Logo

Kia Optima - koreansk køreglæde

Arkiv

18. december 2014

Kia Optima forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Kia Optima er en stor familiebil med masser af udstyr, lang garanti og god pris. Moderne sikkerheds- og komfortudstyr fås dog ikke.

Kia Optima

2.0 MPI Advance (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Kia Optima bagfra

Fordele

Pris / Garanti / Komfortudstyr

Ulemper

Kobling / Forbrug / Sikkerhedsudstyr

Pris

333.779 kr.

Maks. effekt

165 hk

Med den nye Optima vil Kia ind og bide skeer med de store spillere på banen som f.eks. Ford Mondeo og VW Passat. Med en lavere pris og et pænt udstyrsniveau håber det koreanske bilmærke at lokke først og fremmest private bilkøbere til butikken. Her kan startprisen på 284.000 kr. og en god, lang garanti på syv år nemlig slå konkurrenterne.

Optima er herhjemme den største Kia, man kan købe. Modellen fås med en toliters benziner og en 1.7-liters dieselmotor. Vi har prøvet benzineren i Advance-udgaven til 334.000 kr. Det er på mange måder en vellykket bil med flot udstyrsniveau og gode køreegenskaber.

Komforten har været i fokus, og når man først er kommet op i fart, glider bilen fint og komfortabelt derudad. Der er fartpilot og klimaanlæg, hvilket sammen med gode sæder og masser af fralægningspladser giver gode egenskaber på langture.

Ved bykørsel, derimod, bliver man aldrig helt tilfreds. Samspillet mellem kobling og gearkasse er ikke på højde med det, vi ser hos konkurrenterne, og det er, som om bilen er tænkt som en automatgearsbil. Den kombination findes da også med begge motorer, men vi har endnu ikke prøvet den. Automatgear koster 30.000 kr., og det er en fin pris for et seks­trins automatgear med skiftegreb placeret bag rattet.

Kia Optima kabine

Midterkonsollen er uden farveskærme, men fralægningspladsen er eminent, og betjeningen ligetil.

Benzintørstig flyder

Benzinmotoren yder på papiret 165 hk, men bilen virker på ingen måde så kraftig. Det skyldes til dels, at der ikke er tale om en turboladet motor, og at det maksimale drejningsmoment først er til stede ved 4.800 omdrejninger. Her mærker man, at Kia Optima ikke er på højde med de nyeste europæiske bilmærker.

Den manglende tekniske finesse slår igennem på benzinforbruget. Fabrikken stiller 14,3 km/l i udsigt, og vi nåede kun de ca. 12 km/l, og det er ikke godt nok anno 2014.

Kia Optima byder på en velindrettet kabine med god plads ved for- og bagsæderne. Instrumentbordet er flot med en lille, læderlignende kant med syninger, og generelt er alle betjeningsgreb fint placeret.

Der er ikke noget med en stor trykfølsom farveskærm eller lignende smarte finesser, men det, der er, virker godt, og der er ingen tvivl om, at Optima er en bil, man sagtens kan få megen glæde ud af.

På sikkerhedsområdet er bilen endnu et ubeskrevet blad, idet Euro NCAP ikke har sikkerhedstestet Optima. Sker det, vil det nok blive svært at få topkarakter, da Optima ikke er udstyret med automatisk nødbremse eller infosystemer, der kan læse og gengive fartskilte.

Kia Optima er velegnet for dem, der søger en traditionel og veludrustet bil uden for mange dikkedarer. Økonomien er fin, sikkerheden hæderlig, og garantien i top.

Kia Optima knap på rat

Fartpilot med fartbegrænser ved rattet er standard. Man kan ikke tilkøbe fartpilot, der holder afstand.