Vedligeholdelse af bilens A/C- eller klimaanlæg

Et klimaanlæg er som udgangspunkt mere avanceret end et airconditionanlæg. Krav til vedligeholdelse og servicering er dog ens.

Kørsel
Viden

Med et klimaanlæg kan du indstille temperaturen i vognens kabine til en konstant temperatur. Klimaanlægget vil herefter sikre, at temperaturen holdes. Et A/C-anlæg derimod køler blot luften, der pumpes ud, og du skal selv styre temperaturen. Klimaanlægget er derfor også en del dyrere end A/C-anlæg.

Begge anlæg skal vedligeholdes, som alt andet på bilen. Et dårligt vedligeholdt anlæg er ikke effektivt, og der er risiko for, at anlægget går i stykker.

Lær mere om bilens klimaanlæg

Service af anlæg

Det er ikke unormalt, at et anlæg taber kølermiddel i løbet af et år. Hvis mængden af kølemiddel bliver for lille, bliver kølemidlet for varmt og olien slides. Det betyder en ringere effektivitet og nedslidning af anlægget med dyre omkostninger til følge.

Det kan derfor være fornuftigt, at du får dit anlæg serviceret minimum hvert andet år. Et serviceeftersyn koster i gennemsnit ca. 1.000 kr + evt. efterfyldning af kølemiddel, men hent gerne tilbud fra et par udbydere, da der sagtens kan være penge at spare.

Læs mere: Serviceeftersyn af bilen

Vedligehold også selv

Du kan også selv gøre lidt for at vedligeholde anlægget ved at være opmærksom på at fjerne snavs og blade omkring anlæggets kondensator. Kondensatoren sidder forrest i bilens motorrum og ligner en normal køler, men er slankere. Ved tvivl spørg værkstedet.

For at minimere risikoen for dannelse af bakterier er det en god ide, at slukke for anlægget ca. 10-15 min før endt kørsel

Til tider kan der opleves lugtgener fra ventilationsanlægget. Lugtgenerne skyldes bakteriedannelse i ventilationsanlægget. Dette kan afhjælpes med en rensevæske som sprøjtes ind i anlægget som dræber bakterierne.

For at minimere risikoen for dannelse af bakterier er det en god ide, at slukke for anlægget ca. 10-15 min før endt kørsel på især meget varme dage, hvor klimaanlægget arbejder meget. Anlæggets pollenfilter bør også skiftes.

Sådan indstiller du anlæget

Har du et klimaanlæg, vil der i bilens instruktionsbog være beskrevet, hvordan du indstiller anlægget bedst afhængigt af vejr- og temperaturforholdene. Er der tale om et fuldautomatisk anlæg, er det blot at indstille en ønsket temperatur, så sørger anlægget for resten.

Om vinteren anvendes anlægget til afdugning og her bør du typisk aktivere defrosterfunktionen. Når fugten er fortrængt genaktiveres autofunktion. Ved udetemperaturer mellem 20 og 30 grader bør et klimaanlæg kunne køle temperaturen fra ventilationsanlægget ned til mellem 6 og 10 grader.

Motioner anlægget

Uanset om det er varmt eller koldt udenfor, bør bilens A/C- eller klimaanlæg motioneres i hvert fald et par gange om ugen i omkring et kvarter og gerne længere. Hvis ikke kan du risikere at anlæggets pakninger bliver utætte og stempler sætter sig fast.

Et anlæg indeholder en kompressor, som kræver smørelse, og den smørelse sker, når kompressoren kører, dvs. når anlægget er slået til. Går kompressoren i stykker kan det hurtigt koste mange penge.

Køler og affugter

Både A/C- og klimaanlæg har to formål, nemlig at køle og affugte. Om vinteren hvor luftfugtigheden er høj, har man brug for at tørre kabinen eller afdugge ruderne. Da anlægget tørrer luften, er det effektivt at anvende. 

Ikke alle klimaanlæg er konstrueret til at fungere om vinteren. Nogle anlæg slår fra ved lave temperaturer, så på disse anlæg er der ikke hjælp at hente til at fjerne fugt.

Læs også: Sådan fjerner du dug og is

Brændstofforbrug

Ethvert system der trækkes af bilens motor koster energi. Men et moderne klimaanlæg belaster kun meget lidt, da styringen af kompressoren i forhold til tidligere er meget præcis. Brændstofforbrug pga. klimaanlæg er derfor kun lidt øget.

Læs alt om vedligeholdelse af bilen