskørsel kan man miste koncentrationen, hvorved bilen utilsigtet kan bevæge sig ud mod vognbanens kantlinje.

Ofte opdager føreren slet ikke, at bilen er ved at komme ud i en farlig situation, før situationen er kritisk. Hjulene er måske kommet ud i rabattens græs eller grus, eller i ekstreme tilfælde er bilen kommet helt over i den modkørende vognbane. Det kan udløse en panikreaktion: Føreren mister kontrollen over bilen, og en alvorlig ulykke bliver ofte resultatet.

Se hvordan vejbaneassistent virker: 

 

 

Advarer med lyd og lys

Flere bilproducenter har udviklet teknologier, der kan advare føreren, hvis bilen nærmer sig en kantlinje. De forskellige systemer anvender forskellige former for advarsler: Nogle giver en høj advarselslyd, mens andre lader rattet vibrere, så man får følelsen af, at bilen kører over en rumlestribe. Hensigten er ganske enkelt at gøre føreren opmærksom på, at bilen er lige ved at krydse kantlinjen. Nogle systemer kræver en kantlinje på blot den ene side af køretøjet, mens andre systemer er baseret på at have en tydelig markering på begge sider af vognbanen.

Ofte opdager føreren slet ikke, at bilen er ved at komme ud i en farlig situation, før situationen er kritisk.

Kamera følger vejen

En vejbaneassistent er almindeligvis opbygget ud fra et kamera, der er placeret i toppen af forruden. Billederne fra kameraet analyseres af en computer, der på den måde kan beregne bilens placering på vejen. Oftest ser kameraet de hvide kantlinjer, men i nogle tilfælde kan systemet også registrere kanten af asfalten, selvom der ikke er en hvid kantlinje.

Ved at sammenholde bilens placering på vejbanen med data fra rattets bevægelser samt bilens hastighed kan systemet afgøre, om bilen er ved at køre ud over vognbanens kantlinjer. Denne udgave af vejbaneassistent er altså baseret på vognbaneafmærkningers synlighed. Det betyder, at systemet kun fungerer optimalt, hvis linjerne kan ses tydeligt. Kan de ikke det på grund af f.eks. kraftig regn eller tåge, eller hvis linjerne er skjult af mudder eller sne, får føreren en melding om, at systemet ikke kan hjælpe.

Det aktive hjælpesystem

Mens de simple systemer altså alene advarer om en mulig fare, kan de mere avancerede aktive systemer (LKA) hjælpe føreren med at styre bilen tilbage på rette kurs. Hvis bilen kommer tæt på en kantlinje, tvinger systemet forsigtigt bilen tilbage. Systemet kan styre bilen enten ved at anvende en blid nedbremsning af et eller flere hjul eller ved at dreje forsigtigt på rattet. Som fører af en bil med et sådant system skal man dog ikke stole på, at systemet kan klare kørslen helt på egen hånd. Nogle systemer slår fra, hvis de fornemmer, at føreren ikke længere aktivt styrer bilen.

Hvis alle biler havde en vejbaneassistent, ville antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikke falde drastisk.

I dag er systemerne indrettet, så man skal ret tæt på en kantlinje, før de reagerer, men nye generationer af hjælpesystemerne er på vej, og de kan hele tiden lade bilen følge en tænkt midterlinje mellem vognbanens to kantlinjer. På den måde hjælpes føreren til altid at holde den helt rigtige placering i vejbanen.

Se også: Fabriks- eller eftermonteret udstyr

FDM anbefaler

Vejbaneassistenten er et vigtigt element i udviklingen af den selvkørende bil. Men det er også et vigtigt element for øget sikkerhed på vejene. Hvis alle biler havde en vejbaneassistent, ville antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikke falde drastisk. Det viser en lang række videnskabelige undersøgelser.

Vi råder derfor bilkøberne til at være opmærksomme på, om de biler, de overvejer at købe fås med vejbaneassistent. Systemet har allerede vist sin værdi i mange undersøgelser, og selvom funktionen virker simpel, skal der bare en enkelt redning til, før det har været det hele værd. De type ulykker, som vejbaneassistenten modvirker, er nemlig ofte af meget alvorlig karakter. Så vælg en bil med vejbaneassistent.

Se oversigt over nyt sikkerhedsudstyr