Få styr på afbalancering af hjul på bilen

Afbalancering af hjul skal som tommelfingerregel ske, når der monteres nye dæk, og når et dæk er blevet lappet. Alternativt hvis rattet ryster.

Bil er på værksted og har fået afmonteret sine hjul.
Viden

Hjul, der er i ubalance, giver vibrationer i bilens rat og undervogn. Det giver på sigt et unødigt slid af dækkene og bilens øvrige undervognskomponenter. På længere strækninger kan føreren af bilen også blive generet af vibrationerne og blive mere træt under kørslen. 

Skal nye dæk afbalanceres? 

Du skal altid få afbalanceret hjul, når der er blevet monteret nye dæk og efter lapning af dæk. Afbalanceringen af hjul bør desuden kontrolleres ved de første tegn på vibrationer. 

Illustration af underoverskrift Skal vinter- og sommerdæk afbalanceres?  

Afbalancering af hjul ved skift mellem sommer- og vinterdæk er som udgangspunkt ikke nødvendig, hvis der ikke har været oplevet vibrationer inden afmontering. I løbet af et dæks levetid vil det dog være fornuftigt at få fortaget en kontrolafbalancering, hvilket jo passende kan ske, når hjulene alligevel er afmonterede. 

Læs mere: Hvornår skal du vælge vinterdæk? 

Illustration af underoverskrift Hvad er sporing af hjul? 

Sporing af hjul blandes ofte sammen med vibrationer eller rystelser i rattet. Sporing har dog intet med vibrationer eller rystelser at gøre, men derimod unormalt dækslid eller at bilen trækker til siden. Sporing har alene betydning for hjulenes stilling i forhold til hinanden. 

Læs mere: Få styr på dit dæktryk 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har stor viden om hjul og valg af dækKontakt rådgivningen