Honda Civic - spækket med udstyr
15. oktober 2012

Foto: Karsten Meyland Lemche
Med udstyrsmodellen Executive Navi håber Honda at trække Audi- eller BMW-købere over i en Civic.
Honda Civic
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Motor / Indretning / Garanti
Ulemper
Udsyn / Værditab / Bagsædeplads
Pris
383.580 kr.
Maks. effekt
142 hk
Den nye Honda Civic er mere afdæmpet end forgængeren, men bilens udseende kan stadig dele vandene. Til gengæld er der ikke meget at udsætte på dens køreegenskaber, der harmonerer meget godt med det lidt sportslige design. Bilen styrer skarpt, og undervognen er fint afbalanceret med en komfortabel undertone.
Honda Civic er også væsentlig mere praktisk indrettet, end man skulle tro ved første øjekast. Forgængeren introducerede Hondas enestående bagsædesystem, hvor siddepuden kan tippes op, så der bliver et stort lastrum bag forsæderne, og den detalje er heldigvis ført videre i den nye generation. Bagagerummet er også overraskende rummeligt og sluger 477 liter.
Til gengæld kniber det lidt med benpladsen ved bagsædet, og Motor har ved tidligere lejligheder kritiseret udsynet bagud, som generes kraftigt af de brede C-stolper og den tværgående bagspoiler.
Motoren i den testede version er en videreudvikling af Hondas omdrejningsvillige 1.8 VTEC-benziner, som nu yder 142 hk. Ifølge normtallene skal den kunne køre 16,4 km/l ved blandet kørsel, men vi nåede kun et gennemsnit på 14,6 km/l. Retfærdigvis skal det siges, at forbrugstallet dækker over en del motorvejskørsel.
1.8-motoren passer i øvrigt perfekt til bilen og kan parres med både en sekstrins manuel – som i testbilen – og en femtrins automatisk gearkasse.

Executive Navi-udstyret omfatter blandt andet læderindtræk.
Stort værditab
Med 1.8-motoren kan Civic fås i tre udstyrsniveauer, Comfort, Sport og Executive, og priserne starter ved 253.580 kr. for en Sport (kampagnepris), mens den testede version, Executive Navi, er så spækket med udstyr, at prisen ryger helt op på godt 383.000 kr. For den merpris får man et udstyr, som man normalt ikke er forvænt med i biler i denne størrelse, blandt andet nøglefri adgang og start, panoramatag, læderindtræk, premium-lydanlæg med subwoofer og, som navnet antyder, et navigationssystem.
Luksus koster, ikke bare i indkøb, men også på den lange bane, og derfor må man forvente, at værditabet bliver stort på en bil med et så omfattende udstyr. Ifølge beregninger fra Bilpriser.dk vil en Civic med denne udstyrspakke tabe hele 69 procent af sin værdi i løbet af de første fem år. For den almindelige Civic er det tilsvarende tal cirka 60 procent.




Honda Civic ligner forgængeren, men er mere afdæmpet. Spoileren hen over bagruden er dog bibeholdt, og det er med til at reducere udsynet bagud.