Citroën Grand C4 Picasso - plads og komfort
15. februar 2010

Foto: Karsten Meyland Lemche

Masser af plads og god komfort gør Citroën Grand C4 Picasso til en fornøjelse for familien. Men det er langtfra en „drivers car”.
Citroën Grand C4 Picasso
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Plads / Automatgear / Udsyn
Ulemper
Affjedring / Kræver tilvænning / Ikke tre års garanti
Pris
343.670 kr.
Maks. effekt
110 hk
Den store Grand C4 Picasso er imponerende at sætte sig ind i. Der er kæmpe store ruder hele vejen rundt, og forruden går en del længere op i taget end normalt. Det giver et rigtig godt udsyn til gavn for trafiksikkerheden, men det er også med til at gøre køreoplevelsen levende, for alle kan følge med i, hvad der sker. Det er noget, ikke mindst børnene sætter pris på.
Førerpladsen er indrettet på en noget anderledes facon end i andre biler. Instrumenter og øvrige informationer er samlet i et stort display oven på instrumentbordet i midten, og en stor del af betjeningsknapperne er monteret i rattet. Her kan man styre fartpilot, radio, klimaanlæg, informationsdisplay og telefonen, hvis man har valgt at tilkøbe en Bluetooth-
forbindelse.
Det er faktisk rigtig godt i hverdagen, når man først har lært at bruge alle knapperne rigtigt. Det er der-imod ikke en bil, man vil ønske at sætte sig ud i en mørk aften i en lufthavn, hvor man lige har lejet den.
Køreegenskaberne er på den ene side meget komfortable med en affjedring, der optager alle ujævnheder, og på den anden side så levende, at det er lige før, man kan blive søsyg af de duvende bevægelser. Undervognen er opbygget traditionelt med stålfjedre, men lever alligevel sit eget liv. Enten elsker man det eller også …

Den store forrude går langt op i taget og giver lys og udsyn. Når solen generer, kan de store solskærme skydes frem for at skærme for lyset.
Automatgear med i prisen
I vores version er bilen forsynet med en 1.6-liters dieselmotor i kombination med det selvskiftende gear E6G. Det er en traditionel sekstrins gearkasse, hvor en robot betjener gearstang og koblingspedal for føreren. Det er en stor behagelighed, når man først har skifterytmen – indtil da kan gearskiftet komme, enten før eller efter man venter det. Indtil videre kan man få denne gearkasse uden merpris.
Gearstangen er placeret over rattet, og det har gjort det muligt helt at aflive midterkonsollen. Det giver dejlig god plads for forsædepassagererne, der næsten kan flette tæer, hvis det altså ikke lige var, fordi fødderne skal bruges til kørslen.
Pladsmæssigt er Picasso blandt det største og mest effektive, man kan forestille sig. Der er tilmed fralægningsrum overalt i bilen. Vi kunne ønske lidt bedre kopholdere, men samlet set er Picasso den bil, der er mest tro mod ideen om en bil, der kan rumme hele (stor)familien.

Varmeanlæggets knapper er flyttet over til venstre for rattet. Passageren har dog sit eget panel i højre side.