Når du tager bilen på ferie, familiebesøg eller forretningsrejse til et andet land, så vil turen typisk automatisk indebære et eller flere stop på udenlandske tankstationer. Når lampen lyser, og det er tid at få tanken fyldt op, så er det rart at vide, at det nu også er det rigtige brændstof, du hælder i din tank på den udenlandske tankstation, du står på.
I denne artikel bliver du klogere på, hvad du skal kigge efter – så du er sikker på at få valgt den rigtige stander på stationen.
Hvilke benzin- og dieseltyper finder du typisk på tankstationen?
Benzin og diesel – særligt benzin – sælges i diverse variationer under forskellige produktnavne afhængig af hvilken mærke-tankstation, du handler på. Men for dig som tanker din bil, så er det egentlig ikke det konkrete produktnavn på benzinen, der er det helt afgørende.
Du skal holde øje med den mærkning, der forklarer, hvor meget ethanol eller biodiesel, der er blandet i den benzin eller diesel, du tanker. Det er på det her punkt, du skal være opmærksom på at vælge den rigtige type til din bil.
Der sælges overordnet set følgende benzin- og dieseltyper på danske tankstationer:
- Benzin: E5 og E10
- Diesel: B7
Du finder ikke kun mærkningen på danske tankstationer, men i hele Europa, da der er tale om en fælles EU-standard.
Mærkningsordningen omfatter flere typer brændstof end blot E5, E10 og B7, som du typisk vil finde på danske tankstationer. Du kan læse mere om mærkningsordningen længere nede i denne artikel.
Hvad betyder E5, E10 og B7 på tankstationen?
E’et står for ethanol, og tallet angiver, hvor mange procent bioethanol, der af miljømæssige grunde er blandet i benzinen.
B’et står for biodiesel og angiver, hvor mange procent biodiesel, der er blandet i dieselolien.
Man har blandet bioethanol i benzin og biodiesel i diesel siden 2010 med det formål at mindske CO2-udledning.
Bioethanol og biodiesel er såkaldte bæredygtige brændstoffer og ved at blande dette i de traditionelle brændstoffer, så gør man så at sige det traditionelle brændstof ”grønnere”.
Energieffektiviteten – det vil sige, hvor langt man kører på literen – er stort set den samme, så tiltaget har bidraget til at nedbringe CO2-udledningen fra vores kørsel på en måde, der har haft meget lille praktisk betydning for den enkelte bilist.
Hvilket brændstof kan din bil køre på?
Det er vigtigt at tanke din bil med det brændstof, der passer til den. Er du i tvivl, om hvilket brændstof din bil skal bruge, så kan du i mange tilfælde se oplysningen på indersiden af dit tankdæksel. Du kan også finde oplysningen i bilens instruktionsbog eller spørge en fagperson til råds. Er du medlem af FDM kan teknisk rådgivning vejlede dig.
Særligt for benzinbiler:
Alle benzinbiler produceret efter 1. januar 2011 er godkendt til E10 (benzinen med mest bioethanol iblandet). Langt de fleste ældre biler og motorcykler kan også køre på den nye E10-standard. Der er dog undtagelser.
Hvis din bil er godkendt til E10, så kan den også køre på E5. Men det modsatte er ikke tilfældet.
Er du i tvivl om, om din bil kan køre på E10, så kan du på brancheorganisationen Drivkraft Danmark’s hjemmeside finde en liste med biler, der er godkendt til E10.
Læs mere: Se liste over biler godkendt til E10 (eksternt link)
Hvordan hjælper mærkningen dig i udlandet?
Siden efteråret 2018 har du kunnet finde mærkningsordningen på tankstationer i hele EU samt Norge, Schweiz, Island, Makedonien, Serbien, Tyrkiet m.fl.
Hensigten med den fælles mærkningsordning er at gøre det mere let og overskueligt for dig som forbruger at tanke den rette type brændstof – uanset hvor i EU/Europa den tankstander, du ønsker at tanke fra, så end ligger.
Du finder mærkningen både på tankpistolen og standeren. Du skal i praksis så blot koncentrere dig om at finde den mærkning som matcher indersiden af dit tankdæksel og/eller i din bils instruktionsbog for at vælge det brændstof, din bil skal bruge.
Der findes flere mærkninger end blot de gængse E5, E10 og B7, som du typisk vil se på danske tankstationer. I Europa er det flere steder muligt at tanke andre typer brændstof på tankstationen. Herunder ser du den samlede liste over de brændstoftyper, der er omfattet af den fælleseuropæiske mærkningsordning:
>> Cirkelformet label:
E5 betyder, at op til 5% af indholdet er bioethanol.
E10 betyder, at op til 10% af indholdet er bioethanol.
E85 betyder, at brændstoffet består af 85% bioethanol. Du kan f.eks. støde på E85-mærket på svenske tankstationer. Du kan ikke automatisk gå ud fra, at din benzinbil kan køre på E85, så det er vigtigt at du undersøger, om din bil er egnet, før du tanker.
>> Firkantet label:
B7 betyder, at op til 7% af indholdet udgøres af biobrændstof.
B10 betyder, at op til 10% af indholdet udgøres af biobrændstof. Du kan ikke automatisk gå ud fra, at din dieselbil kan køre på B10, så undersøg om din bil er egnet, før du tanker.
XTL er en betegnelse, der dækker over syntetisk diesel (fra paraffinolie mv.). Du kan ikke automatisk gå ud fra, at din dieselbil kan køre på den syntetiske dieselform XTL, så undersøg om din bil er egnet, før du tanker.
>> Diamantformet label:
H2 står for hydrogen, dvs. brint.
CNG står for "compressed natural gas", komprimeret naturgas.
LPG står for "liquefied petroleum gas", en blanding af butan og propan.
LNG står for "liquefied natural gas", flydende naturgas.
Hvad med oktantallet?
Benzin har også et oktantal. Det tal kan være 92, 95, 98 eller 100. De fleste danske biler bruger oktan 95.
Oktan er en standardværdi, som fortæller om, hvor meget benzin kan komprimeres, førend det selvantænder.
Oktantal og mærkning om, hvor stor en andel af bæredygtigt brændstof der er iblandet, har ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre.
Hvad hedder brændstoffet i udlandet?
Herunder kan du se, hvad brændstoffet hedder lokalt. Er du i tvivl om navnet, så støt dig i stedet til mærkningsordningen, når du vælger stander.
Land | Benzin | Diesel |
---|---|---|
Belgien |
Super Euro (95), Super Plus (98) |
Diesel |
Finland | Lyijytön bensiini (95/95-E10*/98) | Diesel |
* Kan anvendes til biler m. benzinmotorer, der egnet til brug af E10 | ||
Frankrig | Sans plomb (SP) (95/95-E10*/98) | Gazole / Diesel/B8** |
*/**Ikke velegnet til brug i alle biler – tjek om din bil kan anvende det, før du tanker | ||
Holland | Ongelood (95/98) (Euro 95 and Super 98), Blue One 95* |
Diesel |
* Kan anvendes til biler m. benzinmotorer, der egnet til brug af E10 | ||
Irland | Unleaded petrol (95) | Diesel |
Island | Blýlaust bensín (95) | Diesel |
Italien | Benzina senza piombo (også “Benzina verde”) Normale (95) Speciale (98) |
Gasolio / Diesel |
Kroatien | Eurosuper 95 Eurosuper 98 |
Dizel / Eurodizel |
Luxembourg | Eurosuper 95 Superplus 98 |
Diesel |
Monaco | Super sans plomb (SP) (95/98) | Gazole / Diesel |
Norge | Blyfri (95/98) | Diesel |
Polen | PB95 / Eurosuper PB98 / Superplus |
“Olej napÄ™dowy” (ofte “ON”) |
Portugal | Sem chumbo (95/98) | Gasóleo |
Schweiz | Bleifrei (95/98) Sans plomb (95/98) Senza piombo (95/98) |
Diesel |
Slovenien | Neosvinčen bencin (95/98) | Dizel |
Spanien | Sin plomo (95/98) | Gasóleo A |
Storbritannien | Unleaded (95) Super unleaded (98) |
Diesel |
Sverige | Blyfri (95/98/E85*) | Diesel |
* E85 (85% bioethanol + 15% benzin) Må ikke benyttes i almindelige benzinbiler, men kun til biler, der er egnet til det. | ||
Tjekkiet | Natural 95 Natural 98 |
Nafta |
Tyskland | Super (95/95-E10*) Super Plus (98) |
Diesel |
* Kan anvendes til biler m. benzinmotorer, der egnet til brug af E10 | ||
Østrig | EuroSuper (95) SuperPlus (98) |
Diesel |
Har du husket dine fordele?
Som medlem af FDM har du adgang til en lang række fordele – herunder også gode rabatter på brændstof til bilen.