Serviceeftersyn på bilen

Alle biler skal til serviceeftersyn. Er der garanti på bilen, er det afgørende, at du følger producentens krav, hvis du ønsker at opretholde garantien. Se her, hvad du ellers skal være opmærksom på.

Kunde taler med mekaniker på et værksted.
Viden

Serviceeftersyn er med til at forebygge skader og reparationer samt skabe færrest mulige drifts- og sikkerhedsproblemer for bilejeren. Du kan sammenligne det med at gå til regelmæssige tjek hos en tandlæge – det er en forebyggende vedligeholdelsesrutine, der også kan fange og løse små problemer, inden de vokser sig til problemer, der kræver reparation.

Omfanget af et eftersyn fastsættes af den enkelte bilproducent/bilimportør ud fra bilmodel samt motortype og kan også variere på baggrund af dit kørselsmønster.

Illustration

Hvor ofte skal bilen til service? 

Intervallet for serviceeftersyn kan variere helt fra 5.000 og op til 50.000 km., men mest almindeligt vil være et sted mellem 10.000 og 30.000 km. Kører du mindre end det specificerede kilometerinterval, så træder et årsinterval i kraft, som typisk er hvert år eller hvert andet år. Nogle bilmodeller har såkaldt intelligent service, og bilen indkalder til eksempelvis olieskift eller andet på baggrund af tid eller bilens brug. Andre biler har en kombination af faste intervaller og intelligent service.

Illustration af underoverskrift Hvilke typer af serviceeftersyn findes?

Der findes som udgangspunkt tre typer af serviceeftersyn: 

  • Olieservice er et grundlæggende eftersyn, som indeholder udskiftning af olie og oliefilter. Sommetider omfatter det også kontrol af bremse- og kølervæske, smøring af døre samt kontrol og justering af lys og dæktryk. 
  • Lille eftersyn omhandler typisk også olie/oliefilterskift. Derudover vil det typisk indeholde kontrol af viskere, lys, lygter og instrumenter, smøring af døre og klapper, kontrol og justering af dæktryk samt vurdering af dækmønster/slitage. Det kan også omfatte kontrol af styretøj og undervognskomponenter, kontrol af udstødningssystem, visuel kontrol af bremser og sidst en prøvekørsel, hvor bilen generelt kontrolleres og vurderes. 
  • Stort eftersyn er som regel meget lig det lille eftersyn, men med den forskel, at det kan indeholde tændrør, luftfilter, kølervæske ligesom gear-/bagtøjsolier samt at brændstof- og pollenfilter udskiftes.
  • Anbefaling: Det kan være en god idé at spørge ind til smøring af bremser og airconditionservice, da disse punkter typisk ikke er en del af en standard-serviceplan.

Illustration af underoverskrift Skal man overholde service?

I den periode, hvor der er garanti på din bil, er det vigtigt, at du overholder de serviceeftersyn, som bilimportøren har beskrevet for bilen, da dét at overholde krav til service er afgørende for, at du opretholder din garanti.

Når der ikke længere er garanti på bilen, kan serviceringen have betydning for, hvordan en bilimportør er indstillet i forhold til at yde kulance for en eventuel problematik, der opstår efter garantiens udløb.

Læs mere: Hvad er kulance?

Illustration af underoverskrift Skal du vælge mærkeværksted eller frit værksted?

Om du vælger et mærkeværksted eller et frit værksted, når bilen skal til service, er op til dig.

Uanset om du vælger serviceeftersyn på mærkeværkstedet eller det frie værksted, er du stadig omfattet af en eventuel fabriksgaranti på din bil. Det er dog vigtigt, at du kan dokumentere, at service er foretaget efter bilproducentens forskrifter.  

Tip: Indhent tilbud på service

Inden du booker et serviceeftersyn, er det en god ide at undersøge prisniveauet. Der kan være mange tusinde kroner at spare ved at bruge lidt tid på at undersøge priser. Brug internettet og find de værksteder, der kunne være interessante. Spørg til prisen og hvad serviceeftersynet inkluderer. 

Læs mere: Valg af værksteder

Generelt bliver nye biler i disse år teknisk mere komplicerede, og det stiller andre krav til service end tidligere. 

Derfor kan det være nødvendigt at søge mod mærkværkstederne, som har særligt testudstyr. Især når det gælder elbiler og plugin-hybrider, kan det være nødvendigt at vælge de frie værksteder fra, når det gælder service, og i stedet benytte et mærkeværksted.

Vælger du det frie værksted, vil du i nogle tilfælde kunne spare penge på timeløn og måske reservedele, der ikke er originale. Dog skal du være opmærksom på, at mærkeværkstedet er specialist på eget mærke, og som regel har den mest opdaterede viden om bilen.

Det er i øvrigt ikke altid, at de frie værksteder kan konkurrere med mærkeværksteder på prisen. Nogle mærkeværksteder giver f.eks. prisgaranti på service. Undersøg derfor altid prisen på service flere forskellige steder og spørg ind til, om der benyttes originale eller alternative dele, når du skal sammenligne tilbud. 

De frie værksteder er ofte generalister og dækker over mange mærker. Enkelte frie værksteder har dog specialiseret sig inden for mærker og efteruddanner sig specifikt for at konkurrere med mærkeværkstederne. 

Vælger du det frie værksted, er det vigtigt, at serviceeftersyn kan dokumenteres i form af faktura og eftersynsskema, og at der bliver anvendt de rigtige dele, især motorolie. 

Illustration af underoverskrift Hvad skal du være opmærksom på, hvis du gør brug af servicepakker og tilbud?

Hvis din bil fortsat er under fabriksgaranti, og du køber serviceeftersyn gennem f.eks. et kupontilbud, så skal du være ekstra opmærksom på, om den servicepakke du bliver tilbudt, også passer med de krav til eftersyn, din bil skal have.

Du bør sikre, at værkstedet ved hvilke servicepunkter, der skal gennemgås for din bil. For selvom der i servicepakketilbuddet står, at du får et stempel i servicebogen, er det ikke automatisk sikkert, at servicen bliver udført i overensstemmelse med bilimportørens krav til din bil.

Illustration af underoverskrift Hvad er omfattet i prisen for service?

Husk at undersøge, hvad der indgår som en del af prisen for serviceeftersynet på det værksted, du har valgt. F.eks. kan arbejdsløn til påfyldning og udskiftninger blive faktureret ud over serviceeftersynets pris. Mange værksteder yder det dog som god service i forbindelse med eftersyn. Det afhænger af, hvad bilproducenten/importøren har specificeret. Væsker og olier samt øvrige reservedele vil altid blive faktureret særskilt.

Hvad gælder vedr. udskiftning af tandrem?

De fleste producenter har angivet et interval for skift af tandrem i henholdsvis år og kilometer, alt efter hvad der kommer først. Udskiftning af tandrem er ofte en relativt omfattende og omkostningstung operation.

Udskiftning af både vandpumpe og strammeruller mv. vil som regel blive anbefalet samtidigt, da det er væsentligt billigere end ved udskiftning af disse enkeltvist og i utide. Intervallet for udskiftning af tandrem er kun en anbefaling og ikke det samme som en garanti. 

Tip: Lav en skriftlig prisaftale inden eftersyn

Når bilen bliver gennemgået i forbindelse med et serviceeftersyn, kan du risikere, at der dukker fejl eller mangler op. Det er vigtigt, at du aftaler med værkstedet, at der ikke må udbedres fejl og mangler ud over, hvad der er omfattet af servicen, uden af de kontakter dig først – så du ikke pludselig står med en faktura, der lyder på langt over det aftalte.

FDM har udarbejdet en skabelon til reparationsaftale, som gør det nemt for dig.

Læs mere: Hent FDMs reparationsaftale

Illustration af underoverskrift Hvordan undersøger du bilens behov for service?

Køber du en brugt bil, eller har du en ældre bil, kan der være andre servicebehov end ved en ny bil. Hvis du ikke har overblik over din bils stand og behov for service, kan det være en ide at få en vedligeholdelsestest hos FDM. Så får du et overblik over, hvad der skal laves, inden du kører på værksted.

Læs mere: Book vedligeholdelsestest hos FDM

Skal bilen på værksted?

Husk, at du som medlem af FDM bl.a. kan få rabat på værkstedsregningen hos værksteder, der er tilknyttet fordelsprogrammet.

Se fordele og rabatter