I stadig flere elbiler har du nu mulighed for at køre hen til en lynlader og få strøm uden at finde mobil, ladebrik eller betalingskort frem.
Hvis bilen understøtter en af de to standarder, Plug & Charge eller Autocharge, kan elbilen ’snakke’ sammen med lynladeren, og betalingen foregå automatisk. Det gør opladningen af elbilen lidt nemmere, når du er på farten.
Automatisk betaling for lynladning har længe kunnet lade sig gøre for ejere af Tesla-biler, mens Plug & Charge og Autocharge er målrettet elbiler fra andre producenter.
Hvordan fungerer Plug & Charge og Autocharge?
Der er to forskellige teknikker bag, og populært sagt er det med Plug & Charge selve elbilen, der står for at håndhæve aftalen, mens det med Autocharge er ladeudbyderen, der holder styr på den automatiske betalingsmulighed.
Autocharge bliver formentlig blot en overgangsordning, der eksisterer, indtil flere bilproducenter og ladeudbydere er klar til at indføre Plug & Charge problemfrit. Det skyldes, at sikkerheden vurderes til at være større for Plug & Charge end for Autocharge. Begge systemer er dog sikrere end de ladebrikker og apps, som bruges til betaling i dag.
Før du kan benytte automatisk betaling til opladning af din elbil, skal du have aktiveret Plug & Charge eller Autocharge og evt. oprettet en brugerkonto med tilknyttet betalingskort.
Når det er gjort, kan du på udvalgte tankstationer og ladestationer langs motorvejsnettet oplade elbilen uden at finde betalingskort, app eller en ladebrik frem. Det ventes, at flere større ladeudbydere med tiden vil understøtte de nye teknologier.
Læs mere: Se prisen for at lade på en offentlige ladestander
Hvilke elbiler virker med Plug & Charge og Autocharge?
Selvom mængden af elbiler, der er forberedt til de to nye ladeteknologier, hele tiden øges, er der en del ældre biler, der ikke kan håndtere de to nye standarder. Et krav er, at bilen har et CCS-lynladestik magen til det, næsten alle nye elbiler har. Elbiler med chademo-stik kan derfor ikke bruges. Det er desuden en forudsætning, at bilproducenten har åbnet for Plug & Charge.
Det har flere bilproducenter allerede gjort, f.eks. Audi, BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Porsche og VW.
For Autocharge er det derimod næsten alle nyere elbiler med CCS-lynladestik, der er godkendt. Der er dog en undtagelse for elbiler fra VW-gruppen, som omfatter Audi, Cupra, Seat, Skoda og VW. Elbilerne kan ikke bruge Autocharge, da de benytter en protokol, der ikke kan arbejde sammen med Autocharge-teknologien.
Hvordan vælger du den bedste ladeløsning?
At vælge den rette ladeløsning handler ikke kun om at finde en ladeboks. Det handler om at finde en løsning, som passer til dit daglige forbrug, kørselsmønster og muligheder for opladning. Bliv klogere på, hvilken ladeløsning der passer til dine behov.