Vedligeholdelse af bilens A/C- eller klimaanlæg

Bilens A/C- eller klimaanlæg er ofte uundværligt i sommerens varme. Få gode tip til service, vedligeholdelse og brug – og undgå dårlig lugt og nedbrud.

Kørsel
Viden

Et klimaanlæg er som udgangspunkt mere avanceret end et airconditionanlæg. Krav til vedligeholdelse og servicering er dog ens.

Med et klimaanlæg kan du indstille temperaturen i vognens kabine til en konstant temperatur. Klimaanlægget vil herefter sikre, at temperaturen holdes. Et A/C-anlæg derimod køler blot luften, der pumpes ud, og du skal selv styre temperaturen. Klimaanlægget er derfor også en del dyrere end A/C-anlæg.

Begge anlæg skal vedligeholdes, som alt andet på bilen. Et dårligt vedligeholdt anlæg er ikke effektivt, og der er risiko for, at anlægget går i stykker. Her får du tip til service, vedligeholdelse og motionering af anlæg:

Illustration

Illustration af underoverskrift 1 | Få anlæg serviceret hvert andet år

Det er ikke unormalt, at et anlæg taber kølermiddel i løbet af et år. Hvis mængden af kølemiddel bliver for lille, bliver kølemidlet for varmt og olien slides. Det betyder en ringere effektivitet og nedslidning af anlægget med dyre omkostninger til følge.

Det kan derfor være fornuftigt, at du får dit anlæg serviceret minimum hvert andet år. Indhent evt. tilbud fra et par udbydere, da der sagtens kan være penge at spare.

Læs mere: Serviceeftersyn af bilen

Illustration

Illustration af underoverskrift 2 | Foretag selv løbende vedligeholdelse

Du kan også selv gøre lidt for at vedligeholde anlægget ved at være opmærksom på at fjerne snavs og blade omkring anlæggets kondensator. Kondensatoren sidder forrest i bilens motorrum og ligner en normal køler, men er slankere. Ved tvivl, spørg værkstedet.

Til tider kan der opleves lugtgener fra ventilationsanlægget. Lugtgenerne skyldes bakteriedannelse i ventilationsanlægget. Dette kan afhjælpes med en rensevæske, der sprøjtes ind i anlægget og dræber bakterierne. Det kan du overveje at gøre hvert eller hvert andet år alt efter dit kørselsmønster.

For at minimere risikoen for dannelse af bakterier er det en god ide at slukke for anlægget ca. 10-15 min. før endt kørsel på især meget varme dage, hvor klimaanlægget arbejder meget.

Anlæggets pollenfilter bør også skiftes. Overvej eventuelt et pollenfilter med aktivt kul.

Illustration

Illustration 3 | Motionér anlægget

Bilens A/C- eller klimaanlæg bør motioneres i hvert fald et par gange om ugen i omkring et kvarter og gerne længere. Hvis ikke anlægget motioneres, kan du risikere at anlæggets pakninger bliver utætte, og at stempler sætter sig fast.

Et anlæg indeholder en kompressor som kræver smørelse. Den smøring sker, når kompressoren kører, dvs. når anlægget er slået til. Går kompressoren i stykker, kan det hurtigt koste mange penge.

Illustration

Illustration af underoverskrift Hvordan indstiller du klimaanlægget?

Har du et klimaanlæg, vil der i bilens instruktionsbog være beskrevet, hvordan du indstiller anlægget bedst – afhængig af vejr- og temperaturforholdene. Er der tale om et fuldautomatisk anlæg, er det blot at indstille en ønsket temperatur, så sørger anlægget for resten.

Om vinteren anvendes anlægget til afdugning og her bør du typisk aktivere defroster-funktionen. Når fugten er nedbragt genaktiveres autofunktion. Ved udetemperaturer mellem 20-30 grader bør et klimaanlæg kunne køle temperaturen fra ventilationsanlægget ned til 6-10 grader.

A/C- og klimaanlæg om vinteren

Både A/C- og klimaanlæg har to formål, nemlig at køle og affugte. Om vinteren har man ofte brug for at tørre kabinen og afdugge ruderne. Da anlægget tørrer luften, er det effektivt at anvende. 

Ikke alle klimaanlæg er konstrueret til at fungere om vinteren. Nogle anlæg slår fra ved lave temperaturer, så på disse anlæg er der ikke hjælp at hente til at fjerne fugt.

Læs mere: Sådan fjerner du dug og is

Hvordan påvirkes bilens brændstofforbrug?

Ethvert system der trækkes af bilens motor koster energi. Men et moderne klimaanlæg belaster kun meget lidt, da styringen af kompressoren i forhold til tidligere er meget præcis. Brændstofforbrug i brændstofbiler pga. klimaanlæg er derfor kun lidt øget.

Energiforbrug for elbiler og plugin-hybridbiler

I nogle elbiler og plugin-hybrider er der mulighed for at køre i et ”eco”-program, som neddrosler A/C-funktionen. Funktionen kan derfor være med til at øge rækkevidden, da mindre energi går til køling af kabinen.

Plugin-hybrid: Hvis anlægget ikke er korrekt serviceret, kan det bruge mere energi på at køle kabinen, og det vil påvirke den elektriske rækkevidde negativt.

Elbil: Hvis anlægget ikke er korrekt serviceret, kan anlægget bruge mere energi på at køle kabinen, og dette vil påvirke den elektriske rækkevidde. Derudover er A/C-anlægget i dag en del af mange elbilers drivlinje. Derfor kan manglende kølemiddel gøre, at bilen ikke kan DC-lade med optimal hastighed, hvis anlægget ikke kan køle højvoltbatteriet tilstrækkeligt ned.

Brug for hjælp?

Husk, at du som medlem af FDM har adgang til rådgivning af biltekniske og juridiske eksperter, samt andre gode medlemsfordele, bl.a. vejhjælp og forsikring. 

Få rådgivning