Sommerdæktest 2023

I år er det 50 år siden, ADAC gennemførte sin første dæktest. I den anledning er dette års test af sommerdæk udvidet til at omfatte 50 dæk i den mest solgte dækstørrelse: 205/55 R16.

Testbil kører på våd vej
Viden

Alle sejl er sat til i dette års dæktest, hvor hele 50 sommerdæk er testet på kryds og tværs. De generelle egenskaber med hensyn til køresikkerhed er i år suppleret med et nyt aspekt, der afspejler dækkenes miljømæssige egenskaber.

Dermed følger FDM og ADAC med i den udvikling i samfundet, hvor miljøet spiller en større og større rolle, når nye produkter skal vurderes.

Køresikkerheden afslører dårlige dæk

På den traditionelle del af testen er alle dæk testet med hensyn til styre- og bremseegenskaber på tør og våd vej. Her er der testet på lukkede baner, og resultatet fra de omfattende målinger viser, at der stadig er enorm stor forskel på, hvor gode nye dæk er til at bremse. Kører man f.eks. 80 km/t. på en våd vej, så bremser det bedste dæk på 34,4 meter, mens det dårligste dæk har en næsten 25 meter længere bremselængde.

Det svarer til længden af fem biler, der holder bag hinanden.

Af samme grund er det kun 10 af de 50 testede dæk, der ender med at få en så god karakter, at vi vil anbefale dem. De øvrige dæk er enten middelmådige eller på et så ringe niveau, at vi direkte fraråder, at man køber dem.

To dæk vinder testen

Det er to dæk fra Goodyear og Continental, der vinder denne test. De fremviser særligt gode egenskaber på både tør og våd vej, og de har desuden ret fine egenskaber, når det handler om miljøvurderingen, som vægtes med 30 procent, mens køresikkerheden vægtes med 70 procent.

Bedste dæk på tør vej er Falken Ziex ZE310 Ecorun, mens bedste dæk på våd vej er Continental PremiumContact 6, der også vinder testen. Dækket med bedste miljøvurdering er Michelin Primacy 4+, der særligt skiller sig ud ved at have en meget lang levetid.

I bunden af karakterlisten finder vi en række dæk, der heldigvis ikke er kendte herhjemme, med Premiorri Solazo som det absolut dårligste dæk, og som derfor er med i gruppen af dæk, vi direkte fraråder, at man køber.

Hvilke dæk der er gode, og hvilke der er dårlige, fremgår af testgalleriet herunder.

Hent testresultater som PDF

Miljøet er i fokus

Den nye del af testen omfatter en vurdering af dækkenes miljømæssige egenskaber i en såkaldt livscyklusanalyse. Den inkluderer velkendte kriterier, såsom hvor mange kilometer dækket kan køre, før det er slidt ned, den tilknyttede rullemodstand, brændstofforbrug og dækstøj.

Men som noget nyt ser vi også på kriterier som partikelforureningen fra dækket, vægten af ​​dækket, og hvor bæredygtigt dækket er. Sidstnævnte omhandler primært, hvor dækket er produceret, og hvilke certifikater fabrikken kan fremvise. Selve dækket vurderes også, og her handler det f.eks. om, hvorvidt der er tale om et nyt eller regummieret dæk, og om der er produktionsrester på dækket, der ukontrolleret og unødvendigt overføres til miljøet under den første køretur.

Derudover er der som led i testen gennemført en forureningsanalyse for nitrosaminer og PAH'er (polycykliske aromatiske kulbrinter). Den positive nyhed er, at der ikke blev påvist nitrosaminer i nogen af ​​dækkene, og der blev heller ikke påvist PAH'er, der ville give anledning til bekymring i henhold til EU’s REACH-forordning.

Find dæktest af andre dækstørrelser

Har vi ikke testet din dækstørrelse i denne omgang? Søg blandt alle vores dæktest fra de senere år, og se, om du kan finde den dækstørrelse, du skal bruge til netop din bil.

Her kan du også få et godt råd til, hvad du kan gøre, hvis din dækstørrelse ikke er testet.

Læs mere: Søg i dæktest fra FDM

Har du brug for hjælp?

Som medlem kan du få rådgivning om valg af dæk til din bil og dine behov. Du kan også få kontrolleret bilens dæk. Desuden har du adgang til særlige rabatter på dæk og hjulskifte.

Bliv medlem