Se plugin-hybridernes rækkevidde i FDMs test

Plugin-hybridernes batterier bliver større, og det betyder, at de i dag kan klare hverdagskørslen for mange bilister. Men der er stor forskel på, hvor langt fabrikken opgiver bilerne til at køre og de reelle rækkevidder. Se FDMs testresultater her.

Vi måler rækkevidden i plugin-hybrider ude på de danske veje og ikke i et laboratorium
Viden

For et par år siden var rækkevidden på plugin-hybriderne nærmest latterlig kort. Men udviklingen går med hastige skridt, og bilmærkerne lancerer netop nu et væld af plugin-hybrider, der har lang nok rækkevidde til, at mange danskeres hverdagsture kan foregå som i en elbil.

Men hvor den nye WLTP-forbrugsnorm er ganske retvisende på benzin- og dieselbiler, er den til den optimistiske side, når vi ser på de opgivne rækkevidder på strøm for plugin-hybriderne. 

Husk, at en plugin-hybrid kun giver mening miljømæssigt, når man lader den op. Så overvejer du denne biltype, skal du sikre dig, at du har mulighed for at oplade din bil til hverdag. 

Vi tester rækkevidden 

FDM tester, hvor langt plugin-hybridbilerne kører i praksis. Så kan du bedre vurdere, om bilen passer til dit behov. Illustration

Hvordan måler vi rækkevidden?

Rækkevidden for en plugin-hybrid måler FDM ved at køre et fastlagt kørselsmønster. Vi starter med 10 km motorvej, derefter kører vi 10 km bykørsel, og til sidst kører vi på landevej, indtil bilen siger, at den elektriske rækkevidde er 0 km. Så noterer vi kilometerstanden.

Før afgang sørger vi for, at der er en behagelig temperatur i kabinen. Det vil sige, at vi om vinteren varmer kabinen op, mens bilen står til opladning, så vi kan køre afsted med et fuldt opladet batteri. Tilsvarende afkøler vi kabinen om sommeren, så bilen starter med et fair udgangspunkt.

Undervejs har vi klimaanlæg eller aircondition tændt, og vi bruger også bilens lys, musikanlæg og varme i sæder/rat, som man normalt vil gøre det på den årstid, hvor vi udfører målingen.

Det vil sige, at vi i vintermånederne vil opleve lidt kortere rækkevidde, ganske som du vil opleve det som ejer af en plugin-hybrid. Med FDMs rækkeviddetest er der derfor ikke tale om en decideret målenorm, men om resultater af en test foretaget i praksis på danske veje og med danske hastighedsgrænser. 

Hvorfor kan plugin-hybrider ikke altid køre på el?

Nogle plugin-hybrid-modeller vil ikke altid køre ren eldrift, selvom der er strøm på batteriet. De starter selv benzinmotoren under vores test, ikke for at accelerere, men ofte for at varme kabinen op. Det påvirker naturligvis, hvor langt bilen kører, før batteriet er tomt.

I disse tilfælde må vi holde øje med forbrugsmåleren for benzin (eller diesel). For sideløbende med at bilen måler, hvor mange kilometer vi kører, så måler den også det gennemsnitlige brændstofforbrug. Ud fra forbrugsmålerens tal kan vi regne ud, hvor mange kilometer der er kørt på benzin, og dem trækker vi fra den oprindeligt målte rækkevidde.

Eksempelvis havde vi i vintervejr i alt kørt 44 km med plugin-hybrid-udgaven af Kia Ceed SW, da batteriet var tomt. Men ud fra forbrugstallene kunne vi beregne, at de 15 km var kørt på benzin. Dermed bliver tallet opgivet til 44-15= 29 km på strøm. Det lave tal er påvirket af, at målingen blev foretaget i januar måned, men det viser altså, hvad man som bilejer kan forvente under de forhold.  

Illustration af underoverskrift Så langt kører plugin-hybriderne på en opladning

Bil  Målt rækkevidde Links
Mercedes-Benz GLE 350 de 84 km Læs testen
Toyota RAV4 PHEV H3 66 km Læs testen
BMW X5 xDrive 45e xLine*  62 km Læs testen
Hyundai Tuscon 1.6 T-GDI Plugin-hybrid 57 km Læs testen
MG EHS  57 km Læs testen
Mercedes-Benz A 250 e 56 km Læs testen
Audi A6 50 TFSI e quattro S tronic 55 km Læs testen
Ford Kuga Plugin-hybrid ST-Line 53 km Læs testen
VW Golf eHybrid 51 km Læs testen
Volvo V60 T6 eAWD Recharge Inscription  48 km Læs testen
Mercedes-Benz GLA 250 e 47 km Læs testen
Audi A3 40 TFSI e  46 km Læs testen
VW Tiguan eHybrid 45 km Læs testen
Volvo XC40 T4 Recharge 45 km Læs testen
Seat Leon e-Hybrid 44 km  
VW Passat GTE Sedan 44 km Læs testen
DS 7 E-tense 225 hk 43 km Læs testen
Peugeot 3008 GT Pack Hybrid4 43 km Læs testen
Volvo XC40 T5 Recharge aut. 42 km Læs testen
Cupra Formentor eHybrid 41 km Læs testen
Volvo V90 T8 eAWD Inscription* 40 km Læs testen
Ford Kuga 2.5 Plugin-Hybrid ST-Line X 40 km Læs testen
Peugeot 508 SW GT-Line PHEV EAT8 40 km Læs testen
Skoda Octavia iV 40 km  Læs testen
BMW 330e M Sport* 39 km Læs testen
BMW X3 xDrive30e M Sport 39 km Læs testen
Jeep Compass 39 km Læs testen
Peugeot 3008 PHEV 39 km Læs testen
Audi Q3 45 TFSI e 38 km Læs testen
BMW X2 xDrive25e 38 km Læs testen
Seat Tarraco eHybrid 38 km Læs testen
Volvo XC60 T8 Recharge Inscription 38 km  
Kia Niro Advance PHEV*/** 38 km Læs testen
BMW 530e Sportline* 37 km Læs testen
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Premium*/** 37 km Læs testen
VW Passat GTE Plus Sedan* 35 km Læs testen
Audi Q5 55 TFSI e Sport Prestige Tour* 35 km Læs testen
Kia Optima SW PHEV*/** 33 km Læs testen
Citroën C5 Aircross PHEV 32 km Læs testen
Mercedes-Benz C 300 de Advantage* 31 km Læs testen
Toyota Prius Plug-in H3* 29 km Læs testen
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD* 29 km Læs testen
Kia Ceed SW Upgrade PHEV*/** 29 km Læs testen
Mercedes-Benz E 300 de Advantage st.car* 26 km Læs testen

*) Målt ved temperaturer under 10 grader celcius

**) Benzinmotoren har været tændt under testen, derfor er den målte rækkevidde korrigeret, så du kun ser den reelle rækkevidde på strøm. 

Har du brug for en ladeboks til din elbil eller plugin-hybrid?

Husk, at du hos FDMshop.dk kan bestille ladeboks inkl. standardinstallation. Boksen har fem års garanti og serviceaftale.

Få en ladeboks