Tendensen er netop nu, at dækstørrelsen på nye biler blot vokser og vokser. Så selvom mange bilister kører i mere moderate biler, er vi glade for, at vi for første gang kan præsentere en dæktest med sommerdæk på 17 og 18 tommer.
Det er dæk, der dels er målrettet de bilejere, der lægger vægt på meget sportslige egenskaber, dels dem, der blot har en nyere bil, der er leveret fra fabrikken med dæk i denne moderne størrelse. Sådanne bilejere kommer der flere og flere af.
Generelt ser vi i begge kategorier en meget bedre evne til at bremse på våd vej end for de dæk til varevogne, vi testede i fjor. Det er godt nyt og viser, at du roligt kan køre på store sommerdæk uden at sætte sikkerheden over styr – hvis du vel at mærke bruger denne test som pejlemærke i valget af dæk.
Få hjælp af FDM
Som medlem kan du få rådgivning om valg af dæk til din bil og dine behov. Du kan også få kontrolleret bilens dæk. Desuden har du adgang til særlige rabatter på dæk og hjulskifte.
Sommerdæk til de hurtige biler
De største dæk er alle i den klasse, man ofte betegner som UHP, hvilket står for Ultra High Performance. Det er dæk til biler som f.eks. VW Golf GTI, men de kan også sidde på en hurtig BMW 3-serie, en standard Mercedes-Benz C-klasse eller en peppet Alfa Romeo Giulietta.
De er dog ikke forbeholdt de dyreste biler. Da dækstørrelsen i høj grad også findes som valg på eftermarkedet for dem, der gerne vil gøre noget ekstra ud af bilens fodtøj, giver det god mening at teste, hvilke dæk man skal gå efter i denne størrelse.
Bedst er de nye dæk fra Continental og Michelin, men også Goodyear og Maxxis er med i toppen. I den anden ende finder vi et asiatisk dæk, som man bare skal glemme alt om. Alle dæk i denne størrelse er testet med hastighedskoden Y, der modsvarer 300 km/t.
Passer testen ikke med din dækstørrelse kan du få gode råd her.
Du kan også se resultaterne fra dæk-testene fra tidligere:
Se alle dæktest
Sommerdæk til store SUV'er
Trenden med store dæk har også ramt SUV’erne, og derfor har vi fundet en god dækstørrelse frem til disse biler. Vi har set nærmere på 17 tommer-dæk, og de passer til biler som f.eks. Audi Q3, Ford Kuga, VW Tiguan og Volvo XC70.
Her klarer Michelin sig bedst foran Bridgestone, Maxxis og Pirelli, og kun et enkelt dæk er så dårligt, at vi ikke vil tilråde køb. I denne størrelse er det ikke alle producenter, der leverer dæk med samme hastighedskode, så nogle af dækkene er godkendt til 270 km/t., mens andre må køre op til 300 km/t.
Resultatet af sommerdæktesten
Dækkene er rangeret efter denne bedømmelse:
- 4-6 stjerner: Bedre end gennemsnittet
- 3 stjerner: Gennemsnitligt
- 1-2 stjerner: Dårligere end gennemsnittet
Mærke | Navn | Stjerner |
---|---|---|
Continental | PremiumContact 6 | ***** |
Michelin | Pilot Sport 4 | ***** |
Goodyear | Eagle F1 Asym 5 | **** |
Maxxis | Victra Sport 5 | **** |
Nexen | N'Fera Sport | *** |
Sava | Intensa UHP 2 | *** |
Vredestein | Ultrac Vorti | *** |
Falken | Azenis FK510 | *** |
Bridgestone | Potenza S001 | *** |
Kumho | Ecsta PS71 | *** |
Nokian | Powerproof | *** |
Pirelli | P Zero | *** |
Toyo | Proxes Sport | *** |
Hankook | Ventus S1 evo3 | *** |
Cooper | Zeon CS-Sport | *** |
Rotalla | Setulla S-Pace RU01 | * |
Gennemgang af hvert enkelt dæk
Ved hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.
Klik på + for at læse alle detaljerne.
- Continental PremiumContact 6
-
Testvinder: Et fremragende dæk uden egentlige svagheder.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,4 20 % Kurvekørsel 3,0 35 % Undvigemanøvre 2,5 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 1,7 40 % Bremsning 1,4 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 0,9 30 % Sideføring 1,8 10 % Dækstøj 3,6 10 % Indvendig støj 3,3 50 % Udvendig støj 3,8 50 % Forbrug (km/l) 2,1 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Michelin Pilot Sport 4
-
Testvinder: Et fremragende dæk uden egentlige svagheder.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 1,9 20 % Kurvekørsel 2,3 35 % Undvigemanøvre 2,0 35 % Bremsning 1,3 30 % Våd vej 2,0 40 % Bremsning 1,5 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 1,7 30 % Sideføring 2,3 10 % Dækstøj 2,9 10 % Indvendig støj 3,0 50 % Udvendig støj 2,7 50 % Forbrug (km/l) 1,9 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Goodyear Eagle F1 Asym 5
-
Et meget velafbalanceret dæk, der kan bruges af alle. Egenskaberne på våd vej trækker en smule ned.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 1,7 20 % Kurvekørsel 1,8 35 % Undvigemanøvre 1,5 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 2,3 40 % Bremsning 1,9 30 % Akvaplaning langs 3,0 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 1,8 30 % Sideføring 2,8 10 % Dækstøj 3,1 10 % Indvendig støj 3,3 50 % Udvendig støj 2,9 50 % Forbrug (km/l) 1,9 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Maxxis Victra Sport 5
-
Et godt og anbefalelsesværdigt dæk med gode allroundegenskaber.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,0 20 % Kurvekørsel 2,5 35 % Undvigemanøvre 1,8 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 2,2 40 % Bremsning 2,1 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 2,5 10 % Handling 1,9 30 % Sideføring 1,8 10 % Dækstøj 2,8 10 % Indvendig støj 3,0 50 % Udvendig støj 2,6 50 % Forbrug (km/l) 2,4 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Nexen N'Fera Sport
-
Egenskaberne på våd vej trækker ned i et ellers flot testresultat.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,2 20 % Kurvekørsel 2,5 35 % Undvigemanøvre 2,3 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 2,6 40 % Bremsning 1,9 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,5 10 % Handling 2,9 30 % Sideføring 2,8 10 % Dækstøj 3,1 10 % Indvendig støj 3,5 50 % Udvendig støj 2,6 50 % Forbrug (km/l) 1,9 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Sava Intensa UHP 2
-
På tør vej er dækket glimrende, mens det på våd vej er mere middelmådigt. Det trækker ned.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 1,8 20 % Kurvekørsel 1,8 35 % Undvigemanøvre 1,8 35 % Bremsning 1,8 30 % Våd vej 2,7 40 % Bremsning 2,5 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 2,5 10 % Handling 2,9 30 % Sideføring 2,8 10 % Dækstøj 3,1 10 % Indvendig støj 3,5 50 % Udvendig støj 2,7 50 % Forbrug (km/l) 1,6 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Vredestein Ultrac Vorti
-
På våd vej er egenskaberne kun til middelkarakter, og det påvirker det samlede resultat.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,5 20 % Kurvekørsel 3,0 35 % Undvigemanøvre 2,3 35 % Bremsning 2,0 30 % Våd vej 2,7 40 % Bremsning 2,4 30 % Akvaplaning langs 3,0 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 2,8 30 % Sideføring 2,3 10 % Dækstøj 2,9 10 % Indvendig støj 3,3 50 % Udvendig støj 2,5 50 % Forbrug (km/l) 2,4 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Falken Azenis FK510
-
På tør vej skuffer dækket med ellers fine egenskaber i de øvrige kategorier. Det trækker ned.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,9 20 % Kurvekørsel 3,3 35 % Undvigemanøvre 3,0 35 % Bremsning 2,0 30 % Våd vej 2,4 40 % Bremsning 2,1 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 2,4 30 % Sideføring 2,3 10 % Dækstøj 3,0 10 % Indvendig støj 3,3 50 % Udvendig støj 2,7 50 % Forbrug (km/l) 2,0 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Bridgestone Potenza S001
-
Egenskaberne på våd vej er ikke imponerende, og det påvirker det samlede resultat markant.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 1,7 20 % Kurvekørsel 1,8 35 % Undvigemanøvre 1,5 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 3,0 40 % Bremsning 2,8 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 2,5 10 % Handling 3,4 30 % Sideføring 3,3 10 % Dækstøj 3,5 10 % Indvendig støj 3,8 50 % Udvendig støj 3,1 50 % Forbrug (km/l) 2,1 10 % Slidstyrke 2,5 20 % - Kumho Ecsta PS71
-
Her er det slidstyrken, der er problemet. Mens de bedste dæk kører næsten 40.000 km, klarer dette kun 28.000 km.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,4 20 % Kurvekørsel 3,0 35 % Undvigemanøvre 2,5 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 2,3 40 % Bremsning 1,9 30 % Akvaplaning langs 2,0 20 % Akvaplaning tværs 2,5 10 % Handling 2,3 30 % Sideføring 3,3 10 % Dækstøj 3,3 10 % Indvendig støj 3,5 50 % Udvendig støj 3,0 50 % Forbrug (km/l) 2,0 10 % Slidstyrke 3,0 20 % - Nokian Powerproof
-
Tendens til akvaplaning trækker ned i det samlede regnskab. Også slidstyrken volder problemer.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,4 20 % Kurvekørsel 2,8 35 % Undvigemanøvre 2,5 35 % Bremsning 1,8 30 % Våd vej 2,4 40 % Bremsning 1,9 30 % Akvaplaning langs 3,0 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 2,3 30 % Sideføring 2,3 10 % Dækstøj 2,8 10 % Indvendig støj 2,8 50 % Udvendig støj 2,7 50 % Forbrug (km/l) 2,0 10 % Slidstyrke 3,0 20 % - Pirelli P Zero
-
Trods testens bedste egenskaber på tør vej trækker en ringe slidstyrke markant ned i det samlede resultat.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 1,3 20 % Kurvekørsel 1,5 35 % Undvigemanøvre 1,0 35 % Bremsning 1,3 30 % Våd vej 1,8 40 % Bremsning 1,9 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 0,9 30 % Sideføring 1,8 10 % Dækstøj 2,9 10 % Indvendig støj 3,3 50 % Udvendig støj 2,5 50 % Forbrug (km/l) 2,7 10 % Slidstyrke 3,0 20 % - Toyo Proxes Sport
-
Både egenskaberne på tør vej og slidstyrken trækker ned i et ellers flot resultat.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,0 20 % Kurvekørsel 1,8 35 % Undvigemanøvre 1,8 35 % Bremsning 2,3 30 % Våd vej 2,8 40 % Bremsning 2,5 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 3,3 30 % Sideføring 2,3 10 % Dækstøj 2,9 10 % Indvendig støj 3,0 50 % Udvendig støj 2,8 50 % Forbrug (km/l) 2,0 10 % Slidstyrke 3,0 20 % - Hankook Ventus S1 evo3
-
Egenskaberne på våd vej er skuffende, og det resulterer i en samlet middelmådig placering.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,0 20 % Kurvekørsel 2,0 35 % Undvigemanøvre 1,8 35 % Bremsning 2,0 30 % Våd vej 3,1 40 % Bremsning 2,8 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 3,8 30 % Sideføring 2,8 10 % Dækstøj 3,4 10 % Indvendig støj 3,8 50 % Udvendig støj 2,9 50 % Forbrug (km/l) 1,8 10 % Slidstyrke 2,5 20 % - Cooper Zeon CS-Sport
-
Markant ringe egenskaber på våd vej gør dette dæk til et tvivlsomt valg.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,0 20 % Kurvekørsel 2,0 35 % Undvigemanøvre 2,0 35 % Bremsning 2,0 30 % Våd vej 3,3 40 % Bremsning 3,1 30 % Akvaplaning langs 3,0 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 3,8 30 % Sideføring 2,8 10 % Dækstøj 3,2 10 % Indvendig støj 3,5 50 % Udvendig støj 2,8 50 % Forbrug (km/l) 2,5 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Rotalla Setulla S-Pace RU01
-
Egenskaberne på våd vej er på et niveau, hvor vi må fraråde køb af dette dæk.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,9 20 % Kurvekørsel 3,5 35 % Undvigemanøvre 3,0 35 % Bremsning 2,0 30 % Våd vej 3,6 40 % Bremsning 3,5 30 % Akvaplaning langs 3,0 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 4,3 30 % Sideføring 3,3 10 % Dækstøj 2,8 10 % Indvendig støj 2,8 50 % Udvendig støj 2,7 50 % Forbrug (km/l) 1,6 10 % Slidstyrke 2,0 20 %
Mærke | Navn | Stjerner |
---|---|---|
Michelin | Primacy 4 | ***** |
Bridgestone | Turanza T005 | **** |
Maxxis | Premitra 5 | **** |
Pirelli | Cinturato P7 | **** |
Hankook | Ventus Prime 3 | *** |
Semperit | Speed-Life 2 SUV | *** |
Yokohama | BluEarth RV-02 | *** |
Continental | Eco Contact 6 | *** |
Esa+Tecar | Spirit Pro | *** |
Kumho | Ecsta HS51 | *** |
Kleber | Dynaxer HP 3 | *** |
Laufenn | S-Fit EQ | * |
Her kan du se gennemgang af hvert enkelt dæk
Ved hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.
Klik på + for at læse alle detaljerne.
- Michelin Primacy 4
-
Testvinder: Et fremragende dæk med meget fine egenskaber på både tør og våd vej. Og slidstyrken er i top.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,0 20 % Kurvekørsel 2,3 35 % Undvigemanøvre 1,9 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 2,2 40 % Bremsning 2,1 30 % Akvaplaning langs 2,0 20 % Akvaplaning tværs 3,5 10 % Handling 1,8 30 % Sideføring 2,5 10 % Dækstøj 2,3 10 % Indvendig støj 2,0 50 % Udvendig støj 2,5 50 % Forbrug (km/l) 2,0 10 % Slidstyrke 1,0 20 % - Bridgestone Turanza T005
-
Gode grundlæggende egenskaber er sammen med en lille rullemodstand med til at bringe T005 til tops.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 1,9 20 % Kurvekørsel 2,2 35 % Undvigemanøvre 1,7 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 2,3 40 % Bremsning 2,3 30 % Akvaplaning langs 2,0 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 2,2 30 % Sideføring 2,5 10 % Dækstøj 2,6 10 % Indvendig støj 2,0 50 % Udvendig støj 3,2 50 % Forbrug (km/l) 1,4 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Maxxis Premitra 5
-
Et godt dæk med udmærkede egenskaber på både tør og våd vej. Slidstyrken er også fin.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 1,9 20 % Kurvekørsel 2,0 35 % Undvigemanøvre 1,9 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 2,4 40 % Bremsning 3,0 30 % Akvaplaning langs 1,5 20 % Akvaplaning tværs 2,5 10 % Handling 2,4 30 % Sideføring 2,0 10 % Dækstøj 2,7 10 % Indvendig støj 2,3 50 % Udvendig støj 3,1 50 % Forbrug (km/l) 2,3 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Pirelli Cinturato P7
-
Det nye P7-dæk klarer sig ganske godt på både tør og våd vej, men slidstyrken trækker en smule ned.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 1,7 20 % Kurvekørsel 1,8 35 % Undvigemanøvre 1,5 35 % Bremsning 1,8 30 % Våd vej 2,4 40 % Bremsning 2,8 30 % Akvaplaning langs 1,5 20 % Akvaplaning tværs 2,5 10 % Handling 2,2 30 % Sideføring 3,0 10 % Dækstøj 2,7 10 % Indvendig støj 2,5 50 % Udvendig støj 2,8 50 % Forbrug (km/l) 2,3 10 % Slidstyrke 2,5 20 % - Hankook Ventus Prime 3
-
Egenskaberne på tør vej trækker ned i et ellers fint resultat, og det placerer dækket i midterfeltet.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,7 20 % Kurvekørsel 3,5 35 % Undvigemanøvre 2,8 35 % Bremsning 1,5 30 % Våd vej 2,4 40 % Bremsning 2,4 30 % Akvaplaning langs 2,0 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 2,4 30 % Sideføring 2,0 10 % Dækstøj 2,6 10 % Indvendig støj 2,5 50 % Udvendig støj 2,6 50 % Forbrug (km/l) 2,0 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Semperit Speed-Life 2 SUV
-
Egenskaberne på våd vej trækker ned i et ellers fint resultat, og det placerer dækket i midterfeltet.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,5 20 % Kurvekørsel 2,9 35 % Undvigemanøvre 2,5 35 % Bremsning 2,0 30 % Våd vej 2,7 40 % Bremsning 3,1 30 % Akvaplaning langs 1,5 20 % Akvaplaning tværs 2,0 10 % Handling 3,4 30 % Sideføring 2,5 10 % Dækstøj 2,6 10 % Indvendig støj 2,5 50 % Udvendig støj 2,7 50 % Forbrug (km/l) 1,9 10 % Slidstyrke 1,0 20 % - Yokohama BluEarth RV-02
-
Trods en lav dækstøj og en god slidstyrke lander dækket i midterfeltet på grund af middel-resultater på både tør og våd vej.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,6 20 % Kurvekørsel 3,0 35 % Undvigemanøvre 2,8 35 % Bremsning 1,8 30 % Våd vej 2,7 40 % Bremsning 2,4 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 4,0 10 % Handling 2,9 30 % Sideføring 2,0 10 % Dækstøj 2,1 10 % Indvendig støj 2,3 50 % Udvendig støj 1,9 50 % Forbrug (km/l) 2,6 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Continental Eco Contact 6
-
Det nye EcoContact 6 skuffer på våd vej, og det trækker ned i et ellers meget flot resultat.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,0 20 % Kurvekørsel 2,3 35 % Undvigemanøvre 1,9 35 % Bremsning 1,8 30 % Våd vej 2,8 40 % Bremsning 2,5 30 % Akvaplaning langs 2,5 20 % Akvaplaning tværs 4,0 10 % Handling 2,8 30 % Sideføring 2,5 10 % Dækstøj 2,3 10 % Indvendig støj 2,3 50 % Udvendig støj 2,3 50 % Forbrug (km/l) 1,2 10 % Slidstyrke 1,0 20 % - Esa+Tecar Spirit Pro
-
Egenskaberne på våd vej rækker ikke til mere end en middelplacering. Slidstyrken er ellers flot.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,4 20 % Kurvekørsel 2,8 35 % Undvigemanøvre 2,4 35 % Bremsning 1,8 30 % Våd vej 2,8 40 % Bremsning 3,0 30 % Akvaplaning langs 2,0 20 % Akvaplaning tværs 2,5 10 % Handling 3,3 30 % Sideføring 2,5 10 % Dækstøj 2,5 10 % Indvendig støj 2,0 50 % Udvendig støj 3,0 50 % Forbrug (km/l) 2,1 10 % Slidstyrke 1,0 20 % - Kumho Ecsta HS51
-
Vi har testet dækket før i andre størrelser, og igen falder det igennem på tør vej, hvilket kun udløser en middelkarakter.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 3,0 20 % Kurvekørsel 3,5 35 % Undvigemanøvre 3,3 35 % Bremsning 1,8 30 % Våd vej 2,2 40 % Bremsning 2,0 30 % Akvaplaning langs 1,5 20 % Akvaplaning tværs 2,5 10 % Handling 2,8 30 % Sideføring 2,0 10 % Dækstøj 2,5 10 % Indvendig støj 2,3 50 % Udvendig støj 2,6 50 % Forbrug (km/l) 2,5 10 % Slidstyrke 2,5 20 % - Kleber Dynaxer HP 3
-
Dækket har været testet før i andre størrelser, og også dengang faldt det igennem på våd vej, hvilket trækker ned.
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,4 20 % Kurvekørsel 2,5 35 % Undvigemanøvre 2,4 35 % Bremsning 2,0 30 % Våd vej 3,3 40 % Bremsning 3,1 30 % Akvaplaning langs 2,0 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 4,4 30 % Sideføring 3,0 10 % Dækstøj 3,3 10 % Indvendig støj 3,0 50 % Udvendig støj 3,5 50 % Forbrug (km/l) 1,8 10 % Slidstyrke 2,0 20 % - Laufenn S-Fit EQ
-
Meget ringe egenskaber på våd vej trækker dækket ned på en sidsteplads og udløser kommentaren: „Køb frarådes.“
Kategori Testpoint (0,5-5) Vægtning Tør vej 2,1 20 % Kurvekørsel 2,3 35 % Undvigemanøvre 2,0 35 % Bremsning 1,8 30 % Våd vej 5,0 40 % Bremsning 3,5 30 % Akvaplaning langs 2,0 20 % Akvaplaning tværs 3,0 10 % Handling 5,0 30 % Sideføring 3,0 10 % Dækstøj 2,3 10 % Indvendig støj 2,0 50 % Udvendig støj 2,6 50 % Forbrug (km/l) 2,5 10 % Slidstyrke 2,0 20 %