Toyota RAV4 - offroaderen
15. marts 2012

Foto: Karsten Meyland Lemche

Toyota RAV4 er den politisk korrekte udgave af en Land Cruiser. Den kører glimrende på landevejen og er stærk i terrænet.
Toyota RAV4
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Udstyr / Ekstra varmeapparat / Udsyn
Ulemper
Rat ej længdejusterbart / Sidehængslet bagklap / Svagt nærlys
Pris
560.250 kr.
Maks. effekt
150 hk
Toyota RAV4 var i sin tid med til at definere denne biltype. Tidligere var det kun store, tunge biler, der havde firehjulstræk, men RAV4 viste, at sådanne biler sagtens kan være bygget let og elegant.
Billigste udgave med benzinmotor og firehjulstræk koster 400.000 kr., men ellers fås alle varianterne med enten træk på to eller fire hjul, hvor sidstnævnte har automatisk regulering af trækkraften mellem for- og baghjul. Dieseludgaverne har alle en 2.2-liters-motor, der yder 150 hk – dog med en manuelt gearet topudgave med 177 hk. Mest økonomiske udgave kører 16,7 km/l, mens vores udgave med automatgear kun kører 14,1. Vi kørte i praksis 12,1 km/l, og det er ikke helt overbevisende.
Toyota RAV4 er et typisk eksempel på disse bilers eftertragtede opbygning, hvor man sidder højt og har et godt overblik over trafikken. Alene den egenskab er med til at gøre bilerne ønskværdige, og i RAV4 virker udsynet gennem de store ruder bedre end i mange af konkurrenterne.
Førerpladsen er velforsynet med fralægningsplads og kopholdere, og man sidder godt i de store sæder med et godt armlæn mellem sæderne. Desværre er rattet kun justerbart i højden, og det er ikke godt nok. Ved bagsædet er knæpladsen ikke så god som hos de tre andre i feltet, men loftshøjden er fin. Ryglænet er let at folde fremover, og bagsædets ryglæn kan justeres i vinklen, og det giver god komfort for passagererne bag.
Bagagerummet rummer 410 liter – testens næstmindste. Adgangen gennem den store sidehængslede bagklap er ikke altid optimal.

Instrumentbordet er lavt og smart udformet. Til højre findes to handskerum, og der er flere andre gode fralægningspladser. Rattet er noget mindre end i de andre biler, men det føles rart.
Motoren arbejder godt fra lave omdrejninger, og støjen virker ikke anmassende. Gearkassen kan indstilles til sport og normal, og fra skiftegreb bag rattet kan man selv bestemme gearskifttidspunktet. Vi vil helt klart anbefale automatgearsversionen, men er man mere til manuelt gear, fås den til omtrent samme pris.
Fra testholdets noter kan nævnes et noget svagt nærlys, der let dæmpes af vejsnavs. Lygtevaskerne kan ikke helt fjerne dette, og så må man selv ud og hjælpe til.
Firehjulstrækket er ikke testens bedste, men vælger man at låse centerkoblingen, før man kører ud i terrænet, er man bedre stillet.
Umiddelbart virker interiøret en anelse gammeldags, men en helt ny radio med indbygget „touch&go”-system retter op på den oplevelse. Her kan man styre musik, telefon og meget mere på en overbevisende måde. Dermed kan RAV4 meget vel være den bil, der giver den bedste komfortoplevelse i hverdagen.

Fra denne knap kan man låse for- og bagakslen, så den trækker 55 procent på forhjulene og 45 procent på baghjulene. Det er praktisk ved kørsel i terræn.