Sådan lapper du dæk på bilen

Ikke alle biler har et reservehjul, men er i stedet udstyret med et mindre nødhjul eller et lappekit. Det er en god ide at sætte sig ind i bilens udstyr, før uheldet er ude.

Mand bruger donkraft
Viden

I dag oplever de færreste heldigvis en punktering og dermed den udfordring, det kan være at blive kørende igen. Det tidligere traditionelle reservehjul er derfor også ved at være et levn i mange biler.

Ofte har nye biler nu i stedet et mindre nødhjul eller et lappekit. Det er en god ide at sætte dig ind i, hvordan din bil er udstyret, og hvilke muligheder du har, før du får en punktering.

Illustration af underoverskrift Hvordan gør du ved punktering/hjulskift i vejside?

Husk altid at markere bilen med en advarselstrekant, hvis du holder ind i vejsiden og foretager hjulskift. Og tag gerne en gul vest på. 

Når der skal skiftes til et reserve- eller nødhjul, skal du sikre, at donkraften står på et fast underlag. Læs også nøje i instruktionsbogen, hvor bilens løftepunkter er. Det kan også være markeret på bilens undervogn.

Træk håndbremse og start med at løsne hjulboltene, før bilen løftes. Herefter skrues hjulet helt af og erstattes med reservehjul. Hjulboltene spændes løst til, og spændes først færdig, når bilen igen står på jorden. Er bilen udstyret med et mindre nødhjul, er hjulet kun beregnet til at køre til nærmeste reparatør, og typisk med en makshastighed på 80 km/t, som er mærket på dækket.

Læs mere: Guide til hjulskift

Illustration af underoverskrift Hvordan skal dæk repareres efter punktering?

Når et dæk er punkteret, skal der fortages en faglig korrekt lapning. Hvorvidt et dæk kan lappes, afhænger af hullets størrelse, hullets placering, og hvilken tophastighed dækket er godkendt til. En korrekt lapning skal altid ske fra den indvendige side af dækket. Når dækket bliver afmonteret fra fælgen, kan det vurderes, om der skulle være indvendige skader på dækket, der ikke muliggør en forsvarlig lapning. 

Lapper der skydes i udefra og lappeskum er kun såkaldte nødreparationer, som er beregnet til at du kan køre til værksted for at få kontrolleret og repareret dækket rigtigt.

Illustration af underoverskrift Hvornår kan man bruge lappekit?

Bilen kan være udstyret med et lappekit, som består af et flydende lappemiddel og en lille kompressor. Her er det vigtig, at du sætter dig nøje i, hvordan udstyret skal benyttes. Der vil være en vejledning på lappekittet. Husk der kan være en udløbsdato på lappevæsken.

Denne metode er en nødløsning, som typisk er beregnet til midlertidig kørsel, og efterfølgende faglig korrekt lapning. Er hullet i dækket for stort, vil et lappekit ikke kunne anvendes.

Illustration af underoverskrift Hvordan påvirker punktering TPMS (automatisk dæktryksmåler)? 

Hvis dit hjul har automatisk dæktrykmåler, TPMS, kan en punktering betyde, at du skal have både nyt dæk samt have monteret og kalibreret en ny dæktryksmåler. Vær også opmærksom på, at brug af lappeskum kan beskadige nogle TPMS-sensorer.

Hvis du ikke har mod på at kaste dig ud i hjulskift eller er bekymret for at beskadige TPMS-sensorerne, vil et abonnement på vejhjælp ofte inkludere hjulskift. Det vil i så fald fremgå at vilkårene for vejhjælpen. 

Læs mere: Det skal du vide om TPMS

Brug for udstyr til hjulskifte?

I FDMshop.dk kan du købe udstyr til bilen og bilens pleje, samt gode produkter både til hverdagsturene og til kør selv-ferien.

Besøg FDMshop.dk