Sådan er reglerne for superelcykler - Speed pedelec

En speed pedelec er en superelcykel, der kan køre op til 45 km/t. Derfor kan den være et alternativ til bil nummer to. Der gælder nogle helt særlige regler for brug af speed pedelec og andre elektriske transportformer i trafikken.

Super elcykel, 45-elcykel eller speed pedelec. En ny type elcykler er nu på de danske veje
Fotograf:
Viden

Super elcykel, 45-elcykel eller speed pedelec. En ny type elcykel har indtaget de danske veje. For nogle vil en speed pedelec være et godt alternativ til bil nummer to.

Hvad er en speed pedelec?

Det officielle navn er speed pedelec og dækker over en elcykel, hvor du kan få hjælp fra en elmotor op til 45 km/t.  Elcyklen kaldes også super elcykel eller 45-elcykel. En forsøgsordning for cykeltypen startede herhjemme den 1. juli 2018, og den adskiller sig fra de almindelige cykler og elcykler på et par punkter, bl.a.:

  • Cykelhjelm er et lovkrav
  • Barnestol må ikke monteres
  • Den må ikke trække en cykeltrailer
  • Cykellygterne skal være tændt under kørsel, også om dagen

En særlig åbning i lovteksten giver mulighed for, at du kan køre op til 20 km/t. uden at træde i pedalerne, men det er ikke alle cykler, der har denne funktion.

Se test af speed pedelec

Hvem kan have glæde af en speed pedelec?

Speed pedelec er cyklen til pendleren, der er træt af at holde i myldretidskø, men som ikke mener, at transport til job skal være et træningspas. Du kan let klare 30 km’s cykling uden at møde gennemsvedt op på arbejde. Hvis du har 10-40 km på arbejde og gerne vil cykle, er en 45-elcykel attraktiv.

På kortere stræk vil en almindelig cykel eller elcykel være tilstrækkelig. Men på de længere stræk får du fuldt udbytte af den kraftige elmotor. Den er ikke specielt velegnet i tæt bytrafik som i centrum af Aarhus, København eller Odense. Her vil du have lige så stor gavn af en almindelig elcykel og samtidig spare penge.

Kræver ansvarsforsikring

Alle over 18 år må køre på en speed pedelec. Er du under 18 år skal en af nedenstående forudsætninger være opfyldt:

  • Du er fyldt 15 år og har et knallertkørekort
  • Du er 17-årige med kørekort til bil

Det er et krav, at du har en ansvarsforsikring på en speed pedelec. Priserne ligger på 700-1.100 kr. 

Få et tilbud på forsikring

Ikke børnevenlig

Nogle af de ting som du som bruger af en speed pedelec skal være opmærksom på er:

  • Du må ikke have en barnestol bagpå
  • Du må ikke have cykeltrailer på

Derfor kan det være svært at få større indkøb med fra supermarkedet eller børnene med fra institution. Du skal også være indstillet på at have skiftetøj med tilpasset vejret.

Vedligeholdelse af en speed pedelec

Som 45-elcykelejer må du forvente at skulle på cykelværksted årligt for at få vedligeholdt cyklen, hvis ikke du ikke er cykelfingernem. Derudover så er det en større investering at købe en 45-elcykel. En speed pedelec koster omkring 30.000 kr.

Sådan kører en speed pedelec

Ligesom de fleste elcykler har 45-elcyklen flere hjælpetrin som enten kan hjælpe dig op ad en bakke eller et trin, hvor du kan øge ved at du selv træder lidt hårdere i pedalerne.

I forhold til almindelige elcykler, hvor elmotoren trækker op til 25 km/t., kører 45-elcyklen typisk 30-35 km/t. på flad vej. Lidt mindre op ad bakke og lidt hurtigere, når det går nedad.

 

FDM mener

FDM bakker op om, at 45-elcyklen skal køre på cykelstierne. Dog vil vi foreslå, at man gør som i Holland, hvor der på udsatte strækninger i byen sættes en fartgrænse på 30 km/t. på cykelstierne.

Der er ingen tvivl om, at 45-cyklen trods den høje topfart hører hjemme på cykelstien, da det vil sænke biltrafikken og skabe farlige situationer, hvis en speed pedelec kører 25 km/t. op ad bakke på vejen. Netop her adskiller den sig kraftigt fra 45-scooterne, der altid kan holde topfarten.

Kør efter forholdene

På en 45-elcykel skal du tage ekstra hensyn i trafikken. Der er to ting, der taler for god stemning på cykelstierne. For det første er 45-elcyklen den hurtigste på cykelstien og vil derfor typisk starte først efter rødt lys og dermed køre alene i front af cykelfeltet. For det andet lægger 45-elcyklen op til afslappet kørsel, fordi du altid har en elmotor, der hjælper dig. Det er lidt som at køre med automatgear, hvor du bliver en mere hensynsfuld bilist, fordi bilen automatisk fjerner bøvlet med kobling og gearskift. På 45-elcyklen giver elmotoren dig farten igen, selvom du har holdt tilbage for en anden cyklist.

Bilistens rolle

FDM opfordrer bilisterne til at være særligt opmærksomme på den nye cykeltype i trafikken. Det er et krav, at en speed pedelec har cykellygter på, men det kan være svært at skelne de nye hurtigere cykler fra en almindelige cykel uden motor. Især når de kommer op mod et lyskryds, hvor de vil komme langt hurtigere afsted en almindelig cykel.

25-elcykel

Hvor 45-elcyklen er ny i trafikken, er den almindelige elcykel i dag allerede meget udbredt på cykelstierne. Den almindelige elcykel har en topfart på 25 km/t. Rækkevidden afhænger af elmotor og batteristørrelse og varierer mellem 40 og 200 km. Priserne starter ved 6.000 kr., men der er stor forskel på kvaliteten.  Der er ikke krav ift. alder eller forsikring ved brug af en almindelig elcykel, så det kan være en billigere, men også lidt langsommere løsning end en speed pedelec.

Læs om elbiler og hybridbiler 

Alternativ e-mobilitet i byerne

Der findes også en række andre elektriske transportmidler som fx elektrisk skateboard, elektrisk hoverboard, elektrisk løbehjul, elektriske rulleskøjter og elektrisk ethjulet cykel (også kaldet unicycle). Fælles for dem er, at de ikke er tilladt at bruge i trafikken. Det vil sige, at det kun er tilladt at bruge dem på privat grund. Til trods for det ses de allerede flere steder i gadebilledet, og de bruges meget i udenlandske storbyer. Hvis de anvendes i trafikken kan det straffes med bøde på mindst 1.000 kr.

Få vejledning