Logo

Chevrolet Spark - praktisk og sikker

Arkiv

15. juli 2011

Chevrolet Spark fra siden

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Chevrolet Spark er vellykket og i denne udstyrsvariant også en bil med en god brugsværdi.

Chevrolet Spark

1.0 LS (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Chevrolet Spark bagfra

Fordele

Indretning / Forsikringstilbud / Garanti (3 år)

Ulemper

Knæplads, fører / Svag motor / Trækkrog er ikke mulig

Pris

112.675 kr.

Maks. effekt

68 hk

Med Spark som den mest solgte bil herhjemme i år vil mange jo nok mene, at så mange danskere næppe kan tage fejl. Og det har de da heller ikke gjort hidtil. Spark er vellykket og i denne udstyrsvariant også en bil med en god brugsværdi.

Men man skal se sig for, for modelprogrammet er omfattende, og de billigste udgaver er forsynet med små dæk og deraf ringe køreegenskaber, ligesom brugsværdien lider under flere mangler. Vores udgave er dog godkendt, hvad dette angår, og det er med til at øge bedømmelsen.

Motoren er imidlertid en svaghed, og selvom Spark med sin enliters firecylindrede motor på papiret har lige så mange kræfter som de to trecylindrede konkurrenter, så føles det bare ikke sådan i praksis. Der skal ofte geares ned, og motoren skal køres op i omdrejninger bare for at følge med trafikken. Det belaster brændstofforbruget hårdt, som testen viser.

Den danske Chevrolet-importør har et unikt kort på hånden: Til alle Chevrolet-biler kan man tegne en billig forsikring, og det gør det attraktivt at vælge Spark. Er man mindst 21 år gammel, kan man afhængigt af alder tegne en kaskoforsikring på bilen for mellem 3.600 og 4.800 kroner om året. Husk dog at sammenligne vilkårene, inden du slår til, for bl.a. selvrisikoen er ganske høj.

Køreegenskaberne er præget af en god komfort, når først rejsehastigheden er nået, og inde i bilen kan man glæde sig over et godt udstyrsniveau med bl.a. en fin radio og aircondition. Har man planer om at kunne trække en lille trailer, kan man godt glemme Spark, der ikke må monteres anhængertræk på.