Sikker kørsel i vintervejr

Når kulden står for døren, og vinteren byder på sne og glatte veje, sætter det andre krav til bilisterne. Både i forhold til klargøring af bilen og din kørsel. Få gode råd her til at komme sikkert frem i vintervejret.

Kør hjemmefra og hold øje med vejrudsigten, når vintervejr er på vej
Viden

Vinter betyder ofte glatte veje. Selv om der ikke er synlig is eller sne, kan vejene godt være glatte alligevel. En god tommelfingerregel er, at hvis der er is på ruderne, er der også på vejen.

Lover vejrudsigten frost- eller snevejr, så beregn ekstra tid om morgenen til at gøre din bilen klar. Ruder, spejle og lygter skal renses for evt. sne og af-ises helt, før du kører afsted. Det kan koste en betinget frakendelse af kørekortet, hvis din bil ikke er ordentlig renset og af-iset.

Læs også: Hvordan fjernes is og dug bedst? 

Sørg også for at fjerne eventuel sne på tag og kølerhjelm, da det kan falde ned under kørslen til både gene og fare for andre trafikanter. Husk også at beregne ekstra køretid og kør efter forholdene. Bremselængden er øget på de glatte veje.

Skal du køre i vintervejr, er her en række gode råd til, hvordan du gør dig selv og bilen klar, før du kører afsted. Men husk: Kør altid efter forholdene.

Gode råd før du kører ud i vintervejr:

  • Stå op i god tid, så du har tid til eventuelt at grave din bil fri, hvis der er faldet sne.
  • Af-is din bil ordentligt - ruder, spejle og lygter skal være helt fri for både is og sne.
  • Fyld sprinklervæske på bilen. Og medbring gerne ekstra. Forbruget af sprinklervæske om vinteren kan være enormt, og en tom beholder er lig med meget ringe udsyn. Sørg for, at det frostsikret til -21 grader.
  • Tjek vejrudsigten, før du kører.
  • Medbring isskraber, skovl og handsker, slæbetov og startkabler.
  • Sørg for at din mobiltelefon er opladet, så du kan tilkalde hjælp, hvis du er så uheldig at ende i grøften. Det kan også være, du skal give besked til hjemmet, arbejde eller børnehaven om, at du er forsinket
  • Sørg for at nummeret til vejhjælp er lagt ind i din telefon. Tjek også om din vejhjælp har en app, som du kan downloade.
  • Hav varmt tøj og fornuftigt fodtøj i bilen.
  • Medbring et tæppe – i nogle tilfælde er det bedst at vente i bilen, hvis du kører fast.
  • Lær bilens knapper at kende. Alle nyere biler er udstyret med ESC, som er et anti-udskridningssystem. Grundlæggende skal man ikke slå den funktion fra ved vinterkørsel, da systemet hjælper dig på glatte veje. Men i mange biler er ESC-systemet bygget sammen et særligt anti-spin (TCS), der bremser de trækkende hjul ned, hvis de begynder at spinne. Det kan i visse tilfælde hjælpe bilen med at sætte i gang på glat underlag, men kan også i nogle tilfælde være gavnligt at slå fra, hvis man kortvarigt skal forcere f.eks. en snedrive eller køre gennem høj sne i en indkørsel. Læs i bilens instruktionsbog, hvordan man slår systemet til og fra i netop din bil.

Sådan kører du sikkert i vinterføre:

  • Sænk farten, hvis du er i tvivl om underlagets beskaffenhed. Prøv at lave en bremseprøve på en strækning, hvor du er alene. Naturlovene har afgørende betydning for, om du kan nå at stoppe i en kritisk situation. En sænkning af hastigheden fra f.eks. 80 til 60 km/t giver næsten en halvering af bremselængden – og tilsvarende hvis du reducerer hastigheden fra 60 til 40 km/t. Det kan være afgørende for, om en kritisk situation ender fatalt. 
  • Hold afstand til forankørende – og specielt på dage med snedækkede veje. Der er nemlig stor forskel på, hvor godt bilerne bremser på snedækkede veje. Normalt anbefales to sekunder, og med vinterføre anbefaler FDM, at du har to-tre sekunders afstand mellem bilerne. Kommer bilen bagved for tæt på, så lad den overhale.
  • Sort is og isslag er skjulte farer i vinterhalvåret. Det er et isslag på asfalten eller frosset smeltevand, der ikke umiddelbart er synligt. Det kan dreje sig om små felter eller hele vejbaner, hvor friktionen er stort set lig nul. Selvom temperaturen i luften er over nul grader, kan vejbanen sagtens være frossen, og både sort is og isslag kan forekomme.
  • Vær ekstra forudseende, når du kører i sne. Se langt frem, så du bedre har tid til at reagere. 
  • Snedriver kan være svære at se og kan komme pludseligt. Har der samlet sig snedriver på vejene, skyldes det ofte kraftig sidevind, og så skal man tage sig i agt. Sænk hastigheden og kør så vidt muligt lige igennem snedriverne, hvis det er muligt. Hvis sidevinden presser dig til siden, risikerer du, at bilen skrider til siden. I den situation skal du passe på med at få drejet rattet for meget, for pludselig er du gennem snedriven og får måske godt vejgreb igen – og så drejer bilen i den retning, hjulene peger.
  • Hold bilen trillende, hvis der er meget sne. For hvis du først holder stille, risikerer du at sidde fast. F.eks. i sving eller op ad bakke. Kik langt frem. Holder der en bil, der er gået i stå, i svinget eller på bakken, kan det være en fordel at vente, til der er fri bane igen, så du er sikker på at kunne komme igennem.
  • Bilen kan skride enten over forhjulene, over baghjulene eller over alle fire hjul – også selvom du kører med vinterdæk. Langt de fleste biler har efterhånden ESC (Elektronisk Stabilitets Control), som hjælper dig, hvis bilen skrider ud. Men selv med dette gælder de grundlæggende køretekniske principper stadig. Hvis du styrer for meget og får en forhjulsudskridning, skal du styre lidt mindre. Hvis bilen skrider over baghjulene, skal du styre i den retning, du gerne vil.
  • Tag et kørekursus, hvis du er usikker på at køre i vinterføret. Når du øver vinterkørsel under trygge forhold, bliver du sikker på de glatte veje og lærer din bils teknik at kende. FDMs køretekniske anlæg har åbent hele året. Læs om kørekurserne her

Få FDM vejhjælp

Er bilen klar til en omgang vintervejr?

Når meteorologerne lover nattefrost, skal bilen være klar til turen.

Når vejene er dækket af is og sne, er vinterdæk det absolut bedste og sikreste ”fodtøj” at have på bilen. Har du sommerdæk på bilen, bør du overveje, om du overhovedet skal køre ud i det glatte føre. Bremseafstanden er f.eks. ofte det dobbelte af, hvis du havde kørt med vinterdæk. Og tilsvarende reduceres dine muligheder for at sætte i gang og for at manøvrere bilen.

Vinduesviskerne skal efterses, da snavs fra vejen, salt og sne sætter ekstra store krav til vinduesviskerne. Hvis viskerbladene er synligt slidte eller begynder at hoppe hen over ruden, skal de skiftes.

Video: skift selv viskerblade på bilen

Det er også en god ide jævnligt at undersøge standen af både sprinkler- og kølervæske. Begge dele skal være frostsikret.

Oplad batteri over natten

Når kulden sætter ind, sætter batteriet somme tider ud. Kapaciteten i batteriet falder i takt med det kolde vejr, og ved hård nattefrost kan kapaciteten halveres.

Det kan derfor være en god ide at oplade batteriet fuldt med en god vedligeholdelseslader flere gange i løbet af en vinter. Især hvis der køres korte ture.

Se også: Køb udstyr til starthjælp i FDMshop.dk

Sådan starter du bilen med startkabler

FDM anbefaler, at bilen kører på vinterdæk, og du evt. deltager i et kursus i køreteknik