Nyt Skoda-logo skal signalere kvalitet
9. marts 2011

Skoda skifter stil på bilerne, brevpapiret og logoet. Den grønne farve er ved at fade ud.
Der skal ske noget hos Skoda. Det signalerer mærket på Genève-udstillingen. Ikke blot er der en lidt mystisk konceptbil kaldet Vision D; der er også budskabet om en ny firma-identitet.

Det nye Skoda-logo er i mere let form. Ordet Auto er væk sammen med det sorte. Den vingede pil, "fuglen" er gjort mere enkel og har fået en lysere farve. Men den grønne farve forsvinder helt, når logoet tages i brug.
Ændringerne kommer forud for en planlagt fordobling af salget frem til 2018 og skal være med til at symbolisere en højere kvalitet end i dag.
Pilen bliver mere enkel
Først og fremmest ændrer logoet med den vingede pil kraftigt udseende. Den sorte ring uden om forsvinder, og mens ordet Auto droppes, flyttes Skoda-navnet op oven over selve logoet.
I stedet kommer der en kromagtig ring, de skal symbolisere kvalitet, og den natur-grønne farve ændres til en ”frodig” afdæmpet grøn nuance.
Farvel til Skoda-grøn
Men den lyse grønne farve er åbenbart kun en overgangsløsning, for når logoet fra næste år – i en større udgave end i dag – dukker op på de første biler, forsvinder den grønne farve helt. I stedet holdes det i det formodede mere noble, sort og krom.

Skodas nuværende logo.
Også Skodas skrifttype ændres, og det samme vil langsomt ske med forhandlernes skilte og indretning.