Der er overordnet tre måder at transportere en cykel på uden på en bil: på taget, på bagklappen eller på en holder, der er monteret på bilens anhængertræk. Men hvad er fordelene og ulemperne ved de forskellige metoder, og hvilken er sikrest? Det har vi undersøgt sammen med FDMs tyske kolleger hos ADAC.
Vi har monteret to elcykler på en VW Tiguan på de tre måder og derefter først testet, hvad der sker, når man kører gennem en undvigemanøvre med 70, 80 og 90 km/t.
Derefter har vi testet, hvad der sker, når man bremser alt, hvad man kan, ved både 80 og 100 km/t. Og så har vi i laboratoriet undersøgt, hvad der sker, hvis man er uheldig og kører op i bilen foran med 30 km/t.
Hvilken type cykelholder skal du vælge?
Vi har anskaffet de tre sikreste produkter til de tre monteringsformer og monteret dem efter alle kunstens regler. Elcyklerne vejer henholdsvis 17 og 23 kg, så der er godt læs på. Testens konklusioner gælder også lettere cykler.
Testen viser tydeligt, at det sikreste sted at have cyklerne monteret er på anhængertrækket. Denne løsning bruger også mindst ekstra benzin, og så er den lettest at have med at gøre, når cyklen skal monteres. Vi anbefaler, at du vælger denne løsning.
Det er dog ikke alle biler, der kan have et anhængertræk, og så kan du i stedet montere holderen på bagklappen, hvis din bil har en sådan. Eller du kan montere en holder til cyklerne på taget. Begge løsninger viste sig dog at være svage ved en kollision, og de er også de mest besværlige, når cyklerne skal monteres, og så gav de desuden et ret højt ekstra forbrug af benzin.
Så meget øges bilens brændstofforbrug, når cyklen er med
Ved 100 km/t. må man påregne et merforbrug på 22,8 procent, hvis man kører med cykler på bagklappen, og hele 24,6 procent, hvis cyklerne sidder på taget. Hvis cyklerne er placeret på en holder på anhængertrækket, stiger forbruget kun med 3,5 procent. Ved 130 km/t. øges merforbruget dramatisk.
Har du brug for en cykelholder?
I FDMshop.dk finder du mange gode produkter til bilen og kør selv-ferien, også cykelholdere.